پلاتوهنر

نخستین جشنواره مستقل تئاتر برگزار می‌شود

به گزارش پلاتوهنر نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر جشنواره «هم‌آغاز» نخستین جشنواره مستقل تئاتر ایران، ویژه استعدادهای جوان ظهر امروز 12 دی‌ماه 1402 در سالن مشاهیر مجموعه حوزه هنری برگزار شد.

در ایتدای این برنامه سیدمحمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاترشهر با اشاره به این جشنواره گفت: جشنواره «هم‌آغاز» اختصاصا برای جوانان است. موضوع هم‌آغاز همانطور از اسمش مشخص است یعنی شروع هدف مشترک بین جوانان تئاتر، زیرا جوانان آینده این مرز ‌و بوم هستند. سال‌ها در حوزه آموزش تلاش کردم تا به جوانانی که در این حوزه می‌خواهند پیشرفت کنند کمک کنم، چه در تهران چه در شهرستان.

جسارتی که در افراد وجود داشت برایمان ملاک بود

او ادامه داد: در مجموعه تئاترشهر به‌خاطر اینکه بعضی از جوانان هنرمند نمی‌توانند در این مجموعه حضور داشته باشند احساس خلأ کردیم و دلیل آن این بود که جوانان ریسک این کار را قبول نمی‌کردند. تابستان سال ۱۴۰۱ به این نتیجه رسیدیم باتوجه به اینکه سالن قشقایی در مستقلی دارد کاربری‌اش کمی تغییر کند. نگاهمان برای برگزاری این جشنواره صرفا برای جوانان بین 20 تا 40 سال بود. اصلا رزومه شخص هم مهم نبود و بیشتر جسارتی که در افراد وجود داشت برایمان ملاک بود.

تئاتر نیازمند نگاه جوانان است

مدیر مجموعه تئاترشهر در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره «هم‌آغاز» مستقل است، گفت: کاش کاش پیشکسوتان و مدیریت‌های فرهنگی کلان متوجه این موضوع باشند و بدانند اگر قرار است در آینده شاهد کارگردانان صاحب نام باشیم، باید فرصت مناسب به جوانان بدهیم. بنابراین تصمیم گرفتیم این جشنواره را برای حمایت از جوانان برگزار کنیم و دوست نداشتیم از ارگان‌های دیگر برای حضور دعوت کنیم. داوران در مرحله اول و دوم هم از جوانان بودند زیرا معتقد بودم نگاهی جوان باید به آثار نمایشی شود.

اولین جشنواره سال 2024 میلادی

در ادامه این نشست خبری کاظمی دبیر نخستین جشنواره نمایشی «هم‌آغاز» در ابتدای سخنانش گفت: خوشحالم که ما اولین جشنواره سال 2024 میلادی را برگزار خواهیم کرد.

او با اشاره به آثاری که در مرحله بازبینی قرار گرفتند عنوان کرد: حدود ۲۲۰ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شد که ۱۶۰ اثر آنها بررسی شدند. درنهایت به 50 اثر رسیدیم اما در فراخوان دیگری که مجموعه تئاتر شهر با عنوان اولی‌ها داشت ۱۵۰ اثر هم به آنجا رسیده بود و از میان آن‌ها هم ۱۰ کار یرای جشنواره «هم‌آغاز» انتخاب کردیم و در نتیجه ۶۰ اثر منتخب داشتیم.

بخش‌های رقابتی نخستین جشنواره «هم‌آغاز»

کاظمی خاطر نشان کرد: درنهایت با کمک هیئت داوران ۲۰ کار به جشنواره راه پیدا کردند و امیدواریم حداقل ۱۰ کار به اجرای عموم برسند. در این مدت از ما درخواست شد تا جشنواره را رقابتی برگزار کنیم برای همین سعی شد به کمک سایت تیوال، نخستین جشنواره هم آغاز در بخش‌های بازیگر برگزیده زن، بازیگر برگزیده مرد، بهترین متن، طراحی و همچنین بهترین اثر از نگاه مخاطب به صورت رقابتی برگزار شود.

دبیر نخستین جشنواره «هم‌آغاز» با اشاره به دلایل تغییر زمان برگزاری گفت: قرار بود جشنواره در آذرماه برگزار شود اما کار داوری آثار زمان زیادی برد برای همین مجبور به جابجایی زمان جشنواره شدیم تا گروه‌های منتخب زمان بیشتری برای تمرین داشته باشند.

او افزود: در این جشنواره بلیط مهمان نخواهیم داشت و همه مهمانان باید بلیط تهیه کنند همچنین سعی داریم نشست‌های نقد و بررسی را بعد از هر اجرا با کمک یک منتقد داشته باشیم. زمان برگزاری جشنواره «هم‌آغاز» نیز به 16 تا 26 دی ماه موکول شده است

تئاترشهر متعلق به تهران نیست/برای منتخبان از شهرستان خوابگاه تعبیه می‌شود

طاهری در بخش دیگری از این مراسم گفت: تئاترشهر متعلق به تهران نیست و شهرستان‌ها هم باید از آن استفاده کنند. خوشبختانه چهار اثر خیلی خوب از اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و استان فارس در این دوره حضور دارند و ما در تلاشیم تا خوابگاهی مناسب برای این دوستان فراهم کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره به نظرم یکی از اتفاقات خوب خواهد بود بنابراین از اهالی رسانه خواهشمندم طوری اطلاع رسانی کنند که مسئولان نتوانند دست از سر آن بردارند. همه ما باید در راستای متقاعد کردن مسئولان تلاش کنیم. جشنواره‌های این چنینی فرصت را به دو طرف می‌دهد تا افراد خودشان را محک‌ بزنند همچنین تئاترشهر از لحاظ کمی و کیفی بررسی خودش را بررسی کند.

قابل ذکر است، در پایان نشست از پوستر این جشنواره به طراحی امین یاوری رونمایی شد.

https://didhonar.ir/?p=39341