پلاتوهنر

حمیدرضا رکنی:

وظیفه هنرمند رسیدن به مفهوم زندگی است

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «آنچه در مترو می‌گذرد یا گذشته است» به نویسندگی حمیدرضا صفار، کارگردانی حمیدرضا رکنی و تهیه‌کنندگی انجمن صنفی مدرسان تئاتر تهران از تاریخ 21 مرداد 1403 تا 28 مرداد در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه رفته است. این اثر به صورت محدود و به طور موقت برای چند اجرا در منطقه شهرری استان تهران میزبان مخاطبان خواهد بود و پس از چند روز به سالن نمایش صحنه آبی باز خواهد گشت.

حمیدرضا رکنی، کارگردان این اثر نمایشی درباره این اجرا می‌گوید: این نمایش یک موقعیت اجتماعی را به تصویر می‌کشد. روایت مردمی که همیشه با مشکلات مختلف دارند دست و پنجه نرم می‌کند و هرکس از دغدغه‌های خود می‌گوید. ما در طول نمایش با روایت‌های گوناگونی مواجه می‌شویم. شخصی می‌خواهد بمب‌گذاری کند به خاطر اینکه نتوانسته با مشکلات خود کنار بیاید، اما در نهایت بمب کار نمی‌کند و مردم به اهمیت وجود امید پی می‌برند.

هنرمند

او درباره انتخاب این متن صفار برای اجرا می‌افزاید: این کار به کمک صنف انجمن مدرسان تهران به اجرا رسیده است و تمامی بازیگران این اثر همگی از هنرجویان همین انجمن هستند. انجمن تصمیم گرفت تا در قالب یک اجرای عموم استعداد هنرجویان خود را به نمایش بگذارد. از همین رو آقای صفار که عضو این انجمن نیز هستند بر اساس تعداد بازیگران و هنرجویان این متن را به نگارش درآوردند.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب تماشاخانه صحنه آبی برای این اجرا اذعان می‌کند: ما در ابتدا قصد داشتیم تماشاخانه‌های دیگری را انتخاب کنیم، ولی متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالای اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی این امر امکان‌پذیر نبود. خوشبختانه با ارتباطات بین انجمن و تماشاخانه صحنه آبی ما موفق شدیم که این اجرا را در این تماشاخانه روی صحنه ببریم. از طرف دیگر هم این نمایش قرار بود در قالب یک اجرای ایده تا اجرایی باشد و به همین خاطر نخواستیم زیاد درباره سالن و محل اجرا سخت‌گیری کنیم.

رکنی به عنوان سخن آخر می‌گوید: من اجرای اول این نمایش را به جمع خبرنگاران و عکاسان تقدیم کردم. در همان اجرا نیز من گفتم که به نظر من بین دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم و دنیایی که تصور زندگی در آن را داشتیم دره‌ای سیاه و وحشتناک قرار گرفته که از قرن‌ها پیش از یک چاله کوچک شروع شده است. اعتقاد من بر این است که هنرمند رسالت و وظیفه‌اش ورود به این دره است تا بتواند به عمق مفهوم دست پیدا کند. اما زمانی که هنرمند به انتهای این دره می‌‍رسد دیگر پیر شده است و توان برگشتن ندارد. همین زمان است که خبرنگاران و عکاسان به داد هنرمندان می‌رسند. کسانی که با دستمزد بسیار اندک باعث دیده شدن یک هنرمند و اثر او می‌شوند و در انتها هم کمتر از دیگر عوامل به آن‌ها پرداخته می‌شود.

هنرمند

صادق ‌صادقا، مهتاب ‌افشار، جابر ‌طهماسبی، بابک ‌عبدی، محمدحسین ‌آفرین ‌زاده، اصغر ‌زینالی، ساراسپهوند، محسن ‌نوری، نرگس ‌اورج ‌علیزاده، امید ‌برغمدی، امیرحسین ‌اسکندری و کیان رکنی از بازیگران این اثر نمایشی هستند.

از دیگر عوامل این اجرا می‌توان از  آموزشگاه بازیگری هدف،  گلاره ‌فرشچیان،  صادق ‌صادقا،  دنیا ‌فرخنده ‌کیش،  دنیا ‌فرخنده ‌کیش، امیرحسین ‌اسکندری،  محمد شیدا،  فرهان ‌عزیزی،  عاطفه ابیضی،  عسل شریف‌زاده علمداری، ملیکا خداوند،  امیرحسین ‌رکنی؛  حمیدرضا ‌رکنی،  لعیا ‌احمدی و  زینب ‌ابراهیمی نام برد.

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند جهت تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=62625