پلاتوهنر

نوشین معراجی:

پیرامون «پس از پدر»؛ گزیده‌گویی در قصه‌ی فیلم کوتاه حائز اهمیت است

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «پس از پدر» به نویسندگی و کارگردانی نوشین معراجی در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به بخش مسابقه ملی راه یافت.

نوشین معراجی هنرآموخته دوره یکساله فیلمنامه‌نویسی در حوزه هنریی سوره است این هنرمند تا به امروز کارگردانی فیلم‌های کوتاه »مهمان بابا»، «محکم باشه»، «مستقیم»، «بیداری»، «خندید در دوردست»، «درمانده»، «ردپا»، «سودا» و … را در کارنامه هنری خود دارد.

به بهانه حضور فیلم کوتاه «پس از پدر» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، با نوشین معراجی، نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «پس از پدر» آمده است: «آیدا، نمی‌تواند با مرگ ناگهانی پدرش کنار بیاید».

«پس از پدر»؛ روایتی از اندوهِ آیدا

نوشین معراجی درباره این فیلم کوتاه توضیح داد: فیلم کوتاه «پس از پدر» داستان دختری ۲۱ ساله است که با مرگ ناگهانی پدرش دست و پنجه نرم می‌کند. این دختر غم بزرگی را تجربه می‌کند اما این میزان اندوه را از سمت برادر و مادرش احساس نمی‌کند. به همین خاطر به نکاتی مشکوک می‌شود و از روی ناسازگاری، روابط خانوادگی‌اش دچار چالش می‌شود و زندگی برای آن‌ها دشوارتر می‌شود.

این کارگردان درباره ایده و چگونگی شکل‌گیری داستان این فیلم کوتاه توضیح داد: بعد از مرگ پدرم دچار ترومای وحشتناکی شدم که برای من بسیار غیرقابل درک و تحمل بود. به همین خاطر پس از سه سال برای مبارزه با این اندوه فیلمنامه «پس از پدر» را نوشتم. ساخت این فیلم به پشت سر گذاشتن این تروما به من بسیار کمک کرد. می‌توان گفت تقریبا 70 درصد فیلمنامه این فیلم از رنج‌های شخصی‌ام حاصل شده است و بخش دیگری از آن هم از تخیل‌هایم شکل گرفت.

پس از پدر
پس از پدر

علاقه‌ام به سینمای کوتاه تکرارشدنی نیست

معراجی درباره پروسه تولید این فیلم کوتاه اظهار کرد: تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه «پس از پدر» را انجمن سینمای جوان بر عهده دارند. در ابتدا پس از ثبت فیلم در پرتال انجمن سینمای جوان و چندین بار بازنویسی و اصلاحیه فیلمنامه به پروسه ساخت رسیدیم. علی کشاورز نیز در تهیه‌کنندگی این فیلم یاری رساندند.

این کارگردان یادآور شد: تقریبا 20 سال در سینمای کوتاه فعالیت داشتم و به گزیده‌گویی در قصه اهمیت می‌دهم. در این سال‌ها هرگز قصد نداشتم فیلم کوتاه را کنار بگذارم تا صرفا بتوانم به فیلم بلند بپردازم یا از سینمای کوتاه به عنوان پله‌ای برای رسیدن به سینمای بلند نگاه کنم. تا به امروز در بخش هنر و تجربه فیلم ساختم و قصد دارم فیلم‌های بلند دیگری نیز بسازم اما علاقه‌ام به سینمای کوتاه تکرارشدنی نیست.

معراجی گفت: از آن‌جایی که ساختار فیلم کوتاه قابلیت هم‌ترازی با فیلم بلند داستانی را دارد، اگر بخواهیم فیلم کوتاه با کیفیت مطلوب ارائه دهیم، عوامل پروژه هم هم‌تراز با یک فیلم بلند داستانی دستمزد می‌گیرند. به همین خاطر فیلم کوتاه نظیر فیلم بلند نیاز به بودجه قابل توجه دارد.

او ادامه داد: در سال‌های دورتر همدلی برای ساخت یک فیلم کوتاه بیشتر بوده است و امروزه تامین هزینه برای فیلمساز در سینمای کوتاه و پیداکردن سرمایه‌گذار به خاطر بازگشت بودجه دشوار است. در فیلم بلند هم ممکن است بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد اما تهیه‌کننده فیلم کوتاه باید با توجه به شرایط بازگشت فیلم کوتاه در سینمای کوتاه سرمایه‌گذاری کند.

نوشین معراجی در پایان گفت: نکته متمایز هر فیلمی با فیلم دیگر قصه و فیلمنامه فیلم است. یک فیلمنامه خوب می‌تواند به یک فیلم خوب و یا فیلم بد تبدیل شود. با وجود یک فیلمنامه مناسب، تصمیم‌گیری درست کارگردان، بهترین چیدمان نور، صحنه، گریم و بازیگری شکل می‌گیرد. هر کدام از این موارد اگر نقصی داشته باشد به انتخاب و عملکرد کارگردان بازمی‌گردد. به همین واسطه کارگردان می‌تواند با کمک عوامل صحنه دیدگاه خود را به مخاطب بازتاب دهد.

در ادامه بیننده تیزر فیلم کوتاه «پس از پدر» باشید:

ماهنی مهرپور، مسیحا احمد‌زاده، محسن مروی، حامد برغانی، نسترن باطومچی، صدای پزشک: بهزاد زیبنده بازیگرانی هستند که در فیلم کوتاه «پس از پدر» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل فیلم عبارتند از تهیه‌کننده: علی کشاورز، محصول: انجمن سینمای جوانان ایران، مجری طرح: محمد ثریا، مدیر فیلم‌برداری: علی شورورزی، صدابردار: شاهین پورداداشی، تدوین: پویان شعله‌ور، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، طراح گریم: نوید فرح مرزی، طراح صحنه و لباس: فاطیما نوفلی، دستیارکارگردان و برنامه‌ریز: رامین پورعبداله، دستیار دوم کارگردان: مریم خدایی، منشی صحنه: آیلار تقوی، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، دستیار تولید: محمدتقی شفاه، جلوه‌های ویژه: علیرضا حیدری‌راد.

گروه فیلمبرداری: اشکان عباسی، امیرحسین عباسی پرتو، علی لطفی، امیرحسین رسولی، مصطفی محمد نژاد، دستیار صدابردار: محمد حصاری، اجرای گریم: ماهان ابراهیم‌زاده، ترمه فرح‌مرزی، دستیار صحنه: حسین مقصودی، گروه تولید و تدارکات: حمید نصر‌آبادی، محمد زندیه، علیرضا زاعری، عکاس: سمیه میری، مترجم: سوگل رضوانی، زیرنویس: رضا تاری‌وردی، تیتراژ: علیرضا ربیع مقدم، مشاور رسانه‌ای: نگار امیری، ساخت تیزر : مینا تقی‌زاده.

بیشتر بخوانید:

یاسر طالبی: پیرامونِ «سرنوشت»؛ وفاداری به فضای زیست شخصیت در سینمای مستند

 

https://didhonar.ir/?p=69746