پلاتوهنر

هوش مصنوعی چه نقشی در سینما ایفا می‌کند؟

به گزارش پلاتو هنر، هوش مصنوعی چند وقتی است که پایش را از حد خود فراتر گذاشته و علاوه‌بر برهم زدن آرامش در دنیای داستانی فیلم‌ها، زندگی اهالی سینما را نیز برهم زده است. نزدیک‌ترین و برجسته‌ترین مثالی که احتمالا به ذهن خطور می‌کند، اعتصابات سال گذشته بازیگران و نویسندگان هالیوود است که بعد از چندین ماه به دیگر بخش‌ها نیز سرایت کرد و ابتدا نگرانی هنرمندان گروه تولید و سپس بازیگران بازی‌های ویدیویی را برانگیخت.

هوش مصنوعی فارغ از این همه سروصدا و نگرانی چه نقشی در سینما دارد؟ در این گزارش قصد داریم نگاهی به نقش‌هایی که هوش مصنوعی در حال حاضر در فیلمسازی ایفا می‌کند، بپردازیم.

هوش مصنوعی؛ یک نویسنده یا کاراکتر؟

بدون فیلمنامه، فیلمی هم متولد نخواهد شد. یک فیلمنامه خوب علاوه‌بر جذب مخاطب می‌تواند موفقیت فیلم را نیز تضمین کند و فناوری هوش مصنوعی در این بخش به خوبی خود را نشان داده است. این روزها ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی متنوعی وجود دارند که هر یک دارای ویژگی‌ و توانایی‌های منحصربه‌فرد هستند. این ابزارها کمک شایانی به فیلمنامه‌نویسان می‌کنند زیرا می‌توانند فیلمنامه را آنالیز کنند، پیشرفت طرح و توسعه کاراکترها را ارزیابی و به نقات قوت و ضعف هر یک از آن‌ها اشاره کنند، برای کاراکترها و فیلمنامه اسم مناسب پیشنهاد دهند، غلط‌های املایی را تصحیح کنند، جمله‌بندی‌های بهتر پیشنهاد دهند، برای کلمه انتخابی نویسنده مترادف پیشنهاد دهند، سرعت پیشرفت داستان را بررسی کنند و براساس هر موقعیت دیالوگ مناسب پیشنهاد دهند.

برخی از این ابزارها حتی می‌توانند ایده خام و اولیه نویسنده را به یک فیلمنامه تمام‌وکمال تبدیل کنند یا اگر نویسنده به بن‌بست رسیده باشد، این ابزارها می‌توانند ایدهای نو ارائه دهند. البته، این ابزارها هنوز آن‌قدر قدرتمند نیستند که بتوانند به طور مستقل فیلمنامه‌ بنویسند و برای کیفیت نتیجه نهایی کار، دخالت و کنترل نویسنده ضروری است.

برخی از این ابزارها مانند «ScriptBook»، می‌توانند موفقیت فیلم را در گیشه پیش‌بینی کنند تا در صورت نیاز، اصلاحات لازم در فیلمنامه اعمال و موفقیت فیلم قطعی شود. کمپانی فاکس قرن بیستم برای یکی از فیلم‌های خود چنین کاری را انجام داد. این کمپانی برای فیلم «لوگان» که محصول سال 2017 است، از هوش مصنوعی برای آنالیز فیلمنامه آن استفاده کرد تا بتواند تصمیم‌های آگاهانه‌تری برای طرح و تم‌های فیلمنامه‌ی این فیلم بگیرد.

برای آشنایی با ابزارهایی که فیلمنامه‌نویسان مطرح دنیا مانند گیرمو دل تورو و تاد فیلید از آن‌ها استفاده می‌کنند، این گزارش را بخوانید. در این گزارش هم می‌توانید با ابزارهایی که مناسب نویسندگی هستند، آَشنا شوید.

هوش مصنوعی و سینما

هوش مصنوعی در پیش‌تولید چه می‌کند؟

هوش مصنوعی وقت و هزینه‌ها را در مرحله پیش‌تولید کاهش داده است زیرا سازندگان فیلم دیگر نیازی ندارند که ساعت‌ها وقت صرف انتخاب بازیگر و لوکیشن مناسب کنند. برای مثال، کمپانی برادران وارنر با استفاده از پلتفرم «Cinelytic»، بازیگر فیلم‌هایش را انتخاب می‌کند. این پلتفرم که با دیگر کمپانی‌‌های بزرگ فیلمسازی ازجمله نتفلیکس و سونی پیکچرز همکاری داشته است، علاوه‌بر انتخاب بازیگر، می‌تواند تاثیر بازیگر در فروش فیلم را نیز ارزیابی و موفقیت آن در گیشه را پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی طراحی استوری برد را نیز ساده‌تر و کم هزینه‌تر کرده است. فیلمسازان با استفاده از بزارهای هوش مصنوعی و بدون نیاز به مهارت خاصی می‌توانند در مدت زمان کم‌تری استوری برد طراحی کنند. برخی از این ابزارها استوری برد‌ها را متحرک و حتی سه‌بعدی می‌کنند تا فیلمسازان بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند.

فیلمبرداری وارد مرحله جدیدی شده است

یکی از پیشرفت‌های قابل توجه در بخش تولید، دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی است. سیستم‌های خودکار این دوربین‌ها می‌توانند در هر شرایطی، بارانی یا آفتابی، شب یا روز، تصاویر باکیفیت ضبط کنند. این دوربین‌ها از دقت بالایی برخوردار هستند و خطاهای انسانی در حین فیلمبرداری را کاهش می‌دهند و می‌توانند سوژه‌ها را بدون هیچ نقصی ردیابی کنند. سیستم خودکار این دوربین‌ها همچنین باعث کوچک‌تر شدن گروه فیلمبرداری، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

هوش مصنوعی در خدمت پساتولید

این فناوری کاربردهای زیادی در این مرحله دارد که یکی از جنجال‌برانگیزترین کاربردهای آن، دیپ فیک است. فناوری دیپ فیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی است و در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی برای جوان‌سازی بازیگران به کار می‌رود. برای مثال، در سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، چهره پارسا پیروزفر را با استفاده از این فناوری جوان‌تر کردند که ویدیو آن را می‌توانید این‌جا ببینید.

هوش مصنوعی و سینما

نرم‌افزارهای تدوین فیلم در حال حاضر مجهز به هوش مصنوعی هستند و کار تدوین‌گران را بیش از پیش در بخش‌هایی مانند اصلاح رنگ سرعت بخشیده‌اند. شرکت ادوبی، سازنده نرم‌افزار محبوب پریمیر پرو اعلام کرده است که قصد دارد برای افزایش راحتی تدوین‌گران، ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدیدتری تا پایان سال 2024 به این نرم‌افزار خود اضافه کند. این شرکت همچنین عنوان کرده است که می‌خواهد برای دسترسی راحت‌تر تدوین‌گران به ابزارهای تبدیل متن به ویدیو، تعدادی از این ابزارهای معروف مانند «سوار» (Sora)، «ران‌وِی» (Runway) و «پیکا لَبز» (Pika Labs) را به پریمیر پرو اضافه کند.

تدوین‌گران برای ساخت تریلر فیلم نیز از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. الگوریتم‌های این فناوری می‌توانند صحنه‌، جلوه‌های صوتی و بصری، و ترکیب‌‌بندی‌هایی که برای مخاطب بیش‌ترین جذابیت را دارند، پیشنهاد دهند. برای مثال، سازندگان فیلم «مورگان» (2016) با استفاده از هوش مصنوعی «IBM Watson»، تریلر این فیلم را ساختند.

هوش مصنوعی چگونه به پخش و تبلیغ فیلم کمک می‌کند؟

پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا براساس تاریخچه تماشای کاربران‌ به آن‌ها فیلم پیشنهاد دهند. چنین کاری باعث بهبود تجربه مخاطب و افزایش میزان تماشای فیلم‌ها می‌شود.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی به ارزیابی احساسات و ترجیحات مخاطبان می‌پردازند و این‌گونه استراتژی‌های بازاریابی کمپانی‌های فیلمسازی را هدایت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت برادران وارنر از هوش مصنوعی برای بازاریابی فیلم «آکوامن» استفاده کرد و توانست موفق از گیشه خارج شود.

برخی از این شرکت‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی فیلم‌های‌شان برای نوآوری در تعامل با مخاطبان از چت‌بات‌‌های مبتی‌بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا آن‌ها تجربه متفاوت و جذاب‌تری داشته باشند.

از ابزارهای تبدیل متن به عکس غافل نشوید

ابزارهای تبدیل متن به تصویر هوش مصنوعی قابلیت خوبی برای طراحی پوستر فیلم دارند و می‌توانند در مدت زمان بسیار کمتری این کار را انجام دهند. کمپانی A24، چند ماه پیش پوسترهای فیلم «جنگ داخلی» خود که با کمک هوش مصنوعی ساخته بود را در اینستاگرام منتشر کرد و براساس خبری که  هالییود ریپورتر آن موقع منتشر کرد، این پوسترها در چندین جا به صورت فیزیکی نیز استفاده شدند. البته، این کار کمپانی A24 واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت.

هوش مصنوعی و سینما
یکی از پوسترهای فیلم «جنگ داخلی»

این ابزارها می‌توانند در بعضی از مواقع، نیاز به فیلمبرداری برخی از صحنه‌ها را کاملا از بین ببرند زیرا فیمسازان می‌توانند با نوشتن یک پرامپت درست و اصولی، نماهای دلخواه‌شان را در مدت زمان کمی و با هزینه کمتری بسازند. برای مثال، فرض کنید که یک فیلمساز می‌خواهد فیلم خود را با چندین نمای معرف از طبیعت آغاز کند. او به جای بردن گروه خود در طبیعت و ساعت‌ها وقت صرفِ فیلمبرداری کردن، می‌تواند در دفتر خود بماند و با استفاده از ابزارهای تبدیل متن به تصویری مانند GuaGAN، نماهای خود را بسازد. اگر او تصمیم گرفت که نمایی باید طولانی تر و متحرک باشد، به راحتی می‌تواند با استفاده از ابزارهای دیگری مانند Runway، به هدف خود دست یابد.

ظهور ابزارهای تبدیل متن به ویدیو

ابزارهای تبدیل متن ویدیو مانند «سوار» (Sora)، «ران‌وِی» (Runway) و «پیکا لَبز» (Pika Labs) که پیش‌تر هم به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند پرامپت متنی کاربران را به ویدیو تبدیل کنند. هنوز نمی‌توان برای ساخت یک فیلم حرفه‌ای و کامل روی این ابزارها حساب باز کرد زیرا آن‌قدرها که باید عملکرد مثبتی ندارند اما برای ساخت برخی از نماها و صحنه‌ها می‌توان از این ابزارها کمک گرفت.

فیلمسازان تازه کاری که دسترسی به امکانات لازم ندارند، می‌توانند با کمک این ابزارها آزمون‌وخطا کنند. فیلمسازان حرفه‌ای هم می‌توانند پیش از دست به کار شدن با کمک این ابزارها ایده‌های خود را محک بزنند.

هوش مصنوعی کاربردهای گسترده‌ای در سینما دارد و در این گزارش سعی کردیم به طور خلاصه به برخی از کاربردها و توانایی این فناوری در سینما بپردازیم.

منابع:

The AI Takeover In Cinema: How Movie Studios Use Artificial Intelligence”, Forbes, 2024”

Exploring the Impact of AI on Film Production in 2024”, Medium, 2024”

بیشتر بخوانید:

با این ابزارهای هوش مصنوعی‌ انیمیشن بسازید

مرگ خلاقیت، هوش مصنوعی را زمین‌گیر می‌کند؟

https://didhonar.ir/?p=63644