پلاتوهنر

هنر رسانه‌های جدید؛ خلاقیتی در پیوند با فناوری

به گزارش پلاتو هنر، اصطلاح هنر رسانه‌های جدید (New Media Art)، به آن دسته از آثار هنری معاصری اطلاق می‌شود که با استفاده از فناوری‌های روبه‌رو رشدی مانند واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و غیره خلق شده باشند.

در این گزارش قصد داریم نگاهی به تعریف هنر رسانه‌های جدید و تاریخچه آن بیندازیم.

هنر رسانه‌های جدید

هنر رسانه‌های جدید چیست؟

براساس گزارش «Masterclass»، هنر رسانه‌های جدید آن دسته از آثار هنری معاصری را دربرمی‌گیرد که با استفاده از فناوری‌های نوین رسانه‌ای خلق، تغییر یا انتقال داده می‌شوند که هنر دیجیتال، هنر تعاملی، هنر مجازی، هنر رباتیک، چاپ سه‌بعدی و غیره را شامل می‌شود.

می‌توان گفت که هنر رسانه‌های جدید در حال رشد و توسعه است زیرا هنرمندان همچنان در حال کشف فناوری‌های رسانه‌‌ای جدید هستند.

مختصری از تاریخ تولد هنر رسانه‌های جدید

هنر رسانه‌های جدید در میانه قرن بیستم و زمانی که فناوری‌های نوین با سرعت بالایی درحال پیشرفت بودند، پدید آمد. این هنر در دهه 1990 و همگام با توسعه اینترنت، با استقبال زیادی از سوی هنرمندان مواجه شد. هنرمندان فعال در عرصه هنر رسانه‌های جدید پیش از ظهور اینترنت به مخاطبان محدودی دسترسی داشتند اما ظهور اینترنت بستر مناسب را فراهم کرد تا این هنرمندان بتوانند هنرشان را برای طیف گسترده‌تری از مخاطبان به نمایش بگذارند.

هنر رسانه‌های جدید

چهار ویژگی هنر رسانه‌های جدید را بشناسید

هنر رسانه‌های جدید یک اصطلاح کلی است که فرم‌های مختلف هنری را دربرمی‌گیرد. اما به طور کلی چهار ویژگی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را می‌توان از ویژگی‌های برجسته آن دانست:

_فناوری‌های دیجیتال: هنرمندان هنر رسانه‌های جدید اغلب اوقات با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و گرافیک رایانه‌ای اثر هنری خلق می‌کنند.

_چند رسانه‌ای: هنرمندان هنر رسانه‌های جدید معمولا از طریق تلفیق چندین رسانه‌ با یکدیگر اثر هنری خلق می‌کنند.

_تعامل: مخاطبان هنر رسانه‌های جدید فقط بیننده نیستند. گونه‌های مختلف رسانه‌های دیجیتالی ازجمله واقعیت مجازی و بازی‌های ویدیویی، به مخاطبان این امکان را می‌دهند که به طور مستقیم با اثر هنری تعامل داشته باشند.

_فرهنگ دیجیتال: آثار هنرمندان هنر رسانه‌های جدید با فرهنگ دیجیتال در تعامل هستند و آن‌ها سعی می‌کنند در آثارشان به موضوعاتی مانند نحوه تعامل ما در فضای آنلاین، تاثیر روزافزون رسانه‌های نوظهور بر زندگی ما و غیره بپردازند.

 

منبع:

What Is New Media Art? Definition and History of New Media Art”, Masterclass, 2024”

بیشتر بخوانید:

هنر هوش مصنوعی (AI Art) به چه معناست؟

مرگ خلاقیت، هوش مصنوعی را زمین‌گیر می‌کند؟

https://didhonar.ir/?p=64350