پلاتوهنر

سروناز علم‌بیگی برنده‌ لوح تقدیر برلیناله:

«مَیدِگُل» دختری که در رینگ بوکس و در جامعه مبارزه می‌کند

به گزارش پلاتو هنر، فیلم مستند «مَیدِگُل» ساخته‌ سروناز علم‌بیگی در نخستین نمایش جهانی در جشنواره‌ فیلم برلین (برلیناله 2024) و اکران‌های روزانه‌اش در طول جشنواره با ستایش تماشاگران و گروه داوران جشنواره روبرو شد. گروه داوران بین‌المللی جشنواره، این فیلم را برای دریافت لوح توجه و تقدیر (مانسیون ویژه) انتخاب و دلیل گزینش خود را در بیانیه‌ رسمی جشنواره اعلام کرد.

کارگردان این مستند در گفتگو با پلاتو هنر درباره دلیل علاقه مندی به داستان زندگی «مَیدِگل» گفت: دانستن درباره نسل جوان همیشه برایم جالب بوده است. من اشتیاق دارم بدانم این نسل چگونه به جهان نگاه می‌کنند و در برخورد با مشکلات و سدها چه راهکارهای گوناگونی را پیشنهاد می‌دهند. از طرفی زیست اشخاصی که به عنوان اقلیت زندگی می‌کنند و تناقضی که آنها با پیرامون خود دارند از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی موضوع قابل تأمل و بررسی است. میدگل و دوستان افغانستانی هم سال او، جوانانی هستند که در کنار ما با تجربه‌هایی یکسان در ایران زندگی می‌کنند و با وجود داشتن پیوند بسیار نزدیک فرهنگی و تاریخی همچنان در تلاش برای معنا کردن هویت خود هستند. پیچیدگی شخصیت‌ها باوجود سادگی ظاهری آنها و میدگل که در فیلم با دو نام راضیه و میدگل با تاریخ تولدی که شبیه به تمام افغانستانی‌ها در اول ماهِ اول هست، حتی بیشتر این هویت پیچیده را نمایندگی می‌کند.

‎علم بیگی مستندسازی است که بیشتر روی سوژه‌های هنری و مستندهای پرتره هنرمندانی همچون پرویز تناولی تمرکز داشته است و از این نظر می‌توان پرداختن به مستند اجتماعی را در کار او، غیرمنتظره دانست. او در این باره افزود: در فیلم‌های مستند «هزار و یک شب دوری» و مستند «نقطه و شیر»، هنر هسته مرکزی است. با این وجود از فضای اجتماع یا موضوعات انسانی دور نیستند و هر کدام به گونه‌ای بازتابی از اجتماع ما هستند. تصور می‌کنم با حذف لایه‌های اجتماعی و انسانی از فیلم، چیزی در آن کم است. حتی اگر فیلمی با موضوعی که هنر در آن هسته اصلی است کارگردانی کنم، لایه‌های اجتماعی و انسانی را در آن می‌بینم تا درک بهتری از جهان پیداکنم. حتی اگر در برخی از فیلم‌ها ظاهراً کم رنگ‌تر باشند ولی جداشدنی نیستند.

به گفته علم بیگی حدود چهار سال از مرحله تحقیق و تولید تا پست پروداکشن «میدگل» زمان برده است. میدگل به معنای گل شکسته، نام مستعار دختر جوان یک خانواده‌ مهاجر افغانستانی‌ در ایران است. او با کار شبانه روزی برای رسیدن به آرزوی خود که شرکت در مسابقات بوکس در افغانستان است، تلاش می‌کند. او در یک سوی در رینگ بوکس می‌جنگد و در سوی دیگر در خانواده و اجتماع.

این پنجمین فیلم مستند سروناز علم‌بیگی است. این فیلمساز در حال حاضر در حال تحقیق و بررسی درباره پروژه آینده‌اش است که تمرکز آن بر هنر و مسائل انسانی است.

میدگل در بخش «جنریشن» یا نسل‌ها در جشنواره‌ برلین پذیرفته شد. این بخش به فیلم‌هایی می‌پردازد که درباره‌ نسل جوان از سراسر دنیاست و پنجره ایست که سینما دوستان و تماشاگران از درون آن شاهد زندگی و چالش‌های نسل جوان دنیاست. گروه داوران بین‌المللی جشنواره در بیانیه‌ای که به عنوان دلیل انتخاب خود منتشر می‌کند به کوتاهی به ارزش‌ ویژه‌ این فیلم اشاره می‌کند. در بیانیه‌ گروه داوران بین‌المللی جشنواره‌ فیلم برلین – برلیناله 2024 برای اهدای مانسیون ویژه (توجه و تقدیر) به فیلم مَیدِگل ساخته‌ سروناز علم‌بیگی آمده است: برای فیلمی که خود یک کنش سیاسی است، که با به کارگیری تمهیدات سینما حقیقت داستان یک زن افغانستانی را بازگو می‌کند که بدون مدارک یا اجازه در ایران زندگی می‌کند؛ فیلمی که در آن قدرت و استواری شخصیت اصلی از پرده‌ی سینما پرتو افکن است.

علم بیگی در پایان درباره اهدای خرس طلای بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم برلین، به مستند «داهومی» ساخته «ماتی دیوپ» گفت: اتفاق بسیار خوبی برای سینمای مستند جهان و کارگردانان سینمای مستند است، این که در میان فیلم‌های داستانی راه یافته با وجود بازیگران به نام و سرشناس انتخاب هیأت داوران فیلم مستند داهومی است، فوق العاده امیدوارکننده است. سینمای مستند که همواره با وجود چالش‌های پیش رو به حرکت خود ادامه داده بی شک شایستگی توجه و به ویژه مراقبت را دارد.

«مَیدِگل» به کارگردانی سروناز علم‌بیگی و تهیه کنندگی مشترک کتایون شهابی و سروناز علم‌بیگی (ربیسون آرت و نوری پیکچرز) تولید ایران، آلمان و فرانسه است.

https://didhonar.ir/?p=44382