پلاتوهنر

جشنواره فیلم دینی اشراق در مسیر جهانی شدن

به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای پنجمین دوره جشنواره فیلم دینی اشراق، صبح امروز شنبه 20 مرداد 1403 با حضور مسعود معینی‌پور، دبیر جشنواره و معاون فضای مجازی، هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با نظر به سند چشم‌انداز و بیانیه این دفتر در راستای تامین نیازهای فکری، دینی، آموزش‌های مورد نیاز و فراهم‌سازی زمینه نظریه‌پردازی و اندیشه سازی در عرصه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی و انسانی و همچنین نهادینه کردن روش‌های تبلیغی و ترویجی با بهره‌گیری از قالب‌های هنری و ورود به عرصه‌های جدید فرهنگی و تبلیغی نسبت به برگزاری جشنواره فیلم دینی اشراق همت کرده‌است که اکنون فراخوان پنجمین دوره آن اعلام می‌شود.

پنجمین دوره جشنواره فیلم دینی اشراق در دو بخش اصلی اشراق و بخش جنبی رواق برگزار می‌شود.

معینی‌پور در ابتدای نشست رسانه‌ای مطرح کرد: بخش اصلی اشراق ویژه عموم هنرمندان با موضوعات عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و بخش جنبی رواق ویژه طلاب با موضوعات طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمت‌رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه شهید، طلبه و فضای مجازی، بانوان طلبه در نظر گرفته شده‌است.

او ادامه داد: دریافت آثار پنجمین دوره جشنواره فیلم دینی اشراق تا آبان 1403 در نظر گرفته شده‌است و اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره دی ماه برگزار خواهد شد. چهارمین و آخرین دوره جشنواره فیلم دینی اشراق پس از هفت سال وقفه سال 1401 با بیش از 800 اثر برگزار شد.

دبیر جشنواره افزود: آثاری که در این جشنواره پذیرش می‌شوند شامل مستند فیلم کوتاه، فیلم داستانی و نقد و پژوهشی می‌شوند که آثار پژوهشی دینی آثاری هستند که از منزل دینی به یک مستند و یا فیلم بپردازند و نگاه دینی به تولید فیلم داشته باشد.

او درباره بخش کمیته دینی که به این دوره از جشنواره افزوده شده‌است، گفت: کمیته دینی به چگونگی شکل‌گیری یک اثر دینی و ویژگی‌های آثار دینی می‌پردازد که در نظر داریم  گفتگو، کارگاه و نشست‌های علمی در این بخش انجام شود.

بخش ویژه بازنمایی مقاومت اسلامی

معینی‌پور عنوان کرد: بخش ویژه بازنمایی مقاومت اسلامی (ویژه عموم هنرمندان) با هدف تقویت حوزه مقاومت و اتفاق‌هایی که در این حوزه رقم خورده‌است و با موضوعات مقاومت اسلامی، گروه‌های مقاومت در بین غیر مسلمانان، نقش روحانیت در ترویج فرهنگ مقاومت، گروه‌های مقاومت در جهان اسلام به پنجمین دوره جشنواره اشراق افزوده شده است.

او تصریح کرد: پنجمین دوره جشنواره اشراق برخلاف آخرین دوره‌های پیشین که به صورت ملی برگزار شد، با هدف اینکه آثار جهانی به وزانت و بالابرن سطح کیفی جشنواره کمک کنند، به صورت جهانی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره درباره حضور فیلم‌هایی غیر از دین اسلام در جشنواره فیلم اشراق تاکید کرد: آثار دینی مسیحی و یهودی و سایر ادیان اگر در چارچوب قانون اساسی باشند و منجر به نشر و ترویج ادیان دیگر نباشند امکان حضور در جشنواره فیلم دینی اشراق را دارند. اتفاقی که منجر به گفتگوی دینی و مطرح شدن چالش‌‌های دینی کشور شود را با استقبال می‌پذیریم.

مسعود معینی‌پور در پایان نشست رسانه‌ای تصریح کرد: ویژگی و حوزه فعالیت جشنواره فیلم امام رضا (ع) از عنوان جشنواره مشخص است. این جشنواره تنها به فیلم‌هایی با محوریت امام رضا (ع) می‌پردازد و اگر هم وارد حوزه دینی شود، خارج از چارچوب قوانین عمل کرده است. درباره وجود سایر جشنواره‌های دینی هم باید بگویم که اوایل دهه 1390 جشنواره فیلم دینی اشراق شکل گرفت. آن موقع جشنواره های فیلم دینی دیگری هنوز این حرکت را آغاز نکرده بود. در ادامه مسیر هم باید تلاش کنیم تا به همگرایی برسیم و بدون موازی‌گری آثار دینی را با کیفیت مطلوب در یک جشنواره مستقل ارائه دهیم.

https://didhonar.ir/?p=61007