پلاتوهنر

برگزیده بخش کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

کولبران فاتحان زندگی هستند

علیرضا ذاکری نقاش، طراح و کاریکاتوریست که برگزیده بخش کارتون و کاریکاتور شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: من در نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در بخش هنرهای جدید برگزیده شده بودم.

او درباره اثر خود که جایزه دریافت کرد، گفت: موضوع کارتون من که موفق به دریافت طوبای زرین شد کولبران بودند. کولبران فاتحان زندگی هستند و بار زندگی را جلوی چشم همه به دوش می‌کشند. ما پشت سکه 50 تومانی کوهی داریم که در این اثر کولبران از این کوه بالا می روند و به نوعی دارند کوه و پول را فتح می‌کنند.

ذاکری در پایان تصریح کرد: کولبران قشر مظلوم جامعه ما هستند و خیلی از آن‌ها در کوه و برف جانشان را از دست می‌دهند. از این نظر پرداختن به این موضوع برای من اهمیت داشت.

علیرضا ذاکری، نقاش، طراح و کارتونیست و متولد ۱۳۴۷ گرگان است. او از سال ۱۳۶۲ به شکل حرفه‌ای با نقاشی و خوشنویسی شروع به فعالیت هنری کرد و از سال 1366به مدت یک دهه، طراحی و نقاشی را به شکل آکادمیک نزد استاد هادی تقی‌زاده گذراند. اولین نمایشگاه آثار علیرضا ذاکری، در سال ۱۳۶۶ در مشهد، نمایشگاه عکاسی مستند اجتماعی بود.

وی در اواخر دهه ۶۰ به هنرکاریکاتور روی می‌‌آورد و از سال ۱۳۷۲ شروع به فعالیت در حوزه کارتون مطبوعاتی با دبیری کاریکاتور و گرافیک روزنامه قدس می‌کند.

بر اساس آخرین اعلام دبیرخانه فجر شانزدهم که تنها چند روز پیش از مراسم اختتامیه اطلاع‌رسانی شد، نمایشگاه‌ بخش‌های رقابتی و بازار هنر این رویداد تا امروز سه‌شنبه ۸ اسفند ادامه خواهد داشت و حالا با اعلام اسامی برگزیدگان این جشنواره می‌توان با نگاه دقیق‌تری از آثار نمایشگاه بازدید کرد.

بیشتر بخوانید:

درخت تنهایی که طوبای زرین گرفت

https://didhonar.ir/?p=44106