پلاتوهنر

گذری بر موسیقی تاجیکستان و کتاب‌های پژوهش موسیقی

به گزارش پلاتو هنر، آلبوم «موسیقی شش مقام تاجیکستان» با نوازندگی تنبور عبدالولی عبدالرشید و کتاب‌های «کنسرتوهای آسان برای ویولا» با تالیف امیرحسین طائی و «برای تار و سه تار» اثر رضا محجوبی جدیدترین آثار موسیقی هستند که به تازگی منتشر شده‌اند.

در ادامه به جزییات این آثار موسیقی می‌پردازیم:

اولین کتاب درباره ساز ویولا در ایران

کتاب «کنسرتوهای آسان برای ویولا» با تالیف امیرحسین طائی، پژوهشگر و نوازنده ویولن توسط انتشارات «سرود» منتشر شد.

این اثر اولین کتاب رپرتوار ساز ویولا در ایران است که پیش از این با نام «کنسرتوهای مشهور ویولا» در سطح بین‌المللی منتشر شده بود.

این کتاب با قطعات و کنسرتوهای ساده آغاز شده‌است و توسط امیرحسین طائی برای ساز ویولا بازنویسی، انتقال و بازنگری شده‌است. ترتیب قطعات به نحوی انتخاب شده‌است که هنرجو بتواند تکنیک‌های مختلف نوازندگی ساز ویولا را فراگیرد و همچنین با دوره‌های مختلف موسیقی کلاسیک آشنا شود.

امیرحسین طائی متولد ۱۳۷۰ در تهران، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک است، او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ با ساز پیانو آغاز کرد و پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، ساز ویولن را به‌عنوان ساز تخصصی برگزید. او دوره‌های ویولن ایرانی را نزد بهنام نظری آموخت.

طائی نزد همایون رحیمیان به فراگیری ویولن کلاسیک پرداخت. آهنگسازی را با یادگیری سلفژ، ریتم‌خوانی و دیکته آغاز کرد. سپس دوره‌های مختلف آهنگسازی از جمله هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و فرم را تحت نظر شهرام توکلی و علی اکبر قربانی گذراند.

همچنین او با شرکت در مسترکلاس‌های آهنگسازی مارتون اسرائیلیان و بهزاد عبدی از تجربیات آنان بهره‌مند شد و از آن پس به طور گسترده به خوانندگی و گذراندن دوره‌های صداسازی و ردیف‌های آوازی موسیقی پرداخت. از فعالیت‌های اخیر هنری طائی می‌توان به حضور در ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و فریدون شهبازیان، همکاری با ارکستر سمفونیک البرز، فیلارمونیک تهران، ارکستر سمفونیک آیسو و همکاری با ارکسترهای متعدد در مقاطع مختلف به رهبری لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی، کریستین شولتز، مجید انتظامی، سهراب کاشف، آرش گوران، مازیار یونسی و ضبط و آهنگسازی آثار متعدد ارکسترال و … اشاره کرد.

کتابی برای تار و سه‌تار

«برای تار و سه تار» عنوان کتابی است با آوانگاری و ویرایش محمدرضا شرایلی در قالب یک اثر مکتوب پژوهشی توسط نشر «خنیاگر» منتشر شد.

محمدرضا شرایلی آوانگاری و ویرایش، مهدی دیزانی مضراب‌گذاری و نگارش علائم تکنیکی و شهاب منا انتقال برای تار و سه‌تار دیگر عوامل اجرایی این اثر تالیفی را تشکیل می‌دهند.

پیش از این در مجموعه دوجلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» به شرح حال و آثار رضا برای ویولن پرداخته شده‌است. در کتاب «برای تار و سه تار» برای بیشتر شناخته‌شدن و نواخته‌شدن آثار او، آن‌ها را به راست‌کوک‌های متداول در تار و سه‌تار و سنتور برگردانده‌ شد و برای نواختن با تار و سه‌تار مضراب‌گذاری، انگشت‌گذاری و تنظیم شده‌است.

رضا محجوبی (آهنگساز و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی) برادر مرتضی محجوبی در سال ۱۲۷۷ در تهران متولد شد. پدرش عباس‌علی ناظر نی می‌نواخت. مادرش فخرالسادات با نواختن پیانو آشنا بود و علاقه والدینش به موسیقی باعث شد تا رضا محجوبی و برادرش مرتضی از همان کودکی با موسیقی آشنا شوند و آن را به‌عنوان حرفه و هنر خود دنبال کنند.

مهم‌ترین ویژگی او در نوازندگی جمله‌پردازی‌های خاصش بود. او هیچ‌گاه نغمه‌ای را دوبار ننواخت.

زندگی و نوازندگی رضا محجوبی آمیزه‌ای از رنج و شوریدگی و هنر بود و در شامگاه ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۳۳ در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

شش مقام موسیقی تاجیکستان

«موسیقی شش مقام تاجیکستان» هم عنوان یکی از آلبوم های جدیدی است که با پژوهش منصوره ثابت‌زاده و نوازندگی تنبور عبدالولی عبدالرشید منتشر شده‌است.

این آلبوم موسیقی شامل ۵۳ عدد قطعه است.

موسیقی شش مقام شامل مقام‌های «بزرگ»، «راست»، «نوا»، «دوگاه»، «سه گاه» و «عراق» است. این 6 مقام با موسیقی دستگاهی ایران اشتراک دارد و دارای انواع «تصنیف»، «ترجیع»، «گردون»، «مخمس» و «ثقیل» است که با تفاوت‌هایی در برخی از مقامات گسترش یافته است.

در ادامه شنونده «تصنیف مقام بزرگ» باشید:

«گردون مقام بزرگ»

«ترجیح مقام بزرگ»

سمیرا اسدیان

معرفی تازه‌های موسیقی/ از خیام تا فاضل نظری

https://didhonar.ir/?p=53613