پلاتوهنر

مصطفی لعلیان در گفتگو با پلاتو هنر:

نمایشی درباره مناسبات قدرت در یک خانواده

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» به نویسندگی مصطفی لعلیان و کارگردانی مرتضی ربیعی از ۳۰ مهرماه تا ۱۲ آبان ماه هرشب ساعت ۱۹ در خانه نمایش دا روی صحنه خواهد رفت.

مصطفی لعلیان نویسنده نمایش «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به موضوع این نمایش گفت: این نمایشنامه به تناسبات قدرت در کوچکترین نهاد اجتماعی که خانواده باشد، می‌پردازد.

او درباره نحوه انتخاب اسم این نمایش عنوان کرد: هر چند من به عنوان نویسنده فرد خوبی نیستم برای جواب دادن به این سوال، چرا که این سوالات را باید از مخاطبان نمایش پرسید. اما «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» اسمی بود که کارگردان به واسطه دراماتورژی و نگاه دوباره‌ای که به متن کرده بود انتخاب کرد. در اصل اسم نمایشنامه «شام آخر یا کوردیلیای وجودت را نکش!» است که به نوعی نگاهی به نمایشنامه «لیر شاه» شکسپیر است. این نمایشنامه به تناسبات قدرت در کوچک‌ترین نهاد اجتماعی که خانواده باشد می‌پردازد. هر جایی که قدرتی وجود داشته باشد، انگار اعمال قدرتی هم وجود دارد، حتی اگر این قدرت در میان اعضای یک خانواده باشد.

این نویسنده ادامه داد: من بار اولی نیست که می‌نویسم و متن‌هایم به مرحله اجرا می‌رسد، به همین علت تقریبا به همه آنچه می‌خواستم بپردازم در این نمایشنامه پرداخته‌ام.

لعلیان با اشاره به مخاطبان این نمایش گفت: این نمایشنامه طوری نوشته نشده است که مخاطب را به دو دسته خاص و عام تبدیل کند. چرا که من به عنوان نویسنده به طور کل به این مدل دسته‌بندی‌ها اعتقادی ندارم و معتقدم هر تماشاگری به زعم خود و به اندازه تجربه زیست خود از این نمایشنامه بهره‌مند خواهد شد.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرس که آیا قصد دارد که نمایشنامه این تئاتر را در قالب دیگری ارائه دهد یا خیر، گفت: این سوال کمی هوشمندانه طراحی شده است. چرا که اگر جواب من به عنوان نویسنده مثبت باشد و بگویم که می‌شود این نمایشنامه را در فرمت‌های دیگر ادبیات فرض کرد؛ به معنی این است که نمایشنامه خوبی نیست و اگر منفی باشد به معنی این است که نمی‌شود این نمایشنامه را در فرمت‌های دیگر ادبیات فرض کرد. در این صورت دچار نوعی دگماتیسم می‌شویم.

او ادامه داد: با توجه به مسائلی که گفته شد، این نمایشنامه را وقتی نوشتم فقط به دراماتیک بودن و صحنه‌ای شدن آن فکر کردم و طبعا اگر روزی مجالی باشد، می‌شود که این نمایشنامه با تغییراتی در قالب اقتباس مبدل به فرمت‌های دیگر ادبیاتی شود.

لعلیان در پایان سخنانش تصریح کرد: حرف آخر اینکه تعامل من با مرتضی ربیعی کارگردان این اثر، به سال‌ها قبل برمی‌گردد و مطمئنم او اثری جذاب و در خور اعتنا خلق کرده است. لطفا با وسواس به دیدن «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» بروید.

سودابه جعفرزاد، امین فارسی‌جانی، مریم محمدوند، سیدمصطفی ساجدی‌معین، نوشین رستمی و مرتضی ربیعی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

https://didhonar.ir/?p=32827