پلاتوهنر

اولین زن پیانیستی که پس از انقلاب پا به تالار وحدت گذاشت

به گزارش پلاتو هنر، نوین افروز، پیانیست، موسیقیدان، آهنگساز، شاعر و نقاش ایرانی متولد شهریور 1320 است. او اولین زن پیانیست ایرانی است که پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، در سالن تالار وحدت تهران نُت پیانو را به صدا درآورد.

این هنرمند در کودکی به همراه خانواده‌اش به ایتالیا مهاجرت کرد و با ادامه تحصیل در مدرسه فرانسوی زبان تحت نظر کنسرواتوار جوزف بورلی (استاد پیانوی خصوصی‌اش) موسیقی را فراگرفت و توانست دیپلم موسیقی دریافت کند.

او برای تکمیل تحصیلات موسیقی نیز به کنسرواتوار ژنو در سوئیس سفر کرد.

این هنرمند ایرانی در کشورهای مختلفی در اروپا روی صحنه رفت و کنسرت‌های متعددی برگزار کرد. نخستین کنسرت پیانو پس از انقلاب اسلامی ایران، اواخر سال 1368 به مدت دو ساعت توسط نوین افروز در تالار وحدت اجرا شد.

پیش از او هیچ فرهنگسرایی کنسرت برگزار نمی‌کرد

به گفته این هنرمند ایرانی آن روزها پس از دوران جنگ موسیقی شرایط ویژه‌ای داشت. فضا به شدت متفاوت از زمان حال بود و حتی برای حمل ساز نیز نیاز به مجوز بود.

افروز اولین کنسرت را در فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای بهمن برگزار کرد درحالیکه تا پیش از این در این فرهنگسراها هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شد. کنسرواتوارها و دانشگاه‌ها هم وضعیتِ خوبی نداشتند، به همین خاطر روی موضوع تدریس تمرکز کرد و به بسیاری از جوانان ایرانی، موسیقی تدریس کرد.

این هنرمند ایرانی نخستین نوازنده‌ای است که پس از انقلاب در چین موسیقی کلاسیک را روی صحنه آورد و با همراهی ارکستر پکن و شانگهای، کنسرتوی چایکوفسکی را برگزار کرد.

نوین افروز به خاطر سال‌ها تلاش در عرصه موسیقی جهانی موفق شد نشان شوالیه ایتالیا را از رییس جمهور ایتالیا (سرجو ماتارلا) دریافت کند.

گروه موسیقی «جاده ابریشم» که شامل سازهای ایرانی (کمانچه، تار، قانون و فلوت) و سازهای غربی می‌شود توسط نوین افروز در ایران تشکیل شده‌است. قطعه‌های اجراشده در این کنسرت پخش بین‌المللی نیز داشته‌اند. این هنرمند علاقه داشت قطعه‌هایی را با سبک کلاسیک غربی در کشورهای اروپایی بسازد.

نوین افروز علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی دستی در سرودن شعر و نقاشی نیز داشت. او تاکنون در شصتمین سالروز تاسیس سازمان ملل نیز در فرهنگ‌سرای نیاوران، نمایشگاه نقاشی برگزار و بابت شعرهایش جوایز متعدد دریافت کرده‌است.

نوین افروز
نوین افروز

این هنرمند ایرانی در کشورهای متعدد اروپایی نظیر ایتالیا، سوئیس و آلمان تدریس بین‌المللی موسیقی را انجام داده  و به خاطر علاقه‌اش به جوانان ایرانی از نوازنده‌های ایرانی برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی دعوت کرده است. او همکاری با ارکستر سمفونیک تهران به عنوان سولیست پیانو و همکاری با ارکسترهای بین‌المللی را در کارنامه هنری خود دارد.

کلاسیک «جاده ابریشم» به سبک ماجراجویی مارکوپولو

«کوئینتت جاده ابریشم» در پنج بخش با عنوان‌های «ایران»، «چین»، «ترکمنستان»، «آذربایجان» و «ایتالیا» و «کوئینتت گلستان» با سازهای تلفیقی ایرانی و غربی به سبک کلاسیک آکادمیک و قطعه‌های متعددی برای پیانو آثاری هستند که نوین افروز در کارنامه موسیقی‌اش دارد. او علاوه بر ساخت این قطعه‌های موسیقی آثار کلاسیک بتهوون، چایکوفسکی، موزارت و شوپن را در کشورهای مختلف روی صحنه اجرا کرده‌است.

نوین افروز درباره اثر موسیقی «کوئینتت جاده ابریشم» گفته‌است: قطعه‌ اول این آلبوم «چین» است که از موسیقی این کشور الهام گرفته ام. «رقص ترکمن» دومین و «فانتزی آذربایجان» سومین و بعد «ایران» و «ایتالیا» هستند که مانند مسیر حرکت مارکوپولو از چین شروع شده و به ونیز ایتالیا می‌رسند. در موسیقی این اثر من هیچ از موسیقی و آهنگ‌های ملی کشورهایی که نام آن‌ها را بردم، استفاده نکردم و همه‌شان به سبک کلاسیک و آکادمیک بر اساس ایده‌های خودم بوده است.

نوین افروز یکی از پرافتخارترین زنانِ ایرانی در عرصه موسیقی است.

او تابه‌امروز عضو دائمی فستیوال لوگاندی سوییس، از اعضای هیئت داوران مسابقه‌های جهانی برترین پیانیست‌ها، دارای جایزه صلح آلبرت انیشتن، نشان افتخار بین‌المللی رم، جایزه‌ی «سنت ولنتین طلایی»‌ و جایزه‌ برترین فعالیت‌های فرهنگی زنان از سازمان ملل و افتخارات دیگری را کسب کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

زنی که موسیقی اصیل ایرانی را به جهانیان معرفی کرد

https://didhonar.ir/?p=58231