پلاتوهنر

علی میرفتاح در گفتگو با پلاتو هنر:

کرگدن‌‌ها تنها هستند اما بی یار و رفیق نه!/ احیای مرام کرگدنی

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های علی میرفتاح باعنوان «کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند» تا دوشنبه ۷ اسفند در گالری آرتیبیشن برپا است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر گفت: عنوان نمایشگاه اول من هم کرگدن بود. نزدیک سی سال است که در کار مطبوعاتی، روی خودم اسم کرگدن گذاشته‌ام. در شرق و اعتماد ستون کرگدن‌نامه داشتم، در مهر حرف از بازگشت کرگدن زدم و هرجا که نوشتم با رنگ و بوی کرگدنی نوشتم. بیشتر آنهایی که با اسم و رسم مطبوعاتی‌ام سر و کار داشتند و دارند می‌دانند که من برای خودم و همکاران دوستانم در پی احیای مرام کرگدنی هستم. برای همین اسم مجله‌ام را نیز گذاشته‌ام هفته‌نامه کرگدن.

او درباره معنای نمادین کرگدن توضیح داد: کرگدن یک نماد است که چون پیش از ما نویسندگان و شاعران و متفکران زیادی به آن اشاره کرده‌اند این نماد برای اغلب اقشار فرهنگی شناخته شده است و اکثرا، معانی اطراف این حیوان عظیم‌الجثه را درمی‌یابند. یعنی به جهت شعر بودا، یا نمایشنامه اوژن یونسکو، یا ارجاعاتی که در متون جدید و قدیم به این حیوان شده است مخاطب به سرعت و سهولت مفاهیمی چون تنهایی و پوست‌کلفتی و تاب‌آوری و درنگ و نظایر اینها را درمی‌یابد.

کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند

این هنرمند درباره تفاوت نمایشگاه نقاشی اول و دومش گفت: نمایشگاه اول من هم رویکردش همین بود. اما در نمایشگاه دوم تلاش کردم تا معانی دیگری را هم از نماد بیرون بکشم و به مخاطبانم بگویم که تنهایی به معنی بی‌رفیقی و بی‌کسی نیست. برای همین اسمش را هم گذاشتم کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند. یعنی اگرچه تنها هستند اما بی‌رفیق و بی‌یار و بی‌سر و همسر نیستند.

او درباره نشانه‌شناسی آثارش بیان کرد: من نباید ذهن مخاطب را محدود کنم به نشانه‌هایی که در ذهنم داشتم و دارم. اتفاقا در شب افتتاح نمایشگاه چند مخاطب فهیم و نشانه‌شناس، چیزهایی به من گفتند که برایم بسیار جالب بود. یعنی دیدم آنها هم نشانه‌های ذهنی خود را از دل نقاشی‌ها بیرون می‌کشند. طبیعتا برای من تنهایی و بی‌دشمنی و تاب‌آوری و این چیزها خیلی مهم بوده. آنها را هم در حد توان اندکم به زبان نقاشی بیان کرده‌ام. اما مخاطب باهوش خودش را محدود به ذهن من نمی‌کند و با ذهنیت خودش داخل معناها و نشانه‌ها می‌شود. مثلا یکی از مخاطبان به من گفت من صلح و آرامش را از این مجموعه استنباط می‌کنم. یا دیگری گفت فلان تابلوی تو مرا یاد شعر سعدی می‌اندازد که «مقدار یار همنفس چون من ندان هیچکس…»

کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند

این نویسنده و روزنامه‌نگار درباره الهام گرفتن از شعر بودا (کرگدن‌ها تنها سفر می‌کنند)، توضیح داد: آشکار است که من نقاشی‌هایم را روی همین شعر منسوب به بودا بنا کرده‌ام. اما از سر خوش‌ذوقی یا کج‌ذوقی دستی در آن برده‌ام و «گاهی» را اضافه کرده‌ام، ‌«می‌کند» را هم «نمی‌کند» نوشته‌ام. مشهور این است که کرگدن‌ها تنها سفر می‌کنند. اما من کمی دستکاری‌اش کرده‌ام که امیدوارم کار بدی نکرده باشم و صاحب قول از شنیدنش خشمگین نشود.

مرفتاح در پایان درباره نمایشگاه سوم خود گفت: انشالله مجموعه سوم مجموعه متفاوتی خواهد بود. اگرچه در همین عوالم سیر می‌کنم اما طبیعتا تکرار این نمایشگاه و نمایشگاه قبلی‌ام نخواهد بود.

کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند

گالری آرتیبیشن در نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، روبه روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸ واقع شده استو همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ میزبان مخاطبان است.

https://didhonar.ir/?p=43356