پلاتوهنر

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

کلنگ‌زنی طرح حریم‌سازی تئاترشهر آغاز شد

به گزارش پلاتو هنر، نزدیک به 30 سال است که هنرمندان تئاتر و سینما در پی احداث حریمی برای تئاترشهر هستند. متاسفانه تصویری که در سال‌های اخیر از تئاترشهر در اذهان عمومی به یاد مانده، در شأن این بنا نیست.

در سال‌های اخیر هنرمندان زیادی از وضعیت تئاترشهر اعتراض کرده‌اند و این اعتراض‌ها هرگز به گوش مسئولین نرسیده است. حالا پس از مدت‌ها این مطالبه دستجمعی در حال پیگیری است و خبرهای خوبی به گوش می‌رسد.

آیین آغاز احداث طرح حریم تئاترشهر روز گذشته 2 دی‌ماه با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ، سیدمحمدجواد طاهری مدیر تئاترشهر، رضا بنفشه خواه، آتش تقی‌پور، حسن دادشکر، سیاوش طهمورث، علی فروتن، مجید قناد، رضا فیاضی، شکرخدا گودرزی، ایرج راد، داریوش ارجمند، محمود فرهنگ، پریسا مقتدی، محمد قدس، اسماعیل خلج، تاجبخش فناییات، خسرو احمدی و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه  حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه پس از تلاوت چند آیه از قرآن کریم و نمایش تصاویری از سخنان طاهری مدیر مجموعه تئاترشهر پخش شد که به مراحل تصویب طرح تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در وزارت ارشاد و میراث فرهنگی می‌پرداخت.

در ادامه محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این رویداد گفت: خوشحالم امروز تقاضای چندین ساله اهالی هنر به نتیجه رسید. کار سختی در پیش داشتیم اما با طراحی درستی که انجام شده نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت. جز تشکری که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم از سیدمحمود اسلامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تشکر می‌کنم زیرا او هم برای تحقق این اتفاق زحمت زیادی کشید. امیدوارم اصحاب رسانه هم کمک‌ کنند این اتفاق مهم به خوبی به دست اهالی هنر برسد.

سپس داریوش ارجمند انتقادات خود از هنرمندان را مطرح کرد و گفت: من خودم را از بچه‌های تئاتر شهرستان می‌دانم زیرا همه بزرگان از شهرستان‌ها آمده‌اند. خوشحالم امروز اینجا هستم و قرار است به این صورت از این مجموعه مراقبت شود.

او ادامه داد: با اینکه من فقط یک بار توانستم پا روی صحنه تئاترشهر بگذارم اما امیدوارم با کمک مدیریت جدید این مجموعه از تئاترشهر مراقبت درستی انجام شود. امیدوارم تئاترشهر به هنرمندان و همه مردم ایران متعلق باشد و‌ سختگیری‌های بی‌جا از بین برود.

ارجمند خاطر نشان کرد: همیشه نوک انتقادات به سمت دولت است اما جای سوال اینجاست که چرا هنرمندان خود را ارتقا نمی‌دهند. هنرمند باید بتواند مردم را با هنرش جذب کند و قرار نیست دست همه در جیب دولت باشد. قرار نیست چون کسی هنرمند است حقوقش را از دولت بگیرد و دولت به او همه چیز بدهد. بهتر است هنرمندان چشم داشتی به دولت نداشته باشند زیرا اینگونه کار جلو نمی‌رود.

او در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه مسئولان همت کردند و قرار است حریم تئاترشهر از آشغال‌های فعلی تخلیه شود.

در بخش دیگری از این برنامه ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر ایران روی صحنه رفت و عنوان کرد: در سال ۴۶ کلنگ این ساختمان توسط مهندس علیرضا سردار افخم زده شد و‌ در سال ۵۱ این بنا احداث شد.

او ادامه داد: پس از انقلاب این ساختمان به وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی سپرده شد. در تمام این سالها داستان‌های عجیبی برای این مجموعه به وجود آمده و هرگاه احساس می‌کردیم قرار است لطمه‌ای به این ساختمان بخورد وارد صحنه می‌شدیم. بنابراین خوشحالیم که قرار است محافظتی درخور این بنای تاریخی‌ست انجام شود.

در پایان این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همان بازدیدهای اولی که از مجموعه تئاترشهر داشتم با مطالبات جدی هنرمندان برای برای ایجاد حریم مواجه شدم. بیش 30 سال از این مطالبات می‌گذرد. پس از هماهنگی‌های لازم با شهرداری برای این کار پیش قدم شدیم. باید طراحی درخوری نیز برای این مجموعه در نظر گرفته می‌شد. زمانی که کار مهمی قرار است صورت بگیرد بازار شایعات هم داغ می‌شود و اهالی هنر را نگران می‌کند. من تمام تاکیدم به همه دست‌اندکاران این بود که این کار با نظر خود هنرمندان انجام شود.

او ادامه داد: خوشحالم این کار به سرانجام رسید، این مجموعه در اختیار مردم و هنرمندان عزیز است. ما مدیران در دوره‌ای هستیم اما زمانمان به اتمام می‌رسد و می‌رویم اما هنرمندان می‌مانند و به تئاترشهر قلب تپنده تئاتر ایران نیاز دارند. به زودی بازسازی داخل مجموعه تئاترشهر نیز انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: دوست دارم امروز خبر خوبی بدهم. به زودی بزرگترین مجموعه هنری در یکی از بهترین نقاط تهران افتتاح می‌شود و قرار است که آنجا خانه همه جشنواره‌های هنری شود.

https://didhonar.ir/?p=38594