پلاتوهنر

هوش مصنوعی همکار جدید هنرمندان در خلق آثار نوین

به گزارش پلاتو هنر، حضور هوش مصنوعی در دنیای هنر شکل جدیدی از همکاری را پدید آورده و به هنرمند این امکان را داده است تا ورای محدودیت‌هایش قدم بردارد و دست به آفرینش هنری بزند.

در این گزارش قصد داریم نگاهی به تاثیرات هوش مصنوعی در این همکاری انسانی-فناورانه در خلق هنر بیندازیم.

هوش مصنوعی

بهبود خلاقیت هنرمند

ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌توانند آن‌چه هنرمند می‌خواهد را به خوبی درک کنند و به عمق احساسات او پی‌ببرند اما همان مقدار توانایی این ابزارها نقطه شروع خوبی برای مسیر آفرینشی که هنرمند در پیش دارد به حساب می‌آیند.

هوش مصنوعی با بررسی داده‌ها می‌تواند الگو و بافت‌های جدید تولید کند، ترکیب‌بندی‌ و پالت‌های رنگی متفاوتی پیشنهاد دهد و عناصر بصری جدید خلق کند که درنهایت همه این‌ها به بهبود خلاقیت هنرمند ختم می‌شوند.

دسترسی آسان به دیگر مدیوم‌ها

گاهی هنرمند برای تکمیل اثر خود به دیگر مدیوم‌های هنر مانند عکاسی و نقاشی دیجیتال نیاز پیدا می‌کند که اگر توانایی و امکانات لازم را نداشته باشد، باید از هنرمندی دیگر کمک بگیرد که همین موضوع به دلایل مسائل مالی نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اما هنرمند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند این چالش را به‌راحتی پشت‌سر بگذارد.

تسهیل کردن فرآیند خلق هنر

هنرمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توانند مسیر دستیابی به اثر هنری خود را هموارتر کند. برای مثال، الگوریتم‌های این فناوری می‌توانند با به دست گرفتن فعالیت‌های تکراری، وقت هنرمند را آزادتر کنند تا او با خیال آسوده‌تری به انجام کارهای مهم‌تر مانند ایجاد مفهوم بپردازند.

هوش مصنوعی

شخصی‌سازی هوش مصنوعی

هنرمند می‌تواند هوش مصنوعی را براساس نگاه و سبک منحصربه‌فرد خود آموزش دهد و خروجی‌هایی مطابق آن‌ها دریافت کند.

علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شده، هوش مصنوعی می‌تواند در بخش‌‌های دیگری مانند نقد و بررسی آثار هنری، خلق آثار هنری فراگیر و تعاملی، و احیا آثار هنری کمک شایانی کند.

آیا هوش مصنوعی جایگاه هنرمند را تصاحب می‌کند؟

آیا این همکاری به نفوذ و سلطه بیشتر هوش مصنوعی در هنر ختم می‌شود و تا حذف جایگاه هنرمند در این روند پیش می‌رود؟ در حقیقت این انسان است که در مرکز آفرینش هنری قرار دارد تا نگاهش را در اثر هنری منعکس کند و تجربه‌ها و احساسات ناگفته‌ عمیق خود را بیان کند و فناوریی که فاقد توانایی تجربه و حس کردن است، نمی‌تواند این جایگاه مرکزی را از آنِ خود کند اما می‌تواند دستیار خوبی برای انسان باشد.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی و نحوه کار ابزارهای آن گزارش «هنر هوش مصنوعی (AI Art) به چه معناست؟» را بخوانید.

در گزارش «معنای خلاقیت در هوش مصنوعی چیست؟» هم به بررسی خلاقیت انسان و هوش مصنوعی پرداخته‌ایم.

 

منابع:

AI-Generated Art: How Can Visual Artists Navigate This New Frontier of Creativity? “, Art Marketing, July 20, 2024”
Creative Collaboration: How Artists and AI Can Work Together?” Medium, July 20, 2020

https://didhonar.ir/?p=57875