پلاتوهنر

شهروز نظری، کارشناس هنری گالری هما:

وظیفه هنرمند طرح سوال است نه پاسخ به آن

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «معنویت در هنر» شامل مجموعه آثاری از سپیده آزاد، هنرمند تجسمی در روزهای پایانی خود در گالری هما در معرض تماشا قرار دارد.

شهروز نظری، کارشناس هنری گالری هما درباره این نمایشگاه در مصاحبه با پلاتو هنر گفت: ما همانطور که در کتاب «معنویت در هنر» می‌خوانیم، هنر یک امر الهامی و منتسب به شکلی از عالم به اصطلاح ماورالطبیعه است اما ما با گفت‌وگو با سپیده آزاد اصولا به چنین مفهومی برنمی‌خوریم، چرا که ایشان از عالم و شیوه دیگری وارد این فضا شده‌اند. هنر از دوره پاپ‌آرت به بعد شکلی کالاگونه به خود گرفته است که همین امر به گونه‌ای معنویت در هنر را بی‌معنی می‌سازد.

او بیان کرد: در واقع اسم «معنویت در هنر» صرفا به این خاطر است که یک پرسش به وجود بیاورد که معنویت در هنر چیست؟ هنر اکنون حداقل چهار نسل است که هیچ معنویتی را در بر نمی‌گیرد و اگر هم کسی ادعای فعالیت معنوی در هنر را دارد، یا به گونه‌ای فردی رمانتیک و متوهم است و یا هیچ واقع‌بینی تاریخی‌ای از این حیطه ندارد.

شهروز نظری ادامه داد: سپیده آزاد نیز در این نمایشگاه قصد دارد با یک رفتار نقیض درباره فقدان معنویت در هنر صحبت کند، آن هم در حالی که چندان اصراری درباره وجود این امر در هنر ندارد. سوال اصلی این‌جاست که این موضوع اساسا چه معنی و مفهومی دارد؟ آن‌ هم در جامعه‌ای مثل ایران که جامعه‌ای معنویت‌زده است و تمامی مردم چه در هنر و چه در هر حیطه دیگری به گونه‌ای تنها ادعای معنویت را در کار خود دارند. بنابراین این نمایشگاه شاید یک شوخی و طعنه بزرگ به جامعه ایران نیز باشد.

نظری درباره تعداد آثار این مجموعه نیز افزود: در یک چیدمان نمایشگاهی اصولا اثر باید در محیط قرار بگیرد. اگر اثر بتواند درون مخاطب پرسش و چالشی ایجاد کند وظیفه خود را انجام داده است و اگر این امر با یک اثر محقق نشود با صد اثر نیز تحقق نمی‌یابد. وجود هنر به شکل‌گیری پرسش است و در مجموعه‌ای از چندین اثر هنری همچون فضای محیطی خانه هنرمندان اگر فاقد کارکرد معنایی باشد و پرسشی در مخاطب ایجاد نکند صرفا جلوه بصری دارد.

او ادامه داد: اصولا چند دهه است که دیگر سبک‌شناسی و شناخت و کارکرد متریال در هنر از میان رفته است و ما به دلیل وقوع انقلاب در ایران دچار وقفه تئوریک با هنر هستیم. وظیفه هنرمند هیچ‌وقت پاسخ دادن به سوالات نیست بلکه طرح سوال است. هنرمند صرفا مثل یک فیلسوف باید سوال را مطرح کند تا مخاطب خود به جوابی که می‌خواهد برسد. هنرمند صرفا نباید خالق اثر هنری باشد، هنر از ایده هنرمند به ثمر می‌نشیند نه از خلق او. سپیده آزاد نیز چون زمینه اصلی حرفه‌اش مد و فشن است و این اولین ورود به هنرهای تجسمی برای او است، به خوبی این موضوع را درک می‌کند.

https://didhonar.ir/?p=63636