پلاتوهنر

محمد حیدری در گفتگو با پلاتوهنر:

پیانو از دوران کودکی همراه من بوده است

به گزارش پلاتو هنر، محمد حیدری پیانیست متولد سال 1376 است. او از دوران کودکی باکلاس های موسیقی اُرف شروع کرده و پس از آن با پیانو کلاسیک این مسیر را ادامه داده است. پس از چند سالی وقفه حدود 6 سال پیش مجدد شروع به نواختن پیانو در موسیقی پاپ کرده است. تاکنون با رضا صادقی، عماد طالب‌زاده و علی یاسینی همکاری داشته‌است. در حال حاضر هم با علی یاسینی همکاری می‌کند.

پیانو در موسیقی پاپ به آهنگ آکورد می‌دهد

این نوازنده در گفتگو با پلاتو هنر درباره جایگاه پیانو در موسیقی پاپ و موسیقی کلاسیک به عنوان نقش همراهی کننده توضیح داد: پیانو در ارکستر کلاسیک چه با حضور خواننده چه به صورت تک نوازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند ولی در موسیقی پاپ بیشتر به صورت آکورد و هارمونی دادن به آهنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیانو همیشه بامن بوده است

حیدری از علاقه‌اش به پیانو گفت: از دوران کودکی پیانو با من بوده است. این مسیر، فعالیت هنری من را شکل داد. مسیری است که بسیار دوستش دارم و بسیار موقع نواختن پیانو آرامش می گیرم.

آشنایی با علی یاسینی

ازطریق سعید شمس رهبر ارکستر با علی یاسینی آشنا شدم. پس از بهبود شرایط شیوع بیماری کرونا که اجرای کنسرت ها از سر گرفته شد همکاری خود را با او و گروهش شروع کردم. می‌توان گفت گروه علی یاسینی از نظر کیفیت و نظم یکی از بهترین گروه هایی هستند که تا به امروز با آنها همکاری کرده‌ام و رضایت کامل را از همکاری با این گروه دارم.

ساختار پیانو

این نوازنده درباره ساز پیانو توضیح داد: ساز پیانو جز سازهای آکوستیک دسته‌بندی می‌شود. این ساز برای تولید صدا نیاز به چیزی ندارد. ساز پیانو هفت اکتاو دارد. ۱۲ عدد نُت که یک اُکتاو به حساب می آید. در نتیجه ۸۸ عدد کلید و سه عدد پدال دارد. دو نوع پیانوی آکوستیک و دیجیتال داریم که پیانوهای آکوستیک هم به دو دسته پیانو رویال یا پیانوی گرند و پیانوی دیواری تقسیم بندی می‌شوند. پیانوهای بزرگ که در کنسرت ها استفاده می شوند به پیانو رویال یا پیانوی گرند معروف هستند. این نوع پیانو جزو قدیمی‌ترین انواع پیانوست و صدایش غنی‌تر و بلند‌تر از سایر پیانوها است. پیانوی رویال با تخته‌های صوتی افقی شناخته می‌شود. برای همین سطح صفحه صدای پیانوی رویال بیشتر است. پیانو رویال، مشهورترین ساز صفحه کلیددار است و بیشترین وسعت صوتی، تا حدود هفت اکتاو را داراست. پیانوی دیواری هم دارای حالت عمودی بوده و به فضای کمتری نسبت به پیانو رویال نیاز دارد.

او ادامه داد: تفاوت پیانو و کیبورد هم تنها در نوازندگی دیده می‌شود. در ساختار تفاوت چندانی ندارند و کلیت یکسانی دارند. پیچیدگی هایی که یک کیبورد دارد برای تولید صداهای مختلفی است.

تمرین مداوم برای یک پیانیست

او در پاسخ به این سوال که یک پیانیست به چه صورتی می‌تواند انگشتان دست خود را تقویت کند گفت: این توانایی به تمرین مداوم یک نوازنده بستگی دارد. یک نوازنده اگر به صورت مداوم پیانو کار نکند، انگشت هایش سفت و سخت می‌شود. در نتیجه ساز نواختن برای نوازنده سخت می‌شود. روزی چندساعت تمرین کمک می‌کند در چندسال به نقطه دلخواه خود برسید. هم برای افراد مبتدی که قصد دارند خود را در نوازندگی حرفه‌ای کنند و هم برای افراد حرفه ای که قصد دارند خود را تقویت کنند که عمکرد بهتری داشته باشند. هرچه‌ قدر تداوم تمرین بیشتر باشد به نقطه مورد دلخواد خود سریع تر دست پیدا می‌کنید. این موضوع را در نظر بگیرید که تمرین های شما باید فکر شده باشند. با برنامه ریزی کامل و ادامه دار صورت گیرد.

الهام از ملودی های قدیمی

این هنرمند عنوان کرد: در نوازندگی و تنظیم کنندگی از ملودی هایی که پیش‌تر در ذهنم مانده است الهام می‌گیرم. به نظر می‌رسد که خیلی از هارمونی های آثار تنظیم شده از آهنگ‌های قدیمی الهام گرفته شده است.

جذابیت خلق یک اثر موسیقی

حیدری مطرح کرد: کارهای تولیدی خلق یک اثر به حساب می‌آید. شنیده شدن یک اثر موسیقی برای صاحبان آن اثر جذابیت دارد ولی در کارهای اجرایی شما با افراد مختلف آشنا می‌شوید و با مردم تعامل برقرار می‌کنید. به صورتی که ارتباط به دنیای بیرون خیلی بیشتر می شود. هر دو به صورتی جذابیت خود را دارند.

او ادامه داد: کارهای اجرایی نظیر تور کنسرت هایی که برگزار می‌شود بسته به فروش خواننده ممکن است ب مرور زمان فرسایشی باشد. مدت زمان زیاد اجرا باعث می‌شود احساس خستگی کنید.

هم پوشانی تنظیم کنندگی و نوازندگی

با توجه به اینکه محمد حیدری در کنار نوازندگی و تدریس پیانو، تا به امروز تنظیم کنندگی و آهنگسازی را هم تجربه کرده‌است عنوان کرد: نوازندگی به شما کمک می‌کند آکوردهای مختلف را بشناسید. این موضوع در تنظیم آهنگ به شما کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک تنظیم کننده می‌توانید از تنظیمات خود الهام گرفته و در نوازندگی از آن بهره ببرید. نوازندگی به آهنگسازی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

تغییر تنظیم آهنگ در کنسرت به عهده رهبر ارکستر است

این نوازنده مطرح کرد: اصولا تنظیم قطعه موسیقی در کنسرت متناسب با فضای اجرا تغییر می‌کند که بتواند فضایی ایجاد کند تا افراد را به وجد آورد. متناسب با تغییر تنظیمات آهنگ، ریتم آهنگ هم تغییر می‌کند. به طور کلی تنظیم آهنگ‌هایی که در کنسرت نواخته می شود متفاوت است. اساسا این تغییرات در تنظیم توسط رهبر ارکستر بر روی قطعات موسیقی اعمال می‌شود. البته بعضی از افراد همان آهنگی را که منتشر کرده‌اند دقیقا با همان تنظیم در کنسرت اجرا می کنند. در صورتی که این تغییرات باعث می‌شود قشری از مردم با ریتم‌های متفاوت موسیقی آشنا شوند. بلکه پیشرفتی در بازار موسیقی ایران حاصل شود و به سطح بالاتری برسد.

پیانوی پاپ یا پیانوی کلاسیک

محمد حیدری در پایان گفتگو از تفاوت پیانوی کلاسیک و پیانو پاپ گفت: شکل نواختن پیانوی کلاسیک و پیانوی پاپ با یکدیگر متفاوت است. برای نواختن پیانوی کلاسیک شما تنها یک نُت موسیقی دارید که طبق اون چارت می نوازید. برای پیانو پاپ یک سری الگو دارید که پیش تر نواخته شدند، می توانید از آنها کمک بگیرید و آهنگ های مختلف را بنوازید.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=29974