پلاتوهنر

نمایشگاه «مرگ‌آغوشی»؛ هم‌جهتی مرگ و زندگی

به گزارش پلاتو هنر، مجموعه آثار بهاره نوری‌زاده با عنوان «مرگ‌آغوشی» از روز جمعه 30 شهریور تا روز سه‌شنبه 24 مهر 1403 در گالری دوست برگزار می‌شود.

بهاره نوری‌زاده فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نقاشی و کارشناسی‌ارشد رشته کارگردانی انیمیشن است. این هنرمند که سال گذشته با همکاری گالری دوست نمایشگاه «از زخم خود رویید» را در تهران و در نیم سال گذشته در شهر آمستردام کشور هلند برگزار کرده بود، این‌بار مجموعه آثار تجسمی خود را با نام «مرگ‌آغوشی» در معرض دید عموم قرار داد.

نوری‌زاده درباره این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار پلاتو هنر گفت: من همانطور که در نمایشگاه پیشین خود دو وجه زندگی، یعنی امید و ناامیدی یا سیاهی و سفیدی را مفهوم اصلی آثارم قرار داده بودم، در این نمایشگاه نیز این موارد را با نگاهی جهان‌شمول‌تر به تصویر کشیدم: چیزی که انسان تمام عمر به آن فکر کرده و با آن زیست می‌کند، یعنی مفهوم و مسئله زندگی و مرگ. دو موضوع مجزایی که به نظر من هم‌آغوش  یک دیگراند و ما باید بپذیریم که در مسیرمان با هر دوی این‌ها مواجه هستیم و حقیقت زندگی را نیز در آخر بیانیه این نمایشگاه به آن اشاره کردم: «زندگی، چشم در چشم مرگ دوختن و زندگی کردن است.»

او ادامه داد: جمله انتهایی این نمایشگاه در واقع از «یالوم» روانشناس «اگیزیستانسیالیسم» است. مفهومی از رها کردن و زندگی کردن. به همین علت در این نمایشگاه من از تصویر ماهی برای المان اصلی نمایشگاه استفاده کردم. همانطور که حیات ماهی به شرط وجود آب است و به هر دلیل این شرط را از ماهی دریغ کردن جان او را می‌گیرد، این آثار نیز اشاره بر دال و مدلول‌های مرگ و زندگی در حیات آدمی دارد و زیست مشترک ما مردمان، که در خاورمیانه زندگی می‌کنیم گویا همیشه زندگی کردن در آغوش مرگ است. ابدا نمی‌توانم انکار کنم «مرگ‌آغوشی» برای من در ستایش زندگی است. زندگی که لحظه لحظه در خطر دریغ شدن از ماست.

او افزود: من در این نمایشگاه در کنار فرم ماهی از فیگور دست انسان استفاده کردم. دستی که می‌تواند نوازشگر و مهربان و آغوشی پر از مهربانی باشد اما متاسفانه با نیت‌های قدرت‌طلبانه انسان دستی میشود که با سلاح و… جان و زندگی انسان را می‌گیرد و طبیعت چون نظاره‌گری خاموش به تماشا آن است. در برخورد مخاطبین با این اثر هر کسی به گونه‌ای دریافت درستی از بخش‌های مختلف نمایشگاه دارد و جالب‌تر آنکه هرچی تجربه نزدیک‌تری با مقوله مرگ و ستایش زندگی داشتند، برداشت‌های نزدیک‌تری نسبت با دغدغه خودم را مطرح می‌کردند.

این هنرمند درباره متد اجرایی خود در این نمایشگاه می‌گوید: من در این نمایشگاه برعکس نمایشگاه پیشین که از راپید و ماژیک استفاده کرده بودم، از تکنیک پاستل روغنی و اسکرچ استفاده کردم، البته به جز چند اثر ابعاد کوچک که در اجرای آن از جوهر و قلم فلزی استفاده کرده بودم. در همه تابلوها هم به جز دو تابلویی که از رنگ‌های سرد استفاده شد، از رنگ‌های گرم بهره بردم چون در این مجموعه به جهت موضوع، نیاز به بیان رنگی متفاوتی نسبت به مجموعه قبلی داشتم.

بهاره نوری‌زاده در سخن پایانی درباره آینده این مجموعه اذعان کرد: به‌زودی به همت گالری دوست، بخشی از مجموعه آثار «از زخم خود رویید» در تاریخ ۹ اکتبر 2024 (22 مهر) در آرت‌فر آمستردام و مجموعه آثار «مرگ‌آغوشی» در تاریخ ۱۳ فوریه 2025 (25 بهمن) در آرت‌فر بروکسل شرکت خواهند کرد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آغوش نگه داشتن جان و تن دیگری در فضای میان دو بازو و فشردن بر سینه است. نگه داشتن و نگاه داشتن آغوش کشف دیگریست، کشف تنی زیسته با زخم‌هایش آغوش التیام بخش و لیکن پر عجز است. نمی‌توان آنچه بر جان فشرده شده از جان عبور داد، نمی‌توان زخم‌های دیگری را در آغوش محو کرد، نمی‌توان دردهای دیگری را با وجود خود التیام بخشید. پس ناگزیر باید رها نمود… و مرگ رها کردن است، دور شدن از آغوش… نمی‌توان کسی را در آغوش گرفت بی‌آنکه ندانی چگونه باید رهایش کرد. آغوش در بر گرفتن تن برای رهایست. برای زیستن، روییدن دوباره از زخم و جان‌ها… زندگی… چشم در چشم مرگ دوختن و زندگی کردن است.»

علاقه‌مندان برای شرکت در آیین افتتاحیه این نمایشگاه می‌توانند روز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ بین ساعات ۱۶ تا ۲۱ به گالری دوست به آدرس خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره ۴ مراجعه کنند.

بازدید از این نمایشگاه از روزهای دوشنبه تا جمعه، به غیر از تعطیلات رسمی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای عموم مردم آزاد است.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه «از زخم خود رویید» به هلند می‌رود

https://didhonar.ir/?p=67558