پلاتوهنر

پشت پرده جنجال‌های ارکستر سمفونیک تهران

فروغ فضلی: شرط کرده بودیم منوچهر صهبایی دیگر در ارکستر سمفونیک نباشد

به گزارش پلاتو هنر، چندی پیش از سوی روابط عمومی بنیاد رودکی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بیش از ۸۳ هنرمند در آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران شرکت کرده اند درحالی که خبرهایی در رابطه با قطع همکاری این مجموعه با ۴۰ نوازنده حاضر در این ارکستر در محافل رسانه‌ای منتشر شده بود.

در این میان تعدادی از نوازندگان ارکستر طی بیانیه ای اعلام کردند که با وجود آن که خود را پاسدار این موسیقی مهجور می دانند دیگر یارای مجادله ندارند.

مهدی سالم مدیر عامل بنیاد رودکی درباره برخی حاشیه‌های پیش آمده درباره موضوع قطع همکاری ارکستر سمفونیک تهران با تعدادی از نوازندگان در گفتگو با مهر بیان کرد: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که این تعداد هنرمندی که درباره آن‌ها از عنوان «قطع همکاری» نام برده می‌شود، در آزمون جدید ارکسترها شرکت نکرده‌اند، بنابراین عدم حضورشان در ترکیب فعلی ارکستر سمفونیک تهران به دلیل شرکت نکردن در فرآیند آزمون بوده و نشأت گرفته از هیچ تصمیم دیگری توسط بنیاد رودکی نیست.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه گویا اعتراض به نحوه برگزاری آزمون یکی از دلایل اصلی نوازندگان برای حضور نیافتن در این دوره بوده است، تصریح کرد: بنده چندین بار به هنرمندان معترض در این زمینه گفته‌ام اگر درباره این روند اشکالی دارند، بیایند و با مدیریت ارکسترها و بنده درباره معضلات و مشکلات حرف بزنند تا اگر اشکالی هست، بتوانیم در قالبی منطقی و قانونی آن را حل کنیم. اما اینکه به هر دلیلی در آزمون شرکت نکنید، نمی‌تواند اقدام درستی برای بیان یک اعتراض باشد. به هر حال آنچه می‌تواند حائز اهمیت باشد، برگزاری درست و اصولی آزمون اخیر ارکسترها بود که در این زمینه همه مستندات موجود است. حتی آن دسته از هنرمندانی که در آزمون شرکت کردند و اعتراضی درباره امتیازشان دارند، می‌توانند به واسطه قوانینی که در این زمینه وجود دارد، پیگیر اعتراضات خود باشند.

پس از اینکه خبر تعلیق ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران از سوی تعدادی از این نوازندگان تایید شد، نصیر حیدریان رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران در واکنش به این موضوع متنی را در فضای مجازی منتشر کرد.

فروغ فضلی: با ارکستر سمفونیک فعالیت نخواهم داشت تا زمانی که…

فروغ فضلی پیانیست ارکستر سمفونیک تهران روز گذشته 17 تیر 1402 با انتشار ویدئویی در صفحه مجازی خود اعلام کرد که دیگر با این ارکستر فعالیت نخواهد داشت تا زمانی که 40 نفر از همکارانش که تعلیق شده‌اند به ارکستر برگردند.

زخم قدیمی که سر باز کرد!

فروغ فضلی در این رابطه در گفتگو با پلاتو هنر گفت: برای اجرای پیش رو به ارکستر دعوت شده بودم که نوازنده پیانو باشم ولی اعلام کردم که در این اجرا حاضر نمی‌شوم به دلیل اینکه همکارانم در این ارکستر حضور ندارند و امتحانی که برای نوازندگان گذاشته شده است، منصفانه نیست. ما طی 6 ماه گذشته از مدیریت ارکستر سمفونیک تهران مطالباتی داشتیم. این داستان برمی گردد به اجرای جنجالی سال 1398 که آقای منوچهر صهبایی که در آن سال رهبر مهمان بودند و روی صحنه به ما و شهرداد روحانی رهبر اکستر و بنیاد رودکی توهین کردند. بعد از آنتراکت ما بدون حضور ایشان یعنی بدون رهبر ارکستر روی استیج رفتیم و اعلام کردیم که دیگر با حضور ایشان روی صحنه نمی‌رویم. با این وجود سال گذشته به ما اعلام شد که دوباره قرار است ایشان به عنوان رهبر مهمان حضور داشته باشند و ما تاکید کردیم که با حضور این رهبر روی استیج نمی‌رویم چون هر دفعه که ایشان حضور داشتند حاشیه‌ای برای ارکستر ایجاد شده است.

او ادامه داد: با این وجود بابت سیاست هایی که در آن موقع وجود داشت مدیریت ارکستر از ما خواستند تا با این رهبر روی استیج برویم و ما هم با شرط و ضمانتی که دیگر ایشان را در ارکستر سمفونیک کشور نبینیم، قبول کردیم. با وجود این شرط باز هم به قول خود عمل نکردند و پس از ایام نوروز به ما اعلام شد که قرار است ایشان دوباره در ارکستر حضور پیدا کنند. همچنین سه نفر از نوازنده های گروه هم به خواست مستقیم ایشان تعلیق شدند. یک نوازنده از این سه نفر از طرف اعضای ارکستر به عنوان نماینده برای انتقال صحبت های ارکستر انتخاب شده بود.

این نوازنده در ادامه گفت: به دلیل درخواست ما برای بازگشت این سه نوازنده به ارکستر یک دفعه ماجرای امتحان از نوازندگان مطرح شد. ما هیچکدام از نوازنده های ارکستر واهمه‌ای برای امتحان دادن، نداریم. هر صحنه ای که با تمام رهبرهای معروف دنیا اجرا می‌رویم برای ما مثل یک امتحان می ماند. بحث ما امتحان نیست. ما مطالبه ای داشتیم که بابتش 6 ماه با مدیریت جلسه گذاشتیم، به هیچکدام رسیدگی نشد و یک دفعه مساله امتحان را مطرح کردند. این امتحان در کجای دنیا، در کدام ارکستر مطرح دنیا به شکلی برگزار می شود که به یک باره 80 درصد از اعضای ارکستر بابت امتحان تعلیق شوند؟!

او تصریح کرد: اصولا وقتی یک صندلی خالی می شود، امتحان برگزار می کنند تا ببینند چه کسی توانایی دارد در آن جایگاه بنشیند نه اینکه 40 نفر از سرمایه های ملی کشور را که سالیان طولانی از نظر مالی و زمانی برای آن‌ها هزینه شده تا آمادگی لازم را پیدا کنند به یک باره کنار بگذاریم.

ما واهمه‌ای از امتحان نداریم

فضلی بیان کرد: مساله این است که برای بعضی از سازها در کل کشور چند نوازنده بیشتر نداریم برای مثال ترومپت، توبا و ترومبون. مگر در کل کشور چند نوازنده متخصص داریم که به اندازه ای تجربه و مهارت داشته باشند که بتوانند در ارکستر سمفونیک کشور حضور داشته باشند؟

او اظهار کرد: دوباره این موضوع را تکرار و تاکید می‌کنم که ما با امتحان مساله ای نداریم. حرف و مطالبه ما را پس از 6 ماه نشنیدید. چرا این مساله سال گذشته مطرح نشد؟ درست در زمانی که ما خواسته خود را اعلام کردیم موضوع امتحان مطرح شد!

ارکستر سمفونیک ایران ویترین موسیقی ماست

این نوازنده تشریح کرد: من در یک تمرین برای اجرا حضور داشتم. وضعیتی که برای ارکستر دیدم با اسم ارکستر سمفونیک قابل مقایسه نیست. مقصر این وضع نوازنده ها هم نیستند. هر نوازنده قابل احترام است و جایگاه خودش را دارد. در حقیقت ما باید قدر این جایگاه را بدانیم زیرا صرفا نوازنده خوب بودن یا صرفا تجربه داشتن مطرح نیست. برای نشستن روی صندلی ارکستر سمفونیک ایران باید در کنار این قابلیت ها توانایی هماهنگی با اعضای ارکستر را داشته باشیم که ما این توانایی ها را در سالیان طولانی در هنرستان موسیقی و در ارکسترهای کوچکتر یاد گرفته‌ایم. همان روز این قضیه را با رهبر ارکستر در میان گذاشتم که ایشان در پاسخ گفتند: «اینجا ارکستر آموزشی است. اینجا یاد می‌گیرند.» این جمله برای من خیلی جالب بود زیرا اینجا ارکستر آموزشی نیست، اینجا ارکستر سمفونیک کشورمان است. اینجا ویترین و آبروی موسیقی ماست.

باید یک ارکستر سمفونیک نوجوان داشته باشیم

فضلی خاطرنشان کرد: در حقیقت ما باید یک ارکستر سمفونیک نوجوان برای علاقه مندان به موسیقی کلاسیک داشته باشیم تا آنجا آموزش بببیند و سپس وارد ارکستر سمفونیک ایران بشوند. در ابتدا باید یاد بگیرند که چگونه خودشان را کوک کنند و سطح نوازندگی شان را تا حدی بالا ببرند که وقتی نت در مقابلشان قرار می گیرد، بنوازند. در زمان نصیر حیدریان این ارکستر نوجوان وجود داشت.

او افزود: من ادعایی به عنوان پیانیست ارکستر سمفونیک ندارم. من هم پیش از اینکه وارد این ارکستر بشوم در آزمون های متعددی شرکت کردم و با رهبرهای مختلف ارکستر اجرا داشتم. هر ارکستر و هر قطعه ای که با رهبرهای مختلف نواخته‌ام برای من مانند یک آزمون بود. به طور مثال زمانی که ارکستر ایران و ایتالیا ادغام شده بود و با ریکاردو موتی اجرا داشتیم، بسیار از ایشان یاد گرفتیم ولی در ابتدا یک نوازنده ارکستر حداقل باید یک سری اصول پایه و ساختار ارکستر را بداند و سپس به طور حرفه‌ای تر در حیطه ارکستر آموزش ببیند. همانطور که ما در هنرستان موسیقی آموزش دیدیم که در ارکستر باید به چه شکلی رفتار و نوازندگی کنیم.

فضلی در پایان توضیح داد: نوازندگی پیانو به چند قسمت مختلف تقسیم می‌شود. یکی از این شاخه ها نوازندگی ارکستر است که نوازنده در آن باید ریتم قوی و قدرت هماهنگی با ارکستر، درک دست رهبر و فرهنگ و سواد ارکسترنوازی را داشته باشد. در شاخه دیگر نوازنده سولیست پیانو داریم که این نوازنده باید از نظر تکنیکال بسیار قوی باشد که بتواند سولیستیک اجرا کند و شاخه دیگر نوازندگی پیانو شاخه اکومپانیمان است که باید این توانایی را داشته باشد که یک نوازنده را همراهی کند و اگر سولیست نوازنده ای عقب و یا جلو کشیده شد بتواند او را همراهی کند.

فروغ فضلی تنظیم کننده موسیقی، پیانیست و خواننده متولد ۱۳۷۱/۷/۸ در تهران می‌باشد. او فارق التحصیل هنرستان عالی موسیقی دختران در رشته پیانو کلاسیک زیر نظر اساتید امیر صراف مهرک صفاییه همچنین فارق التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای تهران در رشته نوازندگی پیانو کلاسیک زیر نظر استاد سودا جعفرآوا است.

او از سال ۱۳۹۰ فعالیت موسیقی خود را در غالب پیانیست گروه کر و خواننده ی گروه کر ارکستر سمفونیک صدا سیما و پیانیست ارکستر پاپ صدا و سیما شروع و تا سال ۱۳۹۳ همکاری خود را ادامه داد. در اواخر سال ۱۳۹۳ وارد ارکستر ملّی ایران شد و از سال ۱۳۹۴ وارد ارکستر سمفونیک تهران شد. همچنین از سال ۱۳۹۵ شروع به تدریس ساز پیانو در دانشگاه علمی و کاربردی واحد ۴۶ نمود.

فعالیت‌های دیگر این هنرمند بدین شرح است:

پیانیست مستر کلاس رهبری ارول اردینچ در سال ۱۳۹۳، پیانیست مستر کلاس های رهبری ارکستر شهرداد روحانی از ۱۳۹۵، رهبری ارکستر و تنظیم کننده و پیانیست قطعات بانو شهره سلطانی سال ۱۳۹۳، نوازنده‌ پیانو بانو سیمین غانم از سال ۱۳۹۴ تا‌کنون، نوازنده پیانو ارکستر منتخب نوازنده های ارکستر سمفونیک ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نوازنده پیانو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در کشور چین در سال ۱۳۹۴، نوازنده‌ پیانو ی مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی در ایران و ایتالیا، نوازنده پیانو ارکستر سازهای ملی در براتیسلاوا در سال ۱۳۹۸، برگزاری و نوازنده پیانو و تنظیم کننده ی قطعات اجرای آنلاین با سفارت اتریش برای قدردانی از پرشکان در دوران کرونا در سال ۱۳۹۹، تنظیم کننده و نوازنده پیانو گروه نوشه در روز بزرگداشت ایران و ژاپن سال ۱۴۰۱، نوازندگی با خوانندگانی نظیر سالار عقیلی محمد معتمدی و دیگر ارکستر ها.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=23408