پلاتوهنر

دانیال رحیمی کاشانی در گفتگو با پلاتو هنر:

هویت بصری خط ارتباط میان ادوار جشنواره است

به گزارش پلاتو هنر، هویت بصری امروزه به یکی از مهمترین و اصلی ترین مفاهیم در حوزه برندینگ تبدیل شده است. هویت بصری شامل تمام اطلاعات تصویری و گرافیکی است که یک برند را معرفی کرده و تمایز آن با سایر برندها را مشخص می‌کند. توجه به هویت بصری در جشنواره‌ها و رویدادها نیز یکی از نکات مهمی است که می‌تواند در ارائه و معرفی آن رویداد تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

دانیال رحیمی کاشانی طراح پوستر و هویت بصری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهم‌ جشنواره فیلم کوتاه تهران این بود که جشنواره سال گذشته بالاخره صاحب هویت بصری شد. طراحان این رویداد در هر دوره با این مشکل اساسی مواجه بودند که جشنواره هرسال یک رویکرد را در طراحی داشت و این موضوع هم کار طراحان را سخت می‌کرد و هم کار مخاطبان را زیرا نمی‌توانستند ارتباط خوبی با ادوار جشنواره برقرار کنند.

او ادامه داد: به لطف بلندنظری دوستان در ستاد مرکزی جشنواره در تابستان امسال ما برندبوک جامع جشنواره فیلم کوتاه تهران را طراحی کردیم. این برندبوک با کلیدواژه‌های ایرانی بودن، مدرن بودن و در خدمت سینما بودن طراحی شد.

کار ویژه به دور از هیاهو

این هنرمند درباره طراحی پوستر چهلمین جشنواره توضیح داد: جشنواره فیلم کوتاه امسال به چهلمین دوره خود رسید و این موضوع خیلی برای ما مهم بود زیرا جشنواره به بلوغی رسیده و وارد عصر جدیدی شده است. این مساله نیازمند کار ویژه‌ای بود و این کار ویژه به دور از تصور عامه به دور از شلوغی بود.

او افزود: جشنواره‌ای که چهلمین دوره خود را جشن می‌گیرد آنقدر رسالت دارد که برای طراحی پوستر آن نیاز به هیاهوی بی‌دلیل نیست. به همین دلیل سعی کردیم یک حس مشترک و نوستالژیک که بین‌ تمام خانواده سینمای ایران وجود دارد را در این پوستر مدنظر قرار دهیم. در نتیجه همراه دوستان خود در کاشان این پوستر را طراحی کردیم و سعی کردیم شخصیت آشنای سینمای ایران را در این پوستر منعکس کنیم.

اهمیت توجه به ابعاد گرافیکی

رحیمی درباره اهمیت توجه به ابعاد گرافیکی رویدادها بیان کرد: من فیلمساز هستم و هنرجوی انجمن سینمای جوان کاشان بودم و عمده فعالیتم در حوزه فیلمسازی است اما از همان دوره که فیلمسازی را شروع کردم کار گرافیک هم انجام می‌دادم. دغدغه ویژه‌ای که در بحث سینما داشتم این بود که ما بسیار کم به ابعاد گرافیکی و بصری رویدادها توجه می کنیم و اهتمامی به این موضوع نداریم. در چنین جشنواره‌ای که ابعاد بین‌المللی دارد نکته کلیدی و مهمی وجود دارد که مخاطب ما را گم نکند، مخاطب هرسال با یک جشنواره جدید روبه‌رو نباشد. جشنواره باید هویت داشته باشد؛ این هویت هم در شخصیت خود جشنواره یعنی سیاستگذاری آن مهم است و هم در هویت بصری، اطلاع‌رسانی، پوستر و… . این اتفاق مهمی است که مخاطب تا یک المان بصری خاص را دید به یاد جشنواره بیافتد.
او تصریح کرد: هویت بصری در این قضیه تاثیر دارد که ما مخاطبان قدیمی خودمان را ازدست ندهیم و مخاطبان جدید را به سمت خودمان جذب کنیم.

چهل و دو جشنواره مستقل

این هنرمند درباره اهمیت طراحی هویت بصری برای رویدادی مانند جشنواره فیلم فجر گفت: سال گذشته درباره طراحی هویت بصری با دوستان جشنواره فیلم‌ فجر هم صحبت کردم. ما چهل و دو دوره جشنواره فیلم‌ فجر داشتیم اما و با چهل دو جشنواره مستقل مواجه هستیم که ازنظر بصری هیچ خط ارتباطی با هم‌ ندارند. یکی از آفات این موضوع این است که قدمت ماجرا ازدست می‌رود و مخاطبی که امروز وارد سینما می‌شود، نمی‌تواند خط و ربط آن رویداد را با سال‌های گذشته پیدا کند.

او بیان کرد: امروزه در بحث برندینگ، هویت بصری صرفا به پوستر خلاصه نمی‌شود. گاهی ما هویت بصری طراحی می کنیم اما ارتباطی با ماهیت موضوع ندارد این مهم است که ما برای طراحی در راستای هویت اصلی رویدادی که هرساله برگزار می‌شود عناصر را در جای خودشان قرار دهیم. به طور مثال وقتی رنگ سبز ایرانی را برای هویت بصری جشنواره فیلم‌ کوتاه انتخاب می‌کنیم این انتخاب در راستای خود اسکلت اصلی جشنواره است. این جشنواره را خیلی‌ها به نام سینمای جوان می‌شناسند و همواره بستری بوده که سینماگران جوان شناسایی شوند. خیلی از کارگردان بزرگ نیز از همین بستر رشد پیدا کرده اند.

پوستر نمای ساختمان است

رحیمی در پایان درباره رد کردن پیشنهاد مدیرلن جشنواره فیلم فجر برای طراحی پوستر جشنواره توضیح داد: در یکسری جاها باید پیش‌زمینه‌هایی آماده باشد تا شما کار را انجام دهید به طور مثال وقتی کسی می‌خواهد  تیزر تبلیغاتی بسازد به یک بستر نیاز دارد. پوستر نمای ساختمان است و اگر ساختمان اسکلت صحیحی نداشته باشد هرچه این نما را زیبا کنیم به جایی وصل نیست. پوستر هم یکی از ارکان این کمپین تبلیغاتی و هویت بصری است و وقتی آن زمینه ها فراهم‌ نباشد ما نمی‌توانیم کار درستی انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

فیلمسازان چریکان مبارز و مسلح نیستند

برای ساخت موسیقی فیلم کوتاه فرصت مقدمه‌سازی نداریم

کارگردانان فیلم کوتاه آینده سینمای ایران هستند

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=33811