پلاتوهنر

ماکان یعقوبی در گفتگو با پلاتو هنر:

پرکاشن در موسیقی پاپ زمانی موثر است که جایگاهش شناخته شود

به گزارش پلاتو هنر، ماکان یعقوبی نوازنده پرکاشن متولد ۲۲ مرداد سال ۱۳۷۰ شهر قزوین است. او از دوران کودکی دوره های موسیقی را با ساز تنبک شروع کرده‌ است.

این نوازنده درباره فعالیت هنری خود در گفتگو با پلاتو هنر گفت: به نقل از مادرم از سن 4سالگی علاقه بسیاری به موسیقی نشان دادم و از سن 6 سالگی به صورت اصولی شروع به فراگیری ساز تنبک کردم. در دوران نوجوانی آموزگاری داشتم که نوازنده سه تار بودند که آن موقع از من دعوت کردند در مدارس استان قزوین به صورت دوئت با یکدیگر همکاری داشته باشیم. همان جا با صحنه و تماشاچی آشنا شدم. اینکه تشویق شدن را می‌توانستم درک و لمس کنم جذابیت این اجرا را برای من دوچندان می‌کرد. همان زمان با سازهای پرکاشن و انواع سازهای مختلف کوبه‌ای نظیر کاخن، کنگا و داربوکا آشنا شدم که جذابیت بسیاری برای من به همراه داشت. در ادامه توسط یکی از دوستانم سال ۱۳۸۷ با استاد همایون نصیری آشنا شدم و به صورت حرفه ای و تخصصی ساز پرکاشن (کنگا) را آموزش دیدم و کنسرت‌های سانتانا و یانی و بزرگانی چون جیووانی هیدالگو و رائول ریکو و… باعث علاقه‌مندی من به دنیای لاتین و ساز پرکاشن شده‌اند.

او در ادامه گفت: اوایل کارهنری‌ام با حسام ناصری در چندین اجرا همکاری داشتیم. پس از آشنایی با حسام ناصری و فرامرز نصیری  اجراهای بسیاری در شهر قزوین با خواننده‌های بومی در حوزه پاپ و تلفیقی اجرا کرده‌ام. در شروع فعالیتم در موسیقی پاپ از نوازندگی خود ویدئو ضبط می‌کردم و برای استاتیدی نظیر استاد امیر فتحی ارسال کردم. حدود 8 سال پیش توسط حامد برادران با گروه محمدرضا گلزار آشنا شدم که اجراهای دلچسبی را در کنار هم برگزار کردیم. اولین تجربه کنسرت پاپ غیربومی برای من با گروه علی عبدالمالکی بود. با گذشت زمان با شکل گیری ارتباطاتم، با گروه های موسیقی مختلفی نظیر رستاک حلاج، حسام لرنژاد، فریدون آسرایی، آنسامبل نواک، عمران طاهری، سینا سرلک، محمدرضا گلزار، محمد اصفهانی، بهنام بانی، تجربه همکاری داشته‌ام. در حال حاضر هم افتخار همکاری با بابک جهانبخش و روزبه بمانی را دارم.

آشنایی با بابک جهانبخش

این نوازنده از شروع همکاری‌اش با بابک جهانبخش گفت: هومن آزما سرپرست ارکستر بابک جهانبخش پیش تر نوازنده بهنام بانی بود. با او در گروه بهنام بانی آشنا شدم. پس از جداشدن هومن از گروه بهنام بانی سرپرستی ارکستر سینا سرلک را به عهده گرفت و من را دعوت به همکاری کرد. در کنار یکدیگر مدتی با سینا سرلک همکاری داشتیم. پس از مدتی هم توسط او برای گروه بابک جهانبخش دعوت به همکاری شدم که با افتخار قبول کردم.

روزبه بمانی انسان شریف و دغدغه‌مندی است

این هنرمند عنوان کرد: گروه روزبه بمانی پیش از من بخش پرکاشن نداشت. همکاری من با این گروه درجه یک توسط مهرداد احمدزاده رهبر ارکستر شروع شد. روزبه بمانی انسان شریف و دغدغه مندی است که حال هم وطنانش برایش اهمیت بسیار دارد. این موضوع در ترانه هایش ثابت شده است. به صورت طبیعی وقتی نوازنده چنین شخصی باشید شما هم دغدغه مند زندگی می‌کنید.

او ادامه داد: با روزبه بمانی هم به زودی اجرا خواهیم داشت. اولین اجرا قطعا در تهران برگزار می‌شود.

ایدئولوژی خواننده که در کنارش نوازندگی می‌کنم برایم بسیار اهمیت دارد

یعقوبی گفت: آنچه از همکاری با بابک جهانبخش و روزبه بمانی برای من جذابیت دارد این است که از نظر شخصیتی، اخلاقی و ایدئولوژی خیلی به یکدیگر نزدیک هستیم و از همکاری با هردو لذت می‌برم. روزبه بمانی ترانه‌سرای ارزشمند و بابک جهانبخش انسان خوش قلبی است. باور دارم این دو هنرمند مسیری که در ژانر کاری خود پیش گرفته‌اند را به درستی انجام می‌دهند. اینکه دیدگاه خواننده نسبت به جریانات اجتماعی چیست و نسبت به آن به چه صورتی واکنش نشان می دهند اهمیت بسیاری برای من دارد. در حال حاضر خوشحال هستم با خوانندگانی همکاری می‌کنم که از لحاظ فکری بسیار با یکدیگر نقاط مشترکی داریم.

کنسرت «احساس» را پیش رو داریم

یعقوبی مطرح کرد: طبق قول و وعده بابک جهانبخش به طرفداران خود اولین کنسرت تهران در مهر ماه 1402 کنسرت «احساس» است. جهانبخش بسیار به قول خود نسبت به طرفدارانش پایبند است و دوست دارد نظر طرفدارانش همیشه جلب شود. فکر می‌کنم این کنسرت بسیار تجربه جذاب و دلچسبی است. تنظیم قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود انجام شده و چیدمان تمرین با گروه نوازندگان هماهنگ شده ولی هنوز تمرین های پیش از اجرا شروع نشده است.

نقش پرکاشن در موسیقی پاپ زمانی موثر است که جایگاهش شناخته شود

این هنرمند درباره جایگاه سازهای کوبه‌ای در موسیقی پاپ تصریح کرد: همیشه دوست داشتم به عنوان یک نوازنده پرکاشن در جایگاهم نقش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهم و نقش موثری در گروه داشته باشم. باور دارم یک نوازنده باید در خدمت ارکستر باشد. در موسیقی پاپ توالی و تلفیق موزیک ها نقش بسیار مهمی دارد. در شرایط استاندارد اگر رهبر ارکستر تنظیم کننده و موزیسین ماهری باشد، نقش سازهای کوبه ای در موسیقی پاپ موثر واقع می‌شود. به طور مثال تعدادی از قطعات روبه بمانی به دلیل اینکه ریتم آهسته‌ای دارند ممکن است نیازی به سازهای پرکاشن نداشته باشد. با این وجود اضافه شدن ساز پرکاشن به گروه بمانی، روح و جان تازه ای به آن قطعات بخشید. در حقیقت تنظیم کننده ارکستر نقش ساز پرکاشن را مشخص می‌کند.

او ادامه داد: این در حالی است که عده ای از رهبران ارکستر به جایگاه ساز کوبه ای در ارکستر تسلطی ندارند و نمی دانند چه نقشی باید به این ساز بدهند و صرفا یک بخش سولو برای این ساز در نظر می‌گیرند تا نظر و توجه مخاطب را به خود جلب کنند. نقش من به عنوان نوازنده پرکاشن موثر است منوط بر اینکه تنظیم کننده نقش من و ساز من را بشناسد.

سولوی پرکاشن نظر مخاطب را جلب می‌کند ولی نباید نمایشی باشد

این نوازنده توضیح داد: در کنسرت ها قسمتی از اجرا که بسیار نظر مخاطب را جلب می‌کند سولوی ساز پرکاشن است. از دیدگاه من این اتفاق اگر صرفا در حد نمایش باشد اشتباه است. بعضی اوقات بر اساس یک سری از باورهای اشتباه گمان می‌شود یک نوازنده پرکاشن باید نقش کاتالیزر را داشته باشد و زمانی‌که انرژی مخاطب کاهش پیدا می‌کند‌ به مخاطب انرژی تزریق می‌کند در صورتی که هر سازی باید نقش خود را ایفا کند. سولوی ساز پرکاشن زمانی به درستی برگزار می‌شود که به صورت اصولی و بدون زیرصدای سازهای دیگر با یک تنظیم منحصر به فرد اجرا شود اما آنچه به نظر می‌رسد کاربرد سولو و کیفیت تک‌نوازی کاهش پیدا کرده و بیشترین تمرکز در جلب توجه تماشاچی است.

چالش های یک نوازنده پرکاشن

یعقوبی به عنوان یک نوازنده پرکاشن از چالش های نوازندگی گفت: تا مدتی این تفکر به همراه ما بود که وارد شدن به دنیای موسیقی سخت است. فارغ از درست و یا اشتباه بودن، این تفکر چالش های بسیاری را برای نسل ما به همراه داشت. باور دارم که این یک موضوع طبیعی است که عده ای که تجربه و دانش کافی ندارند به درستی در جایگاه خود قرار نمی‌گیرند. در کنار این تفکر موضوعات دیگری هم وجود دارد که سختی مسیر را برای یک نوازنده دوچندان می‌کند. حقوق ما با هزینه‌ای که برای تجهیزاتمان صرف می‌کنیم هم‌خوانی ندارد و از همه چیز مهم تر برخورد با نوازنده هنوز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است.

او افزود: یک نوازنده پرکاشن باید به صورت مداوم تمرین داشته باشد و از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد. اکثریت ما با وجود اینکه پیش از اجرا بدن خود را گرم می‌کنیم ناخودآگاه در ناحیه مچ دست و گردن دچار گرفتگی و سوزش می‌شویم. دلیل این اتفاق هم وزن سنگین ساز و حالت ایستاده نواختن ساز است که باید به صورت مداوم فیزیوتراپی انجام دهیم. من نوازنده ای را دیدم که قبل از اجرا برای اینکه به یک آرامش ذهنی برسد یوگا انجام می‌داد که به نظر من آمادگی ذهنی به آمادگی جسمانی ما پیش از اجرا کمک می‌کند.

به موسیقی نواحی علاقه دارم

این نوازنده از علاقه اش به موسیقی نواحی گفت: موسیقی نواحی بسیار برای من جذابیت دارد. موسیقی خراسان و شهرهای جنوبی ریتم های مختلفی را به همراه دارند. در نظر دارم برنامه ای آماده کنم که از موسیقی منطقه جنوب ایران الهام گرفته شده است. سعی می‌کنم در ضبط این قطعات موسیقی وسواس به خرج دهم تا ریتم و گویش این منطقه به خوبی رعایت شود. دوست دارم از هنر موزیسین های این منطقه هم استفاده کنم. باور دارم که تعداد نابغه موسیقی در منطقه جنوب کشورمان کم نیست که ناشناخته هستند. بعید نیست بهترین نوازنده پرکاشن را در کافه ای در جنوب کشف کنید.

ناخودآگاه به ریتم آهنگ توجه می‌کنم

یعقوبی توضیح داد: با توجه به اینکه از دوران کودکی به این سبک موسیقی علاقه داشتم، ناخودآگاه ریتم موزیک اولین چیزی است که به عنوان یک نوازنده کوبه ای همیشه موقع گوش دادن به موزیک توجه من را به خود جلب می‌کند. با توجه به گروه های موسیقی و تنطیماتی که برای اجرای زنده انجام می شود ساز پرکاشن مختص به آن گروه ها را انتخاب می‌کنم. به طور مثال برای بابک جهانبخش کاخن، کنگا، داربوکا و جیمبی و برای گروه روزبه بمانی کونگا و کاخون را در نظر می‌گیرم.

نگاهی به سازهای پرکاشن

این هنرمند عنوان کرد: سازهای پرکاشن مجموعه‌ای از سازهای کوبه‌ای هستند که در ساختار و حالت انگشتان دست در نحوه نوازندگی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین هر کدام صداهای متفاوتی ایجاد می کنند و به آموزش و دوره‌های خاص خود نیاز دارند. برای تدریس حتی باید حتما همان سازی را که آموزش دیدید تدریس کنید. در موسیقی لاتین هر شخص ساز مربوط به خود را می‌نوازد اما در ایران ممکن است بنا به خواست بعضی از رهبران ارکستر یک نفر تعدادی از سازهای کوبه ای را درکنار هم کار کند.

ساز کاخن در نقش درام

این نوازنده تصریح کرد: در زمان گذشته برده‌ها روی جعبه های ماهی به عنوان ساز کاخن می نواختند. در کشور پرو ساز کاخن بدون وجود سیم و فنرها نواخته می‌شد. دو عدد سیم گیتار که به بدنه سطحی این ساز اضافه می‌شود یک صدای لرزشی(فنری) ایجاد می‌کند. این ساز در موسیقی پاپ نقش درام را ایفا می‌کند. اگر دیده باشید زمانی که نوازنده کاخن در حال نواختن است، درام دیگر نواخته نمی‌شود. در اکثر اجراهای آنپلاگد نوازنده های گیتار که در قسمت جلو قرار می‌گیرند،  نوازنده کاخن در نقش درام گروه را تکمیل می‌کند.

نحوه تمرین‌های کنسرت

ماکان یعقوبی در پایان گفتگو درباره نحوه تمرین های کنسرت پیش از اجرا توضیح داد: با توجه به گروه نوازندگان و لیست آهنگ هایی که برای اجرا انتخاب می شود یک برنامه برای تمرین آماده می‌شود. چند جلسه نوازندگان با یکدیگر تمرین می‌کنند و پس از اینکه رهبر ارکستر تایید کرد که نوازندگان با یکدیکر هماهنگ شدند خواننده به گروه موسیقی اضافه می‌شود. بنا بر لزوم گروه بادی و یا گروه زهی اضافه می شوند.که معمولا برای اجراهای تهران به علت وجود امکانات و تجهیزات بهتر بخش زهی به گروه اضافه می‌شود. معمولا یک ماه پیش از کنسرت ها تمرین های پیش از اجرا شروع می‌شود.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

بابک جهانبخش: من اینجام! هر چقدر بی‌تاب…

نغمه روشندل: به گروه‌ زهی در اجراهای شهرستان مجوز نمی‌دهند

نفیسه محمودی‌نژاد: حضور خانم‌ها در گروه‌های موسیقی نباید نمایشی باشد

https://didhonar.ir/?p=30609