پلاتوهنر

مانا پاک‌سرشت:

«چولیبولی»؛ روایتگر خشمی در وجود انسان

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «چولیبولی» به نویسندگی و کارگردانی مانا پاک‌سرشت، به عنوان یکی از چهار نماینده ایران از بین چهارده هزار فیلم در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انتخاب شد، بهترین فیلم این بخش مستقیما برای رقابت به فهرست فیلم‌های جایزه اُسکار راه پیدا خواهد کرد.

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، اولین حضور رسمی فیلم کوتاه «چولیبولی» در جشنواره‌ها محسوب می‌شود.

مانا پاک‌سرشت تا به امروز کارگردانی فیلم‌های کوتاه «نگران نباش»، «وارث»، «لاجوردی»، «چشم‌ها»، «نیمکت»، «وقفه»، «شبیه‌ساز» و… را در کارنامه هنری خود دارد.

به بهانه حضور فیلم کوتاه «چولیبولی» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، با مانا پاک‌سرشت، نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«چولیبولی» و یک گاو انتقام‌جو

مانا پاک سرشت درباره داستان فیلم کوتاه «چولیبولی» توضیح داد: «چولیبولی» روایتگر خشمی در وجود انسان است که نماد بیرونی این خشم را در وجود یک گاو انتقام‌جو به تصویر می‌کشیم که در حقیقت این خشم رها می‌شود و موضوع اصلی قصه شکل می‌گیرد.

او درباره ایده داستان این فیلم کوتاه گفت: شکل‌گیری داستان فیلم کوتاه «چولیبولی» از یک اتفاق شخصی در زندگی من ایجاد شده است.

این کارگردان درباره پروسه و چالش‌های ساخت این فیلم تصریح کرد: چالش‌های بسیاری در پروسه ساخت این فیلم داشتیم. شخصیت اصلی این فیلم یک گاو بود، به همین خاطر برای ساخت فیلم پیش تولید و تولید سختی را سپری کردیم. «چولیبولی» به زبان گیلانی به معنای گل و لای تعریف می‌شود و برای پیداکردن گاوی با طرح گل‌آلود زمان بسیاری صرف کردیم.

او ادامه داد: فیلم‌برداری این فیلم خردادماه انجام شد و روزهای بارونی در موقعیت فیلمبرداری یکی از چالش‌های ما بود. شخصیت مقابل گاو انتقام‌جو پسر بچه‌ای بود که مسولیت نگه‌داری این پسر در مقابل گاو نیز به عهده ما بود، به خاطر اینکه گاو متوجه فیلمبرداری نبود و خطر آسیب به اعضای گروه و وسایل فیلمبرداری در طول پروسه ساخت همراه ما بود.

«چولیبولی» گذشت و پذیرش رنج را به مخاطب القا می‌کند

پاک سرشت درباره پیام و مفهوم فیلم مطرح کرد: گذشت و پذیرش اتفاقاتی که دست آدمی نیست، باعث می‌شود انسان از رنج‌ها عبور کند، پیام و مفهوم فیلم هم در یک واژه گذشت است. خشمی که انسان در وجود خود نگه می‌دارد یک اتفاق بیرونی را رقم می زند و اگر این خشم رها شود به انسان آرامش بیشتری منتقل می‌کند و آسیب‌های کمتر بیرونی ایجاد می‌کند.

این کارگردان درباره ویژگی شاخص این فیلم کوتاه گفت: «چولیبولی» برخلاف فیلم‌های قبلی‌ام، به غیر از ژانر درام اجتماعی، فیلمی در ژانر فانتزی و کودک و نوجوان نیز محسوب می‌شود. موسیقی این فیلم نیز از آثار موسیقی چایکوفسکی با تنظیم دامون یعقوبی ساخته شده است.

مانا پاک سرشت در پایان گفت: سینمای کوتاه اتفاقی فرخنده و مبارکی است. حضور فیلمسازان در این عرصه و عواملی که باید این بستر را فراهم کنند تا فیلمسازان در این محیط فعالیت داشته باشند، محکی برای حضور یک فیلمساز است که باید حمایت شوند. البته من به سینمای بلند هم علاقه‌مند هستم و در اولین فرصت فیلم بلندم رو می‌سازم. امیدوارم در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد استعدادهای درخشان باشیم.

سامیار برومند با حضور علیرضا عیسی‌پور و هادی آذرنگ بازیگران این فیلم هستند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتنداز: مدیر فیلمیرداری: آرمین یوسف‌زاده، عکاس: رضا گلچین، صدابردار: علیرضا دریادل، دستیار صدا: روزبه موحدی، تدوین: البرز پورصیاد، اصلاح رنگ: سحر جامع، موسیقی: دامون یعقوبی، صداگذاری و طراحی صدا: حسن سنگاچین، طراح لباس: شهرزاد غلامی، طراح صحنه: البرز پورصیاد، مانا پاک سرشت، دستیار صحنه: عباس معصومی، دستیار اول کارگردان: امید مهدی صفت، گروه کارگردانی: راستین جباری، محمد خاطری‌زاده، غزل لوری، گروه تصویر: رسول حسین‌زاده، میلاد محمدی، میلاد ابراهیمی، هومن طاهری، مدیر تولید: عاطفه ارضی، دستیار تولید: جواد شعبانی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان، مانا پاک سرشت، البرز پورصیاد.

بیشتر بخوانید:

نوشین معراجی: پیرامون «پس از پدر»؛ گزیده‌گویی در قصه‌ی فیلم کوتاه حائز اهمیت است

 

https://didhonar.ir/?p=69642