پلاتوهنر

کاهش مخاطب نمایشگاه تحت‌تأثیر نشر الکترونیک و افزایش قیمت

به گزارش پلاتو هنر، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که حدود 200 عنوان کتاب با موضوع تئاتر و نمایش توسط ناشران مختلفی همچون «بیدگل»، «نیماژ»، «نمایش»، «هرمس»، «افراز»، «طراحان تین» و… در این نمایشگاه عرضه شده است.

نکته جالب توجه در این دوره از نمایشگاه استقبال کمتر مردم نسبت به سالیان گذشته از نمایشگاه است.

اعظم کیان افراز، نویسنده، پژوهشگر و مدیر نشر «افراز» که تا به امروز حدود 500 عنوان کتاب در زمینه تئاتر و ادبیات نمایشی را اعم از نمایشنامه و کتب آموزشی تئاتر به چاپ رسانده در این رابطه گفت: نشر افراز چند سال از فضای نمایشگاهی به دور بوده ولی امسال تصمیم گرفتیم که با دست پر در این نمایشگاه شرکت کنیم اما متاسفانه فضای نمایشگاه امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته و طیف مخاطبان بسیار کمتر شده است. نشر «افراز» از سال ۹۷ تا به امروز در نمایشگاه کتاب غرفه نداشت اما امسال به دلیل این‌که نمایشگاه را تنها فرصت دیدار با مخاطب و نویسندگان دیدیم و نمایشگاه این امکان را به نویسندگان می‌دهد که نقد و پیشنهادات را از زبان خود مخاطب بشنوند، در نمایشگاه حاضر شدیم که به دلیل استقبال کم مخاطبان از این تصمیم پشیمان شدم. امسال آخرین سال حضور نشر «افراز» در نمایشگاه کتاب است.

کیان افراز همچنین عنوان کرد: به نظر من یکی از دلایل استقبال کم مردم از نمایشگاه می‌تواند وجود سامانه فروش اینترنتی نمایشگاه باشد که دیگر مردم دلیلی برای حضور فیزیکی در نمایشگاه نمی‌بینند و دوم به دلیل افزایش چشمگیر قیمت کتب است که مردم را از حضور در نمایشگاه و خرید کتاب منع می‌کند.

مرتضی کاردر، مدیرعامل نشر «هرمس» که با حدود 40 عنوان کتاب در بخش تئاتر و سینما در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده است درباره با افزایش قیمت کتاب گفت: افزایش قیمت کتاب به دلیل افزایش هزینه چاپ و تولید است که ما را مجبور کرده است تا نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

یکی از راهکارهای منتشران برای افزایش مخاطب در نمایشگاه اعمال تخفیف‌های ویژه برای خریداران است.

سهند آدم عارف، روابط‌عمومی و دبیر بخش موسیقی نشر «نیماژ» که با 30 عنوان کتاب چاپ اول در زمینه تئاتر اعم از نمایشنامه و تئوری تئاتر، در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده است از تخفیف‌های ویژه برای دانشجویان خبر داد و گفت: افزایش قیمت در نشر نیماژ بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت کاغذ بوده است و به عبارت دیگر ما مقدار سودی که از فروش کتاب کسب می‌کردیم را افزایش نداده‌ایم ولی متاسفانه افزایش قیمت باعث شده که قدرت خرید مخاطبان کاهش یابد. در این راستا ما سعی بر این داریم با تاثیر دادن امتیازاتی مانند تخفیفات دانشجویی هزینه‌های خرید کتاب را جبران کنیم.

از دیگر ناشران شاخص در زمینه تئاتر که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند، نشر «نمایش» است که زیرنظر اداره‌کل هنرهای نمایشی اداره می‌شود و با بیش از 60 عنوان نسخه چاپی و 150 عنوان نسخه الکترونیکی در سی‌و‌پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. کتب نشر «نمایش» در بخش‌های نظری، آموزشی و نمایشنامه قرار می‌گیرند.

مخاطبان کتب چاپ شده در زمینه تئاتر و نمایش را عموما هنرمندان فعال در زمینه تئاتر و دانشجویان رشته‌های نمایش تشکیل می‌دهند. این کتب در 3 گروه نمایشنامه، کتب تئوری-آموزشی و بیوگرافی هنرمندان تئاتر قرار می‌گیرند که هر کدام شامل بخش تالیفی مختص نویسندگان داخلی و بخش ترجمه مختص نویسندگان خارجی هستند.

آدم عارف درباره موضوعات مورد علاقه مخاطبین کتب تئاتر گفت: بیشتر دانشجویان که به نشر ما مراجعه می‌کنند از کتاب‌های تئوری تئاتر مانند «فرهنگ لغات اجرا و تئاتر راتلج» اثر پاتریس پاوی، «بداهه‌پردازی، قصه‌سازی یا هنر خلق چیزها» اثر کیت جانسون و «اصول درماتورژی» اثر رابرت اسکلنلن که همگی از سری کتب چاپ جدید ما هستند و نمایشنامه‌های ترجمه شده استقبال می‌کنند.

پوپک فرزانه‌پور، مدیر مسئول انتشارات «طراحان تین» که به صورت تخصصی در زمینه ادبیات نمایشی فعالیت می‌کند از علاقه مخاطبان به نمایشنامه‌های ترجمه شده گفت و افزود: متاسفانه اهالی تئاتر در این دوره از نمایشگاه بیشتر تمرکز خود را بر روی خرید متون ترجمه شده گذاشته‌اند و تعداد معدودی آثار تالیفی ایرانی را حمایت می‌کنند. در حال حاضر این مجموعه فقط بر روی کتاب‌های تالیفی ایرانی تمرکز می‌کند و از ابتدا نیز سیاست این مجموعه بر حمایت از نویسندگان داخلی بنا شده بود.

فرزانه‌پور اضافه کرد: چون خود من مدرس و نویسنده هستم، از دغدغه‌ها و مشکلات این قشر اطلاع دارم و سعی کرده‌ام با مدیریت این نشر از نویسندگان داخلی حمایت کنم اما متاسفانه جمعیت تئاتر نیز از نویسندگانی که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند حمایت نمی‌کنند و ترجیح آن‌ها استفاده از نمایشنامه‌های خارجی است. درصورتی که با استفاده از نمایشنامه‌های تالیفی نیز می‌توانند اجراهایی با کیفیت مناسب را روی صحنه ببرند و علاوه بر آن از نویسندگان ایرانی نیز حمایت کنند.

 عدم حضور ناشرانی همچون «نی»، «نیو»، «قطره»، «مطالعات زنان»، «دات»، «نیلا» و «یکشنبه» که همگی در بخش ادبیات نمایشی و تئاتر فعالیت دارند، از نکات تامل برانگیز این دوره از نمایشگاه محسوب می‌شود.

سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 19 تا 29 اردیبهشت ساعت 10 الی 20 به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

https://didhonar.ir/?p=51182