نمایش «حِرمان» به نویسندگی افسانه بخشیفرد، کارگردانی سیدمحمدصادق سیادت و تهیهکنندگی محمدحسن رادمنش، برداشتی از داستانهای واقعی است و روایت کننده تغییر مسیر زندگی یک جوان بر اثر اتفاقاتی است که گاه به سود او و گاه به ضرر او تمام میشود.
صادق سیادت سابقه کارگردانی آثاری چون «ایاز شیش آبجی»، «حرفهایی که بهش نگفتم»، «بیست و یکمین سالگرد»، «مادر ترزا»، «از جهنم تا گولاگ» و «پیمان» را در تئاتر و همچنین «۲ در ۷۰»، «همه زندگی من»، «دوچرخه»، «انفجار قلب» و «من بهجای تو» در فضای فیلم کوتاه را در کارنامه هنری خود دارد.
این کارگردان در گفتگو با پلاتوهنر، با اشاره به پروسه طراحی تا اجرای این نمایش توضیح داد: ابتدا، قرار بود این نمایشنامه به صورت یک مونولوگ روایت شود، اما با پیشرفت کار، تصمیم گرفتیم که از این شیوه خارج شود و به سمت یک روایت خلاقانهتر برود. در نتیجه، برخی بخشها به دیالوگ تبدیل شد و تلاش بر این بود تا از حالت تکگویی فاصله گرفته شود.
او ادامه داد: در این نمایش، سه داستان واقعی روایت میشود که بیش از ۹۰ درصد اتفاقات آنها واقعی هستند و تنها بخشی از قصه «حِرمان» به خاطر جذابیت تغییر یافت. خانم افسانه بخشیفرد متن این نمایش را نوشتند و در طول پروسه پیشتولید، متن بیش از 4 بار تغییرات گسترده داشت. پروسه تمرینهای نمایش از دی ماه سال گذشته آغاز شد و نمایش پس از ۹ ماه تمرین روی صحنه رفت.
کارگردان نمایش «حرمان» به این نکته اشاره میکند که تمایل داشته تیم بازیگران را از دوستان صمیمی خود در پروژههای قبلی انتخاب کند، اما در نهایت تصمیم گرفته که با بازیگران جدیدتر کار کند تا تجربیات بیشتری کسب کند و افراد متفاوتتری را روی صحنه ببرد.
نقش احساسات در نمایش «حِرمان»
این کارگردان با اشاره به معیارهای انتخاب بازیگران نمایش «حِرمان» تصریح کرد: معیار اصلی من برای انتخاب بازیگران، حس بود، زیرا احساسات در نمایش «حِرمان» بسیار مهم هستند. در این نمایش، تغییرات احساسی مانند خنده، عصبانیت و شادی ممکن است در کمتر از یک ثانیه اتفاق بیفتد، به همین دلیل، حس و توانایی بازیگران در انتقال این احساسات برایم اهمیت زیادی داشت.
این کارگردان جوان تئاتر، با اشاره به ژانر مورد علاقه خود برای خلق اثر در تئاتر عنوان کرد: نمایشهای رئالیستی که به مسائل و اوضاع کشور ایران میپردازند، برای من اهمیت ویژهای دارند. به نظرم هر نمایشنامه باید منعکسکننده فرهنگ و شرایط اجتماعی نویسندهاش باشد، به همین دلیل بر لزوم تولید نمایشنامههای ایرانی تأکید دارم. هنر و تئاتر میتوانند مشکلات کشور را به مسئولین و مردم منتقل کنند و این رسالت تئاتر است. بنابراین، نمایشهایی که به واقعیتهای اجتماعی ایران میپردازند، را روی صحنه میبرم.
کارگردان کمدی نیستم!
این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش به علاقهمندی خود به آثار کمدی و کمدینها اشاره میکند و میگوید که در آثارش رگههایی از طنز وجود دارد، اما تأکید میکند که او کارگردان کمدی نیست و ترجیح میدهد بیشتر به کارهای درام و ملودرام بپردازد. او توضیح میدهد که وجود درصدی از طنز در کارهایش به این دلیل است که مخاطب در طول داستانهای غمگین، لحظاتی برای لبخند و امیدواری داشته باشد و به او یادآوری شود که زندگی همیشه در حال جریان است.
سیادت با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط ورود به تئاتر برای هنرجویان جوان حوزه تئاتر به چه صورت است، گفت: ورود به حوزه تئاتر در حال حاضر بسیار آسان است، به ویژه اگر فردی سرمایهگذار داشته باشد. این افراد میتوانند به راحتی گروه تئاتری تشکیل دهند، سالن را اجاره و نمایشنامه اجرا کنند. اما نکته مهمتر از سهولت ورود، ماندگاری در این حوزه است. بسیاری از افرادی که با سرمایه زیاد وارد تئاتر شدهاند، اگرچه در زمان خود مشهور شدهاند، اما نتوانستهاند ماندگاری را حفظ کنند.
او در پایان سخنانش تصریح کرد: امروزه، مخاطبان تئاتر بسیار باهوش و سختگیر شدهاند و به دنبال آثار خلاقانه و آموزنده هستند. آنها به دنبال هنرمندانی مانند علی شمس و سیدمحمد مساوات هستند که خلاقیتهای جدید و متفاوتی ارائه دهند. بنابراین، صرفاً داشتن یک تئاتر و کسب شهرت کوچک کافی نیست؛ ماندگاری و کیفیت آثار بسیار مهمتر است. در نهایت، تئاتر نیاز به هنرمندانی دارد که تب و اشتیاق واقعی برای خلق آثار با ارزش داشته باشند.
قابل ذکر است، نمایش «حِرمان» به نویسندگی افسانه بخشیفرد و کارگردانی سیدمحمدصادق سیادت تا 15 آبان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و علاقهمندان برای تهیه بلیت این نمایش میتوانند به سامانه تیوال مراجعه کنند.
درمورد نمایش «حِرمان» بیشتر بخوانید:
نمایش «حِرمان» روایتی از زندگی جوانان امروز
«حرمان» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود