پلاتوهنر

مصطفی قربانی:

هنرمند نمی‌تواند همیشه پایبند به یک موضوع بماند

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی آثار مصطفی قربانی، هنرمند تجسمی با عنوان «دشت آتش» از 12 مرداد در گالری نیان افتتاح شده و تا 22 مرداد دایر خواهد بود.

مصطفی قربانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه سوره که پیش از این سابقه برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی دیگر مانند «مترو» و «صدا، ریتم، سکوت» و شرکت در چند نمایشگاه گروهی دیگر را دارد، اینبار در نمایشگاه انفرادی «دشت آتش» جدیدترین آثار خود را به نمایش ‌می‌گذارد.

هنرمند

دغدغه هنرمندان همیشه در حال تغییر است

قربانی درباره این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پلاتو هنر گفت: نمایشگاه «دشت آتش» اولین‌ بار حدود سه سال پیش قرار بود که با همکاری با گالری نیان برگزار شود که متاسفانه به خاطر دلایلی این اتفاق صورت نگرفت و برگزاری این نمایشگاه تا به امروز به تعویق افتاد. موضوع کلی این نمایشگاه بیشتر در راستای دغدغه‌‌های شخصی و اجتماعی من بود. به طور کلی به نظر من یک هنرمند هیچ‌ وقت نمی‌تواند همیشه پایبند به یک موضوع بماند و به مرور بن‌مایه‌های آثار هنرمندان با دغدغه‌های حال آن‌ها تغییر می‌کند. ممکن است یک هنرمند امروز دغدغه‌ای اجتماعی را اتود بزند و روز بعد حتی مشکلات‌ خانوادگی خود را به تصویر بکشد.

هنرمند

مردم از مشکلات‌شان به راحتی می‌گذرند

او افزود: نه تنها برخورد یک هنرمند، بلکه حتی برخورد یک آدم عادی با دغدغه‌ها را بتوان بن‌مایه اصلی این نمایشگاه خواند. مردم همیشه و هر روز با این مشکلات و درگیری‌ها مواجه می‌شوند و اکثرا با خونسردی تمام با این موضوعات رفتار کرده و سپس به راحتی از کنارشان می‌گذرند و کم کم حتی آن دغدغه را کامل فراموش می‌کنند. اما هیچکس حواسش نیست که این شعله کوچک یک جایی در وجود ما در حال زبانه کشیدن است و به مرور تمام وجود ما را به آتش خواهد کشید.

 

اکسپرسیونیسم باعث تفکر در بیننده می‌شود

او درباره سبک اجرایی این آثار گفت: فضای این نمایشگاه نزدیک به فضای اکسپرسیونیسم و رئال است که هم با تکنیک اکرولیک و هم رنگ و روغن روی بوم ترسیم شده است. هنرمندان آکادمیک بیشتر در حین تحصیل‌شان در دانشگاه با انواع سبک‌ها و تکنیک‌ها آشنا می‌شوند و آن‌ها را در اجرای آثارشان تجربه می‌کنند. من هم قاعدتا به همین دلیل بعد از آشنایی با سبک‌های مختلف در دانشگاه طی ده سال اخیر کشش بیشتری به سمت سبک اکسپرسیو داشتم و آثارم رفته رفته به این سمت هدایت شده است. من فکر می‌کنم که آثار اکسپرسیونیستی باعث شکل‌گیری تفکر در بیننده می‌شود. به عبارت دیگر وقتی مخاطب یک نقاشی اکسپرسیو را می‌بیند، دیگر مثل کارهای رئال به راحتی از کنار آن نمی‌گذرد، بلکه مجبور می‌شود بیشتر آن را نظاره کند تا بتواند موضوع و رمز و راز آن اثر را کشف کند.

علاقه‌مندان برای تماشای آثار نمایشگاه انفرادی «دشت آتش» می‌توانند تا 22 مرداد به گالری نیان واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرزآبادی، بن‌بست ابهری، پلاک ۵، طبقه ۲ مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=60636