پلاتوهنر

نگاهی به آثار خاطره‌سازِ رامین کوشا/ موسیقی متن

به گزارش پلاتو هنر، رامین کوشا، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی متولد 1366 تبریز است. او از دوران کودکی پیانو و تئوری موسیقی را فرا گرفت و در رشته آهنگسازی تحصیل کرد. این هنرمند تا به امروز آهنگسازی و ساخت موسیقی متن فیلم‌های سینمایی ایرانی «سرخ‌پوست» و «تفریق»، خورشید»، «زالاوا»، «برادران لیلا» و سریال‌های نمایش خانگی «آکتور» و «در انتهای شب» را بر عهده داشته است.

او تجربه‌ آهنگسازی فیلم و سریال‌های هالیوود و همکاری با کارگردان‌ها و آهنگسازان آمریکایی را در کارنامه هنری خود دارد. فیلم سینمایی آمریکایی «رادیو فلش» به کارگردانی بن مک فرسون محصول 2019 در ژانر درام و عاشقانه یکی از فعالیت‌های این آهنگساز ایرانی در سینمای آمریکا است.

 

در ادامه به جزییات موسیقی متن آثاری که رامین کوشا آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشته‌است، می‌پردازیم.

«سرخ‌پوست»؛ احساسی و دلهره‌آور

فیلم سینمایی «سرخ پوست» به کارگردانی نیما جاویدی محصول سال 1398 ایران است. این فیلم در ژانر درام و تاریخی ساخته شده است.  نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و مانی حقیقی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

موسیقی متن رامین کوشا در «سرخ پوست» به صورت تاثیرپذیر و به موقع سکانس‌های هیجانی و دلهره‌آور شنیده می‌شود. در سکانس‌های پایانی این اثر سینمایی نیز در لحظات عاطفی، بار احساسی موسیقی نمایان است.

آلبوم کامل موسیقی متن «تفریق» شامل 16 قطعه است که در ادامه 4 قطعه از این آلبوم را می‌شنوید.

قطعه‌های «ountdown» »،«Last Day in Jail» ،«Free Him»،

«Light & Darkness» ،«Time to Leave This Place»،

«Dead End» ،«Aftermath» ،«Gas Attack»،

«Looking Everywhere for Him» ،«Pieces from the Whole» ،«Ultimatum» و

«Circles» ،«Suspicion» ،«We Know Everything Now»، «Losing Consciousness» ،«One More Time» در این آلبوم موسیقی قرار گرفته‌اند.

«Last Day in Jail»

«Time to Leave This Place»

«Light & Darkness»

«Free Him»

 

«تفریق»؛ ترس و تردید

فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی محصول سال 1400 ایران است و در ژانر درام و رازآلود ساخته شده‌است. در این فیلم سینمایی نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، علی باقری و گیلدا ویشکی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

رامین کوشا موسیقی متن «تفریق» را با تاثیر از فضای پر رمز و راز فیلم ساخته است و در مدت زمان فیلم سعی دارد که در این موسیقی اضطراب، شک و خیانت را به مخاطب خود القا کند. هدف اصلی موسیقی متن «تفریق» با ترکیب سازهای زهی و سازهای کوبه‌ای، نشان دادن ترس، اضطراب و افزایش ضربان قلب بیننده است که با ظرافت موفق شده‌است به این هدف برسد.

آلبوم کامل موسیقی متن «تفریق» شامل 14 قطعه است که در ادامه 3 قطعه از این آلبوم را می‌شنوید.

قطعه‌های «City Rainfall» ،«Downpour of Secrets» ،«Duality»،

«Drowning in Doubt» ،«Regret» ،«Pattering Lies»،

«A Broken Soul» ،«Consequences» ،«Lost in the Mirror» و

«Obsession» ،«Tears in the Rain» ،«Echoes of Broken Trust» و «Harmony» و «Whispers in the Rain» در این آلبوم موسیقی قرار گرفته‌اند.

«Pattering Lies»

«Lost in the Mirror»

«Whispers in the Rain»

موسیقی متن، تفریق
موسیقی متن، تفریق

«خورشید»؛ همراه با عناصر داستان

فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی محصول سال 1398 ایران است. این فیلم در ژانر درام ساخته شده است. علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح الله زمانی، صفر محمدی و علی تقوازاده بازیگران این اثر سینمایی هستند.

رامین کوشا بابت موسیقی متن این اثر سینمایی از سی‌و‌هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد. موسیقی «خورشید» متناسب و یادآور مضمون مستند فیلم است و به نوعی راوی زندگی تلخ شخصیت‌های داستان است. موسیقی متن فیلم به خوبی می‌تواند ترحم بیننده را برای کودکان بر می‌انگیزد و با عناصر آب، نور و رنگ در فیلم همراه می‌شود.

آلبوم کامل موسیقی متن «خورشید» شامل 14 قطعه است که در ادامه 3 قطعه از این آلبوم را می‌شنوید.

قطعه‌های «Chaos In The Station» ،«Digging»،

«Flying Pigeons» ،«Youngster» ،«The Tunnel» ،«Children Of The Sun»،

و «Suffering» ،«Uncover» ،«Treasure»،

«Gloom» ،«The Void» ،«Unity» ،«Alone In School» و «Reflection» در این آلبوم موسیقی قرار گرفته‌اند.

«Children Of The Sun»

«Youngster»

«Suffering»

«Gloom»

خورشید
خورشید

«در انتهای شب»؛ ریتم آرام و آشفته

سریال شبکه نمایش خانگی «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده محصول 1403 ایران است. پارسا پیروزفر، هدی زین العابدین، پدرام شریفی، سحر گلدوست، پوریا رحیمی‌سام و علیرضا داوودنژاد بازیگران سریال «در انتهای شب» هستند.

موسیقی این سریال با ریتم آرام زندگی سرد و آشفته زوجی را روایت می‌کند که از یکدیگر جدا شده‌اند. نگاه خاکستری به زندگی روزمره آدم‌ها در شهر و تصویری هوشمندانه از سیر تحول آدم‌ها با نمایش واقعیت زندگی در موسیقی متن «در انتهای شب» هم به وضوح نمایان است.

 

در انتهای شب
در انتهای شب

در ادامه شنونده موسیقی متن دو اثر سینمایی «برادران لیلا»، «زالاوا» و سریال «آکتور» باشید:

«برادران لیلا»

فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در ژانر درام و خانوادگی محصول سال 1401 است. ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، محمدعلی محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این اثر سینمایی هستند.

برادران لیلا
برادران لیلا

«آکتور»

سریال آکتور به کارگردانی نیما جاویدی محصول سال 1401 ایران در ژانر درام و خانوادگی است. در این سریال نوید محمدزاده، احمد مهرانفر، هستی مهدوی، هومن برق نورد، سها نیاستی، گلاره عباسی، هانیه توسلی و مهراوه شریفی‌نیا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آکتور
آکتور

«زالاوا»

فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردان ارسلان میری محصول 1401 ایران است که در ژانر درام و رازآلود ساخته شده است. نوید پور فرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین العابدین بازیگران این فیلم هستند. موسیقی متن «زالاوا» با همکاری نوازندگان آمریکایی و ایرانی به آهنگسازی رامین کوشا ساخته شده‌است.

زالاوا
زالاوا

بیشتر بخوانید:

بازتاب جنبه‌های اخلاقی و معنوی در موسیقی متن «عطرآلود»

 

ملودی داستان «آسمان غرب» را ویولنسل روایت می‌کند

https://didhonar.ir/?p=61611