پلاتوهنر

پرونده ویژه؛ بررسی فعالیت زنان در گروه‌های موسیقی

نغمه روشندل: به گروه‌ زهی در اجراهای شهرستان مجوز نمی‌دهند

به گزارش پلاتو هنر، نغمه روشندل نوازنده و مدرس ساز ویولن کلاسیک متولد سال 1374 است.

این نوازنده در گفتگو با پلاتو هنر گفت: زمانی که فعالیت موسیقی را شروع کردم، نمی‌دانستم که چه سازی را باید انتخاب کنم. سازهای مختلف را می‌دیدم. دوست داشتم همه‌ سازها را امتحان کنم اما واقعیت در مورد ویولن به این صورت فکر نمی‌کردم. زمانی که می‌دیدم یک نفر در مقابلم ساز می‌نوازد به خصوص در ارکستر، حس و حال عجیبی را در ذهنم ایجاد می‌کرد. در همین راستا یادگیری ساز ویولن را نزد خانم فرزانه شروع کردم. با وجود اینکه رشته تحصیلی‌ام در دبیرستان رشته انسانی بود، همیشه در حال خواندن کتاب موسیقی و نواختن ساز بودم. برای همین تغییر رشته دادم و دیپلم موسیقی گرفتم. سپس رشته نوازندگی جهانی را با گرایش ساز ویولن در مقطع کاردانی ادامه دادم. در ادامه در رشته آهنگسازی از دانشگاه فارغ التحصیل شدم ولی متاسفانه برخلاف میلم تا به امروز فرصت نشده در حرفه آهنگسازی فعالیت کنم. انگار علاقه من به نوازندگی به شکلی بوده است که به من این اجازه را نمی‌داد که به سمت آهنگسازی بروم.

نغمه روشندل اولین تجربه نوازندگی زهی را در موسیقی پاپ با رضا صادقی و فرزاد فرزین داشته است و به عنوان نوازنده ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر به رهبری علی اکبر قربانی و شهرام توکلی در کنار رشید وطن دوست، ماریو تقدسی، وحید تاج، محمد معتمدی، سالار عقیلی، رامیز قلی اف، فرهاد فخرالدینی فعالیت داشته است. همچنین در بخش موسیقی با گروه های تئاتر همکاری کرده و در حال حاضر هم نوازنده زهی گروه بابک جهانبخش است.

در موسیقی پاپ به سختی به حضور خانم‌ها در اجراهای شهرستان مجوز می‌دهند

این نوازنده در پاسخ به این سوال که چرا بانوان ایرانی در اکثر موارد تنها در گروه های زهی دیده می‌شوند، مطرح کرد: یکی از دغدغه هایی که بین افراد گروه زهی وجود دارد این است که ما با وجود تمرین های بسیار و نوازندگی گروه‌های موسیقی تنها می‌توانیم در اجراهای شهر تهران روی صحنه اجرا کنیم و تا به امروز هیچوقت موفق نشدیم در کنسرت هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، حضور داشته باشیم. تنها مشکل حضور ما مجوز است. فقط به اعضای سولیست گروه این اجازه را می‌دهند و در این مورد نوازندگان خانم با سخت گیری بیشتری رو به رو هستند. اما نمی‌دانم دلیل این اتفاق چیست. اینکه اعضای گروه زهی برخلاف دیگر اعضای گروه موسیقی نمی‌توانند در اجراهای شهرهای مختلف حضور داشته باشند، ناراحتمان می‌کند.

روشندل در این مورد افزود: تا جایی که اطلاع دارم موضوع محرومیت حضور نوازنده های خانم در اجراهای شهرستان بیشتر در موسیقی پاپ دیده می‌شود. برای اجرای موسیقی کلاسیک در ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، خیلی از اجراها باحضور تمام افراد گروه (خانم ها و آقایان) در شهرهای مختلف اجرا شدند. آن زمان هم که با سالار عقیلی در ارکستر فرهنگ و هنر ساز می‌نواختم در شهرهای شیراز و اهواز اجرا بدون هیچ مشکلی روی صحنه رفت. در حوزه موسیقی پاپ خیلی به ندرت و به سختی به حضور خانم ها مجوز می‌دهند.

دغدغه حفظ پوشش حین اجرا یک موضوع همیشگی است

او بیان کرد: حفظ پوشش حین اجرا یک موضوع همیشگی است که بعضی اوقات ما در این باره واقعا تحت فشار قرار می گیریم و دچار نگرانی می‌شویم که پوششمان به طور کامل حفظ شود. بارها پیش آمده به جای اینکه حواسم به نواختن ساز، نت ها و ورود و خروج موزیک باشد، نگران این موضوع بودم که نکند حاشیه‌ای درست شود. ما این دغدغه را همیشه روی صحنه و پشت صحنه همراه خود داریم.

این هنرمند درباره وجود قرارداد بین افراد گروه زهی و گروه موسیقی توضیح داد: این قرارداد همیشگی نیست. ما ممکن است با تعداد محدودی از گروه های موسیقی قرارداد ببیندیم و موضوعی که وجود دارد این است که ما، اعضای گروه زهی، آنقدر کنار هم صمیمی و بدون حاشیه کار می‌کنیم که لزومی نمی‌بینند، بخواهند فردی را جایگزین فرد دیگری کنند. چون همگی آنقدر کنار هم قوی عمل می‌کنیم که رقابتی میان ما وجود ندارد. مگر اینکه برای یک نوازنده مشکلی پیش بیاید و نتواند در اجرا حضور داشته باشد. به این صورت فردی جایگزین او می‌شود.

نوازندگی راهی برای رفع خستگی ذهنمان است

روشندل درباره حس و حال اجرا و تعاملش با مخاطب گفت: چندسال پیش تجربه همکاری با آموزشگاهی را برای ضبط برنامه های تولیدی پلتفرم سینماک برای تدریس ویولن در قالب ویدیوهای آموزشی داشتم اما می‌توانم بگویم در دو سالی که به خاطر شیوع بیماری کرونا روی صحنه اجرا نداشتیم، تمام مدت احساس کلافگی داشتم. انگار چند وقت یک بار برای رفع خستگی ذهنمان هم که شده، نوازندگی در کنار گروه باید انجام شود. بنابراین همیشه اجرای نوازندگی را به ضبط برنامه های تولیدی ترجیح می‌دهم.

این نوازنده در مورد تاثیر آهنگسازی بر نوازندگی اش تصریح کرد: آهنگسازی در نوازندگی بسیار به من کمک کرد تا بتوانم کاراکتر و شخصیت آهنگ را بیشتر درک کنم مخصوصا زمانی که در ارکستر کنار دیگران موسیقی کلاسیک می‌نوازی، این تاثیر را بیشتر از همیشه احساس می‌کنی.

آنچه در نوازندگی حائز اهمیت است…

او در ادامه توضیح داد: برای نوازندگی آنچه از همه چیز مهم تر است اخلاق حرفه‌ای است. شما اگر بهترین نوازنده هم باشید ولی اخلاق حرفه ای نداشته باشید و منعطف نباشید به مرور اطرافیان از شما خسته می‌شوند و از کار کردن با شما دیگر لذت نمی‌برند و به مرور فراموش می‌شوید.

دوست دارم با هر احساسی ساز بنوازم

نغمه روشندل در پایان گفتگو بیان کرد: ساز ویولن یک ساز احساسی است. تاثیری که یک ساز می‌تواند روی احساس و ذهن انسان بگذارد فرد به فرد متفاوت است. ما می‌دانیم در ذهن کسی که به ساز گوش می‌کند‌، چه می‌گذرد. این داستان ممکن است برای هر کسی متفاوت باشد. اما من به عنوان یک نوازنده در حالت های مختلف با احساسات مختلف دوست دارم ساز بنوازنم. در هر موقعیتی که باشم امکان ندارد در ساز نواختنم اختلالی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

حضور خانم‌ها در گروه‌های موسیقی نباید نمایشی باشد

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=27811