پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-6؛

کیارش دادگر: «استیک» تولدی که با یک اتفاق وحشتناک دگرگون می‌شود

به گزارش پلاتو هنر، کیارش دادگر کارگردان فیلم کوتاه «استیک» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

کیارش دادگر کارگردان فیلم کوتاه «استیک» در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم کوتاه توضیح داد: ایده این فیلم از یک داستان واقعی که علی نریمانی با من درمیان گذاشت، شکل گرفت. علی نریمانی مکالمه‌ دو خانم در گیر و دار جنگ ایران و عراق را برای من تعریف کرد که یکی از این خانم‌ها وارد خانه می‌شود و به همسایه خود که درحین پخت غذا بوده می‌گوید برای چه وایسادی که عراقی‌ها وسط کوچه هستند. این جرقه‌ای در ذهن من ایجاد کرد تا «استیک» را شروع کنیم. البته که به این راحتی نبود و نزدیک به دو سال طول کشید تا توانستیم قصه را به شکلی که درست است، پرورش بدهیم و دنبال لوکیشن بگردیم. چون به دلیل فرم روایی خاصی که دارد من به دنبال یک لوکیشن خاص بودم.

فیلم کوتاه »استیک» کیارش دادگر

وی ادامه داد: من دیدم این قصه جهان شمول است و به این ترتیب عنصر ایران را از آن برداشتم. دقیقا در آن زمان تازه جنگ روسیه و اوکراین شروع شده بود و قبل‌تر هم جنگ آذربایجان و ارمنستان و… به نظر می‌رسید در این جغرافیای ما کسی با قضیه «استیک» ناآشنا نیست به گونه‌ای که در یک روز عادی مشغول زندگی خود هستی که ناگهان حمله‌ای می‌شود و همه چیز خراب می‌شود.

دادگر درباره پروسه تولید «استیک» بیان کرد: از روزی که من به فرم اجرایی مشخص رسیدم و قصه‌ای داشتم که می‌توانستم برای دوستان فیلمساز خودم تعریف کنم، به این نقطه رسیدیم که می‌خواهیم فیلم را بسازیم. حتی عوامل را هم پیدا و مشخص کرده بودم ولی بزرگ‌ترین مشکل ما، مشکل لوکیشن بود. چون فیلم لوکیشن محور بود و جایی که بتوانیم آن مقدار از تغییراتی که می‌خواهیم را اعمال کنیم، پیدا نمی‌کردیم تا درنهایت تصمیم گرفتیم به شهرک غزالی برویم و حتی در بازدید اولی که داخل شهرک داشتیم هم چیزی پیدا نکردیم. در کمال ناامیدی یک لوکیشنی پیدا کردیم که یک شباهتی داشت و تمام ساخت و ساز و چیزی که در «استیک» دیده می‌شود را در مدت زمان یک هفته‌ای بچه‌های صحنه مهیا کردند. خیلی پروسه سختی بود و فراز مدیری در این مسیر بسیار کمک کرد. من تقریبا با تمام بچه‌ها از قبل همکاری داشتم و چه به عنوان بازیگر و چه عوامل پشت صحنه کارشان با هم همکاری داشته‌ایم و خیلی از این عزیزان اگر نبودند هیچ وقت «استیک» تولید نمی‌شد و با وجود اینکه از ابتدای کار می‌دانستند که نمی‌توانم دستمزدی پرداخت کنم خیلی فروتنانه پای کار ایستادند.

کارگردان «استیک» درباره داستان این فیلم گفت: آماده سازی مراسم تولد با وقوع یک اتفاق وحشتناک دگرگون می‌شود. این خلاصه‌ای از داستان «استیک» است. یا به عبارتی داستان این فیلم از این قرار است که مادری در حال آماده سازی تولد دخترش است که ناگهان سربازها به آنجا حمله می‌کنند و …. . همچنین نسخه نهایی که تحویل جشنواره داده‌ایم 8 دقیقه و 13 ثانیه است.

فیلم کوتاه »استیک» کیارش دادگر

کیارش دادگر درباره موفقیت‌های فیلم «استیک» توضیح داد: «استیک» به جشنواره‌های زیادی راه پیدا کرده است و تعداد زیادی از آن را هنوز نتوانستیم رسانه‌ای کنیم ولی تا امروز از 26 جشنواره انتخاب رسمی دریافت کرده است که شاید تنها سه تا از این جشنواره‌ها زیر 10 سال قدمت داشته‌اند. در جشنواره فیکال، سیلور ویو کانادا، سی‌امین جشنواره فیلم آدانا، جشنواره فیلم‌های دانشجویی کیوتو، جشنواره ایکارو گواتمالا و… حضور داشته و خداراشکر از تعدادی از این جشنواره‌ها هم دست پر بیرون آمده است. ما در جشنواره نهال شرکت کردیم که در 6 بخش نامزد دریافت جایزه شدیم که درنهایت 4 جایزه به دست آوردیم. در جشنواره فرهنگ فاندیشن که در آمریکا برگزار شد «استیک» جزو شش فیلم نهایی قرار گرفت. در جشنواره دی سی شورتز فیلم جایزه ویژه مخاطبین را به دست آورد و این موارد تعدادی از حضور‌ها و جوایز و افتخارات «استیک» بوده و هنوز هم این پخش بین‌المللی و حضور در جشنواره‌های مختلف برای این فیلم وجود دارد.

این کارگردان درباره حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: واقعا حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران باعث خوشحالی است چون این جشنواره معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است و همه می‌دانیم که اسکار کوالیفای است و چهل سال است که در حال برگزاری است. درست است که در سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی درگیر بوده است ولی من اعتبار این جشنواره را فراتر از حاشیه‌هایی که حول آن می‌چرخد، می‌دانم و جشنواره متعلق به فیلمسازهای جوان است. متاسفانه خودم ایران نیستم که در این جشنواره حضور داشته باشم و این باعث ناراحتی من است ولی امیدوارم که مثل هر سال جشنواره پر شور برگزار شود و «استیک» هم دیده شود.

دادگر درباره خود و کارهای آینده خود گفت: من لیسانس IT دارم ولی در همان دوره بازیگری تئاتر را در اصفهان شروع کردم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم که به تهران مهاجرت کنم و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی را در دانشگاه سوره گرفتم و فعالیتم در فیلم کوتاه جدی‌تر شد. در ابتدا به عنوان بازیگر و به مرور زمان به عنوان عوامل پشت صحنه و دستیار و بعدتر به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده و در نهایت «استیک» را ساختیم که اولین فیلمی شد که خودم کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را انجام دادم. در حال حاضر نیز مشغول تحصیل در مقطع ارشد فیلمسازی در دانشگاه یورک کانادا هستم و به عنوان دانشجو همزمان باید روی پروژه‌های متعددی کار کنم. در این دو سالی که مشغول تحصیل در مقطع ارشد هستم امیدوارم که بتوانم فیلم‌های زیادی بسازم و خودم را در بقیه ژانرها و روایت‌های مختلف تعریف کنم. درحال حاضر مشغول کار بر روی دو پروژه فیلم کوتاه که مربوط به ایران است، هستم که در مرحله پردازش ابتدایی و تحقیق هستند.

کیارش دادگر در پایان گفت: من سینمای موردعلاقه‌ام همیشه سینمای جنگ بوده است ولی دوست دارم آن قسمتی از جنگ را ببینیم که کمتر دیده شده است. معتقدم سینمای ایران آن‌طوری که باید از حافظه جنگی تاریخی خود استفاده نکرده است و ما هشت سال جنگیدیم ولی ما هنوز نتوانستیم فیلم‌هایی درباره آن بسازیم که جهانی شود و نشان دهد که چه بر ما و مردم ما گذشت. امیدوارم که یک روزی این فیلم‌ها ساخته شود و امیدوارم که وقتی از جنگ حرف می‌زنیم چیزی باشد که منظورمان فیلم‌ها است و جنگ را در زندگی واقعی نبینیم.

برخی از جشنواره‌هایی که «استیک» در آن‌ها حضور داشته عبارتند از:

37th Braunschweig International Film Festival / 30th International Adana Golden Boll Film Festival / 27th International New Media Art Festival Videomedeja / 23rd Silver Wave International Film Festival (Canadian Academy Qualifying) / 20th Dc Shorts Film Festival / 19th Nahal International Student Short Film Festival / 17th Buffalo International Film Festival  / 15th Festival Internacional De Cine Corto De Cali / Top 6 in The 14th Farhang Foundation Short Film Festival / 22nd International Student Film and Video Festival (ISFVF) / 22nd Route 66 International Film Festival / 22nd FICAL Almeria International Film Festival (Goya Qualifying) / 19th Early Bird ISFF / 22nd FICCAB – Benalmadena International Short Film Festival / 26th ícaro International Film Festival / 26th Kyoto International Film Festival

عوامل فیلم کوتاه «استیک» عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: کیارش دادگر،نویسندگان: کیارش دادگر، علی نریمانی، بازیگران: فرانک خمیس، امین سیمیار، پانیسا پیوخت، مهران نابی، علی نریمانی، مدیر فیلمبرداری: فرزاد شهاب، مشاور کارگردان: صادق اسحاقی، طراح صحنه و لباس: فراز مدیری، صدابردار: امین جعفری، طراحی و ترکیب صدا: عبدالرضا حیدری، صداگذار: بهنیا یوسفی، مدیر جلوه های بصری: امین انتشاری، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، طراح گریم: پریسا گردشی، گروه کارگردانی: آرین حسینی، زهیر ادیبی، نگین نشاط، فرانک خمیس، عکاس: محسن اصدق‌پور، ابولفضل رفیعی، گروه فیلمبرداری: ستار گودرزی، محمد جواد خزایی، آرش روشن جوی، گروه صحنه: محمد نوید، علی شیخ ربیعی، سینا پاشا، مدیر تولید: علی محسن سجادی، مسئول هنروران: فرزان حمزه لو، طراح پوستر: متین خیبلی، طراح لوگوتایپ: ریحانه موسوی، تهیه کننده اجرایی: فرزاد شهاب، پخش کننده و مجری طرح: مجموعه‌ی افق شفاف.

 

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

اسماعیل عظیمی: «صوراحیل» اتفاقی که منجر به کشفی بزرگ می‌شود

زهره صباغیان: «اذان صبح به افق یزد» قصه پیرمردی تنها که با همسرش قهر کرده است

 

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=32623