گالری گردی در روز‌های گرم تابستان

شما به یک گالری گردی در روز‌های گرم تابستان دعوت هستید…

به گزارش پلاتوهنر، طبق روال هر هفته نمایشگاه‌های افتتاح شده در گالری‌های تهران را به شما هنردوستان و هنرمندان معرفی خواهیم کرد.

جمعه ۱۳ تیر چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

گالری گردی در روز‌های گرم تابستان/ «انسان گریزان»

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی سکینه قربانی با عنوان «انسان گریزان» تا ۲۷ تیر در گالری عصر به نشانی تهران، میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ در معرض تماشا قرار دارد.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:

«ما از چیزی در آینده هراسی نداشتیم. ما از زمان حال رنج می‌کشیدیم و به واقع مجازاتمان را می‌دیدیم.

فرانس کافکا – قصر

 این مجموعه بر وهم بودن استوار است؛ بودن آدم‌ها در فضاهای موهوم و خیالی. آدم‌هایی که هستند، اما در واقع نیستند. مرز بین بودن‌ها و نبودن‌ها در دنیای خیالی، در این جهان هستی، بنیان اصلی این نقاشی‌هاست.

این فضاها گاهی پوچ و توخالی و گاهی پر از دلایل ذهنی و عواطف شخصی هستند؛ از غم و اندوه، درد و شادی و خشم و اظطراب تا اشکال پیچیده‌ای که هرکدام به نوعی در حال سپری کردن این دایره‌های ناامن زمان هستند.»

گالری عصر شنبه‌ها تعطیل است.

گالری گردی

گالری گردی در روز‌های گرم تابستان/ «سیاه در سفید»

نمایشگاه گروهی آثار هنرمندانی چون ژاله اخلاقی، رضا بانگیز، بهمن بروجنی، مرتضی خسروی، صدف سید و… با عنوان «سیاه در سفید» تا ۲۴ تیر در گالری اِو به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۳، پلاک ۵، طبقه همکف و اول دایر است.

این گالری شنبه و یک‌شنبه تعطیل است.

گالری گردی
گالری گردی در روز‌های گرم تابستان

گالری گردی در روز‌های گرم تابستان/ «تکیه‌گاه»

نمایشگاه گروهی آثار هنرمندانی چون معصومه مظفری، فرشید ملکی، اکرم محمودی، سمیرا علیخانزاده و .. با عنوان «تکیه‌گاه» تا ۲۷ تیر در گالری باشگاه به نشانی   تهران، آدرس خیابان کریمخان خیابان حسینی کوچه دوازدهم پلاک ۱۳ طبقه۳ همه‌روزه به جز شنبه‌ها ادامه دارد.

گالری گردی
گالری گردی در روز‌های گرم تابستان

گالری گردی در روز‌های گرم تابستان/ «بی‌زمان»

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی اصغر اهری‌پور با عنوان «بی‌زمان» تا ۲۷ تیر در گالری با به نشانی  تهران، بلوار ارتش غرب، خیابان نخل، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک ۱، ساختمان مدرن پلازا، واحد ۶۰۲ و ۶۰۳ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده‌است:

«در   دهه‌ی ‌ ۱۹۶۰  جریانی  در   مباحث  نظری  و  نقد  هنر  نقاشی  به  راه  افتاد  و  باعث  شد  که دو اصطلاح مهم از بین سایر اصطلاحات هنری بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. دو اصطلاحی که  جنگ سرد  فرهنگی بین   بلوک‌های شرق  و  غرب  به  آن   دامن زد.

تقابل نقاشی فیگوراتیو  و  نقاشی آبستره حاصل  این  جریان بود. جریانی که  در  دوران پست مدرن تا به امروز  امتداد پیدا کرده است. بسیاری  از  نقاشان  امروز  به نوعی  هنوز متأثر  از   این  نظریه  هستند.  اصغر اهری‌پور   در   برخورد  بین   هنر   آبستره   و   فیگوراتیو  در آثار   و   مسیر هنری‌اش  دومی  را  برگزید.

هنر،  امری ذهنی است  که  به عینت   درمی‌آید. آدم‌ها و  گل‌هایی که   در  کار اهری‌پور   مشاهده می‌گردد، ویژگی مهمی در کار او محسوب می‌شوند. همگی این عناصر در کارهایش به صورت ذهنی ارائه می‌شوند. آدم‌ها و پرتره‌ها همگی به وسیله‌ی ذهن خلاق او پدید آمده‌اند که تجلی  روایت  وضعیت  ذهنی  این هنرمند است.

در پرتره‌ها و بدن‌ها هیچ مدل زنده  و  یا متکی به سند تصویری مثل عکاسی، تصاویر مستند و غیره وجود ندارد. شناخت این هنرمند از کالبدشناسی بدن انسان و ساختارهای فرمیک سایر گیاهان (گل، درخت و غیره) به او قابلیت  ویژه‌ای  برای  به تصویر کشیدن  سوژه‌هایش می‌دهد. همین  امر   او  را  به یکی  ا ز  نقاشان  انگشت‌شمار  و پدیدآورنده‌ی  این موضوعات می‌کند. موضوعاتی که به دنیای شخصی  اهری‌پور  مربوط هستند؛ دنیایی کاملا متفاوت  از  دیگران، جهانی  کاملا  شخصی‌سازی شده.

اهری‌پور متولد سال ۱۳۳۲ در تبریز است. او از خانواده‌های خلاق می‌آید و سال ۱۳۵۰ از هنرستان هنرهای زیبا  فارغ‌التحصیل  و  وارد  دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌شود.

او  در   زمره‌ی هنرمندان  فیگوراتیو  روایی  و  معاصر  ایران  قرار  می‌گیرد. در  دنیای  هنر  نقاشی دو  امضا وجود  دارد: یکی که معروف است پس  از  پایان کار،  پای کار   و  با  اعلام  زمان  اتمام،  زده می‌شود اما دومی بسیار  مهم‌تر  است. فضای کلی کار، نگاه هنرمند، حال‌ و هوای او و… که متعلق  به شخصیت فردی  اوست. آثار  اهری‌پور  شامل  هر  دو  گونه  از  امضا می‌شود  و  شاید  بشود  گفت  که  نوع دوم امضا از نوع اول امضا در آثارش مشخص‌تر است.

سروژ بارسقیان

تیر  1404»

گالری گردی
گالری گردی در روز‌های گرم تابستان

بیشتر بخوانید:

گالری های تهران دوباره میزبان هنر شدند

https://didhonar.ir/?p=93608

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 2 =