پلاتوهنر

نقاشی‌هایی که کودکان پس از زلزله خوی کشیدند

به گزارش پلاتو هنر، «تامآی (ماه کامل)» عنوان نمایشگاه گروهی از نقاشی‌های کودکان هفت تا ۱۵ ساله روستای گل‌آخور (گورئییل) به کوشش سحر جعفری است که تا ۱۲ خردادماه در گالری شریف برپاست.

این نمایشگاه حاصل کارگاهی دو روزه است که پس از زلزله خوی در روستاهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی برگزار شد.

سحر جعفری درباره این کارگاه در گفتگو با پلاتو هنر توضیح داد: من چندسالی است که این کار را انجام می‌دهم. یک روستایی را از قبل هماهنگ می‌کنم و طی چند روز وسایل نقاشی را در آنجا در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهم و آن‌ها بدون هیچ پیش‌زمینه و آموزشی شروع می‌کنند به کار کردن.

تامایاو درباره حضور در روستای گل‌آخور بعد از زلزله خوی گفت: قبل از زلزله نیز این کار را انجام می دادم اما پس از زلزله خوی به دلیل اینکه نیاز به کمک مالی وجود داشت، وسیله خریدیم و در یک روستا ورکشاپ برگزار کردیم. کارها جمع‌آوری شدند و در تهران آثار را به فروش گذاشتیم. با پول آن نمایشگاه کتابخانه تامآی در خوی تاسیس شد.

این هنرمند اظهار کرد: کسی که در فضای روستایی رشد می‌کند زیست متفاوتی نسبت به ما که در شهر زندگی می‌کنیم، دارد. آن‌ها بسیار خالص‌تر و به معنای واقعی زندگی می‌کنند. در همین راستا اثر هنری آن‌ها نیز بدین شکل است. من فقط تنها کاری که در این کارگاه‌ها انجام می‌دهم، این است که بچه‌ها را تشویق کنم تا از محیط اطراف خودشان الهام بگیرند و نقاشی کنند.

او درباره دلیل برگزاری نمایشگاه توضیح داد: بیشتر برای ادامه روند پروژه کارها را به نمایش می‌گذاریم تا به فروش برسند و دوباره با خرید متریال جدید پروژه را ادامه دهیم یا کتابخانه تاسیس کنیم.

تامایجعفری در پایان تصریح کرد: این کارگاه‌ها از سال 1400 برگزار شده‌اند و هنوز قدمت زیادی ندارند تا بازخورد آن‌ها را دریافت کنیم. باتوجه به گفتگوهایی که با بچه‌ها در روستا دارم، مطمئنم که این کارها تاثیری روی آن‌ها خواهد گذاشت. حتی اگر این اثرگذاری اکنون مشهود نباشد در آینده حتما نمایان می‌شود. آن ها با فعالیت جدی نقاشی و نقاش شدن آشنا می‌شوند. من مطمئنم از هر روستا در آینده 1-2 نقاش بزرگ خواهیم داشت.

گالری شریف در نشانی تهران میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ واقع شده است.

تمامی عواید این نمایشگاه به کودکان این کارگاه تعلق دارد.

ندا زنگینه

در ادامه تعدادی از آثار این نمایشگاه را مشاهده می‌کنید:

نمایشگاه تامآی
نمایشگاه «تامآی»
نمایشگاه تامای
نمایشگاه «تامآی»
نمایشگاه تامآی
نمایشگاه «تامآی»
نمایشگاه تامآی
نمایشگاه «تامآی»
https://didhonar.ir/?p=19085