پلاتوهنر

آهنگساز «کارخانه هیولاها» :

نمایش خاستگاه و هویت هیولاها، هدف موسیقایی من بود

به گزارش پلاتو هنر، بهزاد الماسی، آهنگسازی نمایش «کارخانه هیولاها» را به کارگردانی امین گلستانه برعهده دارد. این نمایش با سبک موزیکال، انیمیشن و فانتزی، اردیبهشت 1403 روی صحنه رفته‌است.

به بهانه اجرای این نمایش با بهزاد الماسی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تعریف شخصیت‌های بانمک و لطیف با نمایش «کارخانه هیولاها»

این آهنگساز درباره موسیقی نمایش «کارخانه هیولاها» توضیح داد: پیش از شروع پروژه، من با همراهی امین گلستانه، کارگردان و نویسنده بسیار درمورد هدف و ایده این پروژه صحبت کردیم تا به یک فضای مشترک ذهنی برسیم. امین گلستانه برای هر شخصیت‌ شناسنامه‌ای در دست داشت که هر کدام مشخصات و خلق و خوی خود را داشتند.

او ادامه داد: به دلیل اینکه ما به اطلاعات و کلام بیشتری برای موسیقی این نمایش نیاز داشتیم، درباره هر شخصیت تحقیقاتی را انجام دادم و این اتفاق برایم بسیار عجیب بود که شخصیت‌های این داستان در افسانه محلی وجود دارند و امین گلستانه توانست شخصیت‌های بانمک و تلطیفی برای این نمایش تعریف کند.

برای بیان احساسم در موسیقی محدودیتی قائل نمی‌شوم

الماسی مطرح کرد: برای موسیقی نمایش چه در کلام و چه در موسیقی دوست داشتم علاوه بر مدرن و امروزی بودن موسیقی نمایش، یک امضا و نشانه‌هایی از موسیقی فولک آن منطقه را هم همراه موسیقی داشته‌باشیم. هر هیولایی خاستگاهی داشت و ما قصد داشتیم علاوه بر معرفی شخصیت‌ها، موسیقی همان منطقه را نیز معرفی کنیم. با توجه به فرمی که برای موسیقی انتخاب کردیم، موفق شدیم بخش‌های مختلف ایران را به مخاطب معرفی کنیم.

این آهنگساز اظهار کرد: الویت من برای ساخت آهنگ و موسیقی، انتقال مناسب و به‌جای احساسم است و سعی می‌کنم مرز و محدودیتی برایش قائل نباشم و هر گونه احساسی که در همان لحظه دارم را خلق کنم.

تلفیق فضاهای موسیقی می‌تواند به جذابیت اثر کمک کند

الماسی تصریح کرد: یکی از جذابیت‌های این اثر این است که موفق شده‌ایم موسیقی روز که گوش خانواده‌ها به آن آشنا است را کنار ملودی های فولکوریک در این نمایش داشته باشیم و در یک سری از موارد هم از ملودی‌های غربی استفاده کنیم. چیدمان و تلفیق این ملودی‌ها به نوعی است که در راستای هدف به ما کمک می‌کنند.

او ادامه داد: این موضوع برایم بسیار حائز اهمیت بود که فضاهای موسیقی به صورتی با یکدیگر تلفیق شوند که جذابیت اثر حفظ شود. سبک اصلی موسیقی نمایش یکی از چالش‌های اصلی ما محسوب می‌شد و تلفیق سبک جز با موسیقی ایرانی نیاز به تفکر بیشتری داشت، به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم ملودی اصلی این نمایش را با سازهای ایرانی بسازیم.

او افزود: برای همین تصمیم گرفتم از مسلم رسولی که یکی از دوستان خوب من در عرصه آهنگسازی است و تجربه بیشتری در این فضای موسیقایی دارد، کمک بگیرم.

سعی کردم در محتوای موسیقی به دنیای کودک نزدیک شوم

این هنرمند اظهار کرد: از دیدگاه من به جز فضای خردسال که جنس موسیقایی متفاوتی دارد، سلیقه موسیقایی کودک، نوجوان و بزرگسال به دلیل اینکه مارکت موسیقی ایران اصول و روش خاصی را برای این قضیه در نظر نگرفته‌است، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. سلیقه موسیقایی تمامی نسل‌ها و دسترسی کودکان به سمت مارکت موسیقی امروزه رفته‌است. من هم تلاش کردم میانگین این قضیه را در نظر بگیرم و در جنس تنظیم موسیقی به سمت موسیقی کودک نرفتم اما در محتوای موسیقی تلاش کردم این اتفاق را رقم بزنم چون باوردارم این روش تاثیرپذیری بیشتری دارد.

موسیقی بهترین راه برای انتقال احساس است

بهزاد الماسی در پایان گفت: برای انتقال احساس به مخاطب، موسیقی بهترین راه است. به ‌ویژه در یک پروژه نمایشی که با کمک چینش و نظم کلمات و استفاده از ریتم و هیجان در آهنگ می‌توان مفهوم موسیقی را به صورت ماندگارتری در ذهن مخاطب ثبت کنیم.

نمایش «کارخانه هیولاها» به نویسندگی و کارگردانی امین گلستانه و تهیه‌کنندگی محمدامین غلامی و امین گلستانه از ۲۸ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت در تماشاخانه ایران‌مال روی صحنه رفت.

علی ضمیری، ثمین افشار، محمدولی فروتن، فرهاد ‌اتقیایی، الهه خادمی، ماریه ‌ماشاالهی، ناصر محمدی و با صدای وحید ‌نفر، به ترتیب ورود به صحنه، در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

بیشتر بخوانید:

https://didhonar.ir/?p=50821