پلاتوهنر

امین سالمی:

«نوای آفتاب» زبان مشترک ملل مختلف را ارائه می‌دهد

به گزارش پلاتو هنر، ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی، 31 خرداد 1403 در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد، دو سانس برای اولین اجرای 1403 روی صحنه رفت.

در این اجرا ۳۸ نوازنده در ارکستر حضور داشتند که بخش کلاسیک مشتمل بر ارکستر زهی و فلوت و پیانو، بخش پاپ شامل گیتار کلاسیک و آکوستیک، گیتاربیس،‌ هارمونیکا و ساکسوفون،‌ درامز و کونکا و پرکاشن و گروه سازهای ایرانی شامل عود، تار،‌ سنتور، قانون ،‌ تمبک و دف بود.

تعدادی از قطعات اجرایی در این کنسرت شامل «سینما پارادیزو»،‌ «فتح بهشت»، «بازی تاج و تخت»،‌ «پدر خوانده»، «لئون حرفه‌ای»، «خوب، بد، زشت»، «ابوعلی سینا»،‌ «کمال الملک» بوده است.

اکنون پس از گذشت سه ماه، ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی قرار است روزهای 6 و 7 مهر به صورت مجدد با اجرای قطعاتی از فیلم‌های مطرح سینمای ایران و جهان در تالار وحدت روی صحنه برود.

در این اجرا ۳۶ نوازنده در ارکستر حضور دارند که بخش کلاسیک مشتمل بر ارکستر زهی و فلوت و پیانو، بخش پاپ شامل گیتار کلاسیک و آکوستیک، گیتاربیس،‌ هارمونیکا و ساکسفون،‌ درامز و کونکا و پرکاشن و گروه سازهای ایرانی شامل عود، تار،‌ سه تار، سنتور، قانون،‌ تمبک و دف است.

کنسرت مایستر داریوش حجازی و مدیر ارکستر جابر ماجدی هستند. تنظیم و ارکستراسیون قطعات توسط محمدرضا آقایی و امین سالمی صورت گرفته است که هر ۲ تهیه‌کننده برنامه نیز هستند.

در این کنسرت ۹ قطعه از قطعات اجرای ۳۱ خرداد با تغییر در ساختار، تنظیم و ارکستراسیون و ۸ قطعه جدید از موسیقی‌ فیلم‌های برگزیده و مطرح سینمای ایران و جهان، به صورت بی‌کلام اجرا خواهد شد.

به بهانه اجرای مجدد ارکستر «نوای آفتاب» با امین سالمی، رهبر این ارکستر گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سالمی گفت: اجرای 31 خرداد ماه پس از دو اجرا با حضور خواننده، اولین تجربه «نوای آفتاب» به صورت بی‌کلام روی صحنه بود. ایده این گونه اجرا پیش از نوروز 1403 با محمدرضا آقایی که تنظیم‌کننده قطعه‌های اجرایی نیز هستند، مطرح شد. آن موقع هیچ ذهنیتی از بازخورد جامعه نسبت به این اتفاق نداشتیم و به شکل آزمون و خطا آن را انجام دادیم. یکی سری از قطعه‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شد و بازخورد خوبی گرفت. یک سری از قطعه‌ها نیز به دلیل اینکه ناشناس بودند، کم‌تر مورد استقبال قرار گرفتند.

نوای آفتاب
نوای آفتاب

«نوای آفتاب»؛ موسیقی زبان مشترک ملت‌ها است

امین سالمی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با محمدرضا آقایی داشتیم و با توجه به بازخورد اجرای خرداد ماه، برای دومین اجرای بی‌کلام یک سری از قطعه‌های «تایتانیک»، «لئون»، «راکی»، «قیصر»، «ابن سینا» را در فهرست اجرا نگه داشتیم و تعدادی قطعه «رومئو و ژولیت»، «پوآرو»، «گرگ ها»، قطعه آذری «آرشین مال آلان» و قطعه ترکی «ایزل» به برنامه اجرایی اضافه کردیم که تنوع ژانری رعایت شود.

این هنرمند تصریح کرد: موسیقی زبان مشترک همه ملل است و ما در فرهنگ‌ها، اقوام، نژادها و کشورهای مختلف با موسیقی فیلم بهتر ارتباط برقرار می‌کنیم. به همین خاطر در اجرای مهرماه، تنوع قطعات را از ملل و منطقه‌های جغرافیایی انتخاب کردیم.

سالمی ادامه داد: برای اجرا در تالار وحدت و تنظیم قطعه‌ها با یک سری محدودیت روبه‌رو هستیم. اجرا در صحنه تالار وحدت الزام بر اورجینال بودن قطعات اجرایی است و ما نمی‌توانستیم روی صحنه تالار وحدت سازهای ایرانی را برای تمام قطعه‌های غیر ایرانی استفاده کنیم. در نتیجه برای اجرای مهر ماه، سازهای ایرانی برای 6 قطعه‌ ایرانی مجدد تنظیم شده‌اند و مابقی قطعات با ارکستراسیونی متفاوت از اجرای برج میلاد و با سازهای پاپ و کلاسیک اجرا می‌شوند. صدای سازهای ایرانی تار، سه‌تار، گودین، اینوک و لاعود در تنظیمات جدید شنیده می‌شوند.

اجازه تغییر هارمونی آثار ماندگار را نداریم

این رهبر ارکستر مطرح کرد: اجرای قطعه‌های ماندگار از جهت این که به گوش مردم آشنا هستند، چالش‌برانگیز است. به ویژه قطعه‌هایی مانند «پوآرو» که آکوردهایش مرتبط با فضای فیلم مابین جز و کلاسیک ساخته شده است و ما اجازه نداریم هارمونی و تنظیم این قطعه ها را تغییر دهیم. به خاطر اینکه شنونده نیمه حرفه‌ای هم متوجه تضاد و تفاوت هر چند جزئی می‌شود و کیفیت اجرا باید با رعایت هارمونی و تنظیمات به حد استاندارد برسد.

امین سالمی توضیح داد: پایه و اساس انتخاب قطعات اجرایی، محبوبیت و امکان اجرای ارکسترال آن‌ها است. بسیاری از موسیقی‌های متن با وجود محبوبیت، قابلیت و امکان اجرای ارکسترال ندارند و گاهی به علت تغییر گام، ریتم و تمپو در استودیو ضبط می شوند اما در اجرا چالش‌های بسیاری را برای ارکستر به وجود می‌آورند.

تعیین دهه تاریخی مشخص برای اجرای آثار سینمایی

سالمی اظهار کرد: ارکستر «نوای آفتاب» برای انتخاب قطعه‌های اجرایی دوره‌های تاریخی آن‌ها را در نظر گرفتیم و در اجراهای بعدی از یک دهه تاریخی به سمت معاصر پیش می‌رویم. به همین خاطر هم در یک اجرا نمی‌توانیم از دهه‌های متفاوت و یا ژانرهای متفاوت قطعه‌ها را انتخاب کنیم.

این هنرمند افزود: قطعه‌های اجرایی بدون خواننده روی صحنه اجرا می‌شوند. به این خاطر که زبان و متن هر قطعه متفاوت است و امکان حضور خواننده‌هایی با چند زبان و ملیت وجود ندارد. عدم استفاده از خواننده به معنای حذف جایگاه خواننده در موسیقی نیست. ارکستر «نوای آفتاب» هم قصد ترویج موسیقی کلاسیک و تخریب موسیقی سنتی را ندارد و فقط به دنبال یک زبان مشترک است.

امین سالمی در پایان تصریح کرد: ارکستر «نوای آفتاب» یک ارکستر فیوژن است. ارکستر فیوژن می‌تواند هر ژانری را از موسیقی کاملا کلاسیک گرفته تا یک ارکستر سنتی ایرانی روی صحنه اجرا کند و در حقیقت خاصیت ارکستر فیوژن تنوع‌پذیری اجرا و ژانرها است.

بیشتر بخوانید:

آثار مطرح سینمایی توسط ارکستر «نوای آفتاب» اجرا می‌شود

مروری بر فعالیت هنری اولین ارکستر پاپ ایران پس از انقلاب

https://didhonar.ir/?p=64226