پلاتوهنر

هنر در مواجهه با طبیعت در نمایشگاه انفرادی «فرونشست»

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «فرونشست» شامل مجموعه آثاری دغدغه محور از فرناز حقیقی به گردآوری کیانا میردامادی که از 9 شهریور روی دیوار رفته است، در روزهای پایانی خود تا 21 شهریور در گالری ایده برقرار خواهد بود.

فرناز حقیقی درباره آثار این نمایشگاه می‌گوید: کانسپت آثار به طور کلی نگاهی به خود مبحث فرونشست است، همان‌طور که می‌دانیم امروزه بسیاری از شهرهای ما از جمله اصفهان با مدیریت ضعیف دچار مشکلات فرونشست زمین و خشکسالی شده‌اند. حدود یک سال پیش پیشنهادی از طرف انجمن نقاشان اصفهان مطرح شد که هر هنرمند به شیوه خود دیدگاهی نسبت به وضعیت منابع تاریخی اصفهان را به تصویر بکشد. چیزی که بیشتر به ذهن من رسید زاینده‌رود و تبعات خشکسالی آن بر روی ساختمان‌های تاریخی اطراف آن از جمله سی‌وسه پل و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی بود. همین امر موجب خلق آثار این نمایشگاه شد تا من حرف دل خودم از این فغان را به تصویر بکشم.

«فرونشست»

او افزود: من در این نمایشگاه از چندین نماد استفاده کردم که مهم‌ترین آن‌ها پدیده‌هایی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. در واقع کل مجموعه همگام شده با پدیده‌هایی که ایده اصلی روی آن پیاده‌سازی شده است اما مرور زمان و حتی تغییر آب و هوا نیز روی این آثار تاثیر می‌گذاشتند.

حقیقی ادامه می‌دهد: من در این سی سال تجربه‌ام در عرصه هنرهای تجسمی در نمایشگاه‌های متعددی شرکت داشتم. تجربه این سی سال فعالیت به من ثابت کرده زمانی که بنده می‌خواهم ایده شخصی‌ای را پیاده‌سازی کنم، تمام موضوعات مثل تاریکی، طبیعت و … در ذهن من مشخص است اما مادامی که یک مخاطب اثر نهایی را از می‌بیند، می‌تواند برداشت شخصی خودش را از اثر داشته باشد و حتی بعضی اوقات ایده اولیه هنرمند را رد کند. بنابراین من همیشه موضوع را از پایه برای مخاطبان آزاد می‌گذارم تا هرکسی برداشت خودش را از آثار به نحوی که می‌خواهد داشته باشد.

«فرونشست»

حقیقی در پایان درباره تاثیر آثار دغدغه‌مند در معرفی معضلات و مباحث گوناگون می‌گوید: به طوری کلی ما هیچ وقت نمی‌توانیم در همه زمینه‌ها و برای تمام مشکلات کسی را اختصاصا مقصر بدانیم. برای مثال هرچند ممکن است من از ویرانی و خشکسالی در آثار خود صحبت کرده باشم و در راستای آن، برخی مسئولین و برخی مردم را مقصر بدانند اما در واقع برخی از پدیده‌های محیط زیستی نیز وجود دارند که به طور طبیعی در حال رخ دادن هستند. مانند ال‌نینو که در کل جهان در حال وقوع است و کسی نمی‌تواند تدبیری برای آن مشخص کند. این هوشمندی طبیعت و ناهنجاری‌های آب و هوایی و محیطی آن قابل کنترل نیست و حتی برای من مخاطب دردناک و غیرقابل پیشگیری است.

علاقه‌مندان برای تماشای آثار این نمایشگاه می‌توانند تا روز چهارشنبه 21 شهریور به گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=64726