به گزارش پلاتو هنر، طبق روال هر هفته مروری خواهیم داشت بر نمایشگاههایی که در گالریهای تهران میزبان آثار هنرمندان هستند.
جمعه 14 دی چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، میتوانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.
آنچه در این گزارش میخوانید
Toggleنمایشگاه انفرادی «رویای شب، رویای بیتماشاگر»
نمایشگاه انفرادی آثار میمی امینی با عنوان «رویای شب، رویای بیتماشاگر» تا 24 اسفند در بنیاد پژمان کارخانه آرگو به نشانی خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک 6 ادامه دارد.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «بنیاد پژمان: کارخانه آرگو در آستانه چهارمین دهه فعالیت میمی امینی چیدمانی از آثار او شامل نقاشی، مجسمه، صدا و ویدیوی واقعیت مجازی را در نمایش/پروژه «رویای شب، رویای بیتماشاگر» به نمایش میگذارد. همزمان با گشایش این نمایش/پروژه کتابی دوزبانه (فارسی و انگلیسی) شامل متونی از علی نصیر، سهراب مهدوی، غزال زارع، حمیدرضا پژمان، میمی امینی و ماهان معلمی همراه با تصاویری از مجموعه آثار او در کارخانه آرگو منتشر میشود.
مریم (میمی) امینی (۱۳۵۶، اصفهان) هنرمند فعال در رسانههای گوناگونی چون نقاشی، طراحی، چیدمان، مجسمه، ویدیو و اجرا است. او تحصیلات آکادمیک خود را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و دانشگاه هنر تهران به پایان رسانده است. آنچه پردههای نقاشی میمی را متمایز میکند میل او به گشودگی است. نقاشی برای او سکویی است که بیننده و هنرمند، هر یک به روش خود، از آن برای رفتن به قلمرویی دیگر استفاده میکند.
رویای شب رویای بیتماشاگر به یک «جغرافیای رویایی» تعلق دارد که در آن هر یک از مسیرها بهواسطه بارِ معنایی و مفاهیم به مسیر بعدی متصل میشود. نقشهای از محیط داخلی و خارجی به روایتِ در حرکتْ معنا میدهد – بدون شروع، بدون میانه، بدون پایان. پس این یک مسیر است! همانطور که کیمیاگر به عناصر جنسی و بازیافت اشتیاق جوانی میپردازد؛ من هم در مسیر و نتیجه پروژههایم به سنتز میپردازم و در نهایت شاعرانگی و ادیبانه بودن را به متن آثارم میآورم.
تصاویر نقاشیها، صدا، نور، المانها و مسیریابها برای فاصله گرفتن از دوبُعد و ورود به دنیای چندبعدی، که بیننده در مسیر تجربه میکند، به درک و شعوری از زمان حال و حاضر میرسد. این حرکت باعث همگرایی مولف، مشاهدهگر و خودِ شی (اثر هنری) میشود بیآنکه هدف من تمرکز یا محوریت فقط بر شی باشد. بنابراین حضور حاضرین در میانهی چیدمان رخدادی دینامیک خواهد بود. [کتاب نمایشگاه، میمی امینی، ص ۸]
بنیاد پژمان صمیمانه از امیرحسین اعتماد برای همکاری و حمایت او در برگزاری این نمایشگاه سپاسگزار است.»
روزهای تعطیل: شنبهها
نمایشگاه انفرادی «هفتمعبد»
نمایشگاه انفرادی آثار احمد نصرالهی با عنوان «هفتمعبد» تا 28 دی در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برپاست.
روزهای تعطیل: شنبهها
نمایشگاه انفرادی «هبوط»
نمایشگاه انفرادی آثار سولماز نباتی با عنوان «هبوط» تا 28 دی در گالری اچ به نشانی خیابان شریعتی ، روبهروی دولت، کوچه میرزا تاراج ، پلاک ۱۰ برپاست.
نمایشگاه گروهی «گربه شرودینگر»
نمایشگاه گروهی «گربه شرودینگر» شامل مجموعه آثاری از علیرضا آستانه و کنراد لدر به کیوریتوری فریدون آو، تا 25 دی در گالری خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک ادامه دارد.
نمایشگاه انفرادی «دِگَرگَشت»
نمایشگاه انفرادی آثار محسن حسینمردی با عنوان «دِگَرگَشت» تا 28 دی در گالری افرند به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهانآرا، خیابان 19ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشکشهر، پلاک 48 ادامه دارد.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «حضور مرد «مکعبی» یا «مکعب»، در میانه دنیای نقاشی حرفهای ام آغاز شد. دیدن من دچار اختلال شد و در نقاشیهایم یک دگرگشت ایجاد شد از این رو میگویم دگرگشت که معتقدم حتى عدم بینایی هم نقاشی را ناممکن نمیکند دیدنش را شاید، اما کشیدنش را هرگز. دیدن من دیگرگونه شد اما تاریخ نقاشی تاریخ دیگرگونه دیدن است و اساسا این اختلال بصری، هنر به یک استاندارد اعتقاد دارم و آن هم استاندارد اعلای غلط اختلال صوتی و اختلال نوشتاری است که هنر و جامعه را تغییر میدهد. کردن است استاندارد اعلای اختلال.
از این روی فرق دیدن جهان با یک چشم و دو، چشم مثل فرق سطح و حجم است مثل فرق جهان دو بعدی و سه بعدی فرق مسطح و مکعب.
محسن حسینمردی/۱۴۰۳
این کارنما را به آقای بهزاد شیشه گران تقدیم میکنم»
روزهای تعطیل: شنبهها و یکشنبهها
نمایشگاه انفرادی «لِمُن جوس مافیا/ این قسمت: سوپرمارکت»
نمایشگاه حجم و چیدمان آثار Vertchy با عنوان «لِمُن جوس مافیا/ این قسمت: سوپرمارکت» تا 18 دی در پروژههای 009821 طبقه دوم به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ دایر است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «به نظرم مانیفست کردن شبیه به تجربه حس مورمور شدن از تصور طعم آبلیموعه. اینجا اما از حال خوب کنهای دم دستی، شیرینی مصنوعی، آیدلهای سوپرمارکتی حس یا توهمی که بزرگتر نرمتر و بغل کردنیتر از واقعیته.»
انتهای گزارش / بیشتر بخوانید: