پلاتوهنر

موسیقی متن/ مروری به آثار خاطره‌انگیزِ حبیب خزایی‌‌فر

به گزارش پلاتو هنر، حبیب خزایی‌فر، آهنگساز ایرانی متولد ۲۶ تیر ۱۳۶۲ در تهران است. این هنرمند ساخت موسیقی و آهنگسازی را از عرصه تئاتر آغاز کرد و به واسطه همکاری با گروه تلویزیونی «روایت فتح» با محمدحسین مهدویان آشنا شد که در ادامه فعالیت‌های هنری‌اش آهنگسازی آثار این کارگردان سینما را بر عهده گرفت.

حبیب خزایی‌فر تاکنون آهنگسازی فیلم‌های سینمایی «مرد بازنده»، «لاتاری»، «جایی برای فرشته ها نیست»، «درخت گردو»، «ایستاده در غبار»، «مدیترانه»، سریال‌های نمایش خانگی «ممنوعه 1»، «ممنوعه 2» و سه سری «زخم کاری» را انجام داده است.

این آهنگساز تاکنون نامزدی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی «درخت گردو»، جایزه بهترین موسیقی متن از سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت برای مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» و شیر زرین بهترین موسیقی متن از یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند برای «مهمانی خداحافظی» را در کارنامه هنری دریافت کرده است.

او از سال 1383 تا 1387 نزدیک به ۳۰۰ قطعه موسیقی برای ۵۰ مجموعه تلویزیونی ساخت که شاخص‌ترین‌ این آثار می‌توان به «این شب‌ها»، «در شهر»، «فرماندهان»، «استوا»، «حدیث سرو»، «نیمه پنهان ماه»، «محله ما»، «سطرهای ناخوانده»، «ترور سرچشمه» و… اشاره کرد.

در ادامه به جزییات موسیقی متن آثاری که حبیب خزایی‌فر آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشته‌است، می‌پردازیم.

موسیقی متن «زخم کاری»؛ ملتهب و پرفراز و نشیب

موسیقی متن و تیتراژهای سه فصل سریال نمایش خانگی «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان توسط حبیب خزایی‌فر ساخته شده است که مجموعه‌ آهنگ‌هایی با حضور پررنگ گیتار الکتریک، گیتار بیس و ضرب‌آهنگ درام است که به ملودی این قطعه‌ها احساس قدرت همراه با اضطراب و تشویش می‌بخشد و به مخاطب یادآوری می‌کند با یک درام پرفراز و نشیب، ملتهب و انتقام‌جویی روبه‌رو است. آهنگسازی سریال «زخم کاری» یکی از شاخص‌ترین آثار حبیب خزایی‌فر است.

نوازندگان و عواملی که در ساخت آلبوم «زخم کاری» نقش داشته‌اند، به شرح زیر هستند:

ویولن و ویولا: علی جعفری‌پویان، ویولن: میلاد عالمی، امین غفاری، ویولن‌سل: مهرداد عالمی، گیتار الکتریک: آرمین مرشد، گیتار بیس: بابک ریاحی‌پور، درام: پیمان لطیفی، میکس‌ومسترینگ: محمد‌سعید شایان.

آلبوم موسیقی «زخم کاری» شامل 22 قطعه است که شامل «هجوم»، «زخم کاری 1»، «آشوب»، «توطئه»، «گریز»، «به سوی مرگ»، «تعبیر رویا»، «تهدید»، «بی‌راهه»، «درون»، «تعقیب»، »مبارزه»، «مخمصه»، «شکست»، «جستجو»، «نابودی»، کابوس»، «اندوه»، «تشویش» و «زخم کاری2» می‌شود.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک، الهه حصاری بازیگران اصلی این سریال نمایش خانگی هستند.

در ادامه شنونده 4 قطعه برگزیده از آلبوم «زخم کاری» باشید.

«زخم کاری2»

«آشوب»

«مخمصه»

«زخم کاری1»

موسیقی متن زخم کاری
موسیقی متن زخم کاری

«ماجرای نیمروز»؛ ماجراجویانه و مرموز

حبیب خزایی‌فر با ساخت موسیقی متن «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان موفق شده است اتفاقات ملتهب تاریخ معاصر ایران را به درستی تصویرسازی کند. خزایی‌فر، برخلاف موسیقی دهه ۵۰ و ۶۰ با استفاده از آکوردها و نت‌های غیرمعمول، فضای مدرنی را ایجاد کرده است که باعث شکل‌گیری فضای شک، تردید و ماجراجویانه مرموز در این اثر سینمایی شده است.

محوریت قصه با سازهای فلوت و پیانو پیش می‌رود و موسیقی ارکسترال کمتری را در بخش زهی می‌شنویم.

در قسمت دوم فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» با عنوان «رد خون» تم اصلی قسمت اول حفظ شده است اما به دلیل صحنه‌های جنگی و اکشن بیشتری وجود دارد، از ارکستر زهی و ساز هورن برای تداعی سکانس‌های جنگی و سازهای کوبه‌ای برای بیان حماسی بودن فضا استفاده شده است. ساز پیانو نیز برای نزدیک شدن تم موسیقی به فضای قسمت اول به کار رفته است.

قطعه‌های «سایه تردید»، «دستان سرد»، «جستجو»، «درد کهنه»، «معمای پیچیده»، «راه نرفته»، «برای تو»، «ماجرای نیمروز» مرتبط با قسمت اول و قطعه‌های «تشویش»، «درد پنهان»، «تهاجم»، «جنایت آشکار»، «آوار غم»، «راز مگو»، «پرواز خشم»، «راز پنهان»، «نیمروز خونین»، «ماجرا» و «پایان ماجرا» مرتبط با قسمت دوم ساخته شده‌اند.

محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، هستی مهدوی، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری و امیرحسین هاشمی بازیگران اصلی این اثر سینمایی هستند.

در ادامه شنونده دو قطعه از سینمایی «ماجرای نیمروز» و دو قطعه از سینمایی «رد خون» باشید.

«دستان سرد» ماجرای نیمروز

«برای تو» ماجرای نیمروز

«پایان ماجرا» رد خون

«راز مگو» رد خون

«درخت گردو»؛ روایت بومی

موسیقی فیلم سینمایی «درخت گردو» به خوانندگی علیرضا قربانی و مارال شیروانی و ترانه‌سرایی روزبه بمانی یکی دیگر از آثار حبیب خزائی‌فر است. این آلبوم موسیقی با 10 قطعه «ویرانی»، «ماتم»، «فراق»، «لالایی مادر»، «لالایی پدر»، «تنهایی»، «سوگ»، «سفر» و… وابسته به داستان واقعی فیلم و اجرای چند قطعه لالایی به زبان کردی حال و هوایی بومی دارد که کمانچه اردشیر کامکار نقش مهمی در این موسیقی ایفا می‌کند.

موسیقی «درخت گردو» نامزد سیمرغ بهترین موسیقی فیلم در جشنواره فیلم فجر در سال 1398 و نامزد دریافت بهترین موسیقی فیلم از جشنواره حافظ در سال 1400 شده است.

نوازندگان و عواملی که در ساخت آلبوم «درخت گردو» نقش داشته‌اند، عبارتند از کمانچه: اردشیر کامکار، دیوان: رشاد شالپوش، مِی: حامد پیراض، بط: مهدی رمضانی در استدیو خورشید، میکس و مسترینگ: محمدسعید شایان.

«ویرانی»

«لالایی پدر»

«لالایی مادر»

تیتراژ با صدای علیرضا قربانی

حبیب خزائی‌فر، درخت گردو
حبیب خزائی‌فر، درخت گردو

خاطره بازی با «لاتاری»

در ابتدا شنونده موسیقی متن بی‌کلام باشید:

 

فیلم سینمایی «لاتاری» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال 1396 در ژانر اجتماعی عاشقانه است. موسیقی این اثر سینمایی با عنوان «کجا باید برم» به آهنگسازی حبیب رضایی‌فر و خوانندگی و ترانه‌سرایی روزبه بمانی به یکی از موسیقی‌های خاطره‌ساز تبدیل شده است. ساعد سهیلی، حمید فرخ‌نژاد، هادی حجازی‌فر، نادر سلیمانی، مهدی زمین پرداز، علیرضا استادی، جواد عزتی، زیبا کرمعلی و مهسا باقری بازیگران «لاتاری» هستند.

«سقوط»

موسیقی سریال «سقوط» به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و محمدحسین مهدویان (مشاور) یک داستان عاشقانه را در بستر یک رخداد سیاسی، جاسوسی و شجاعت زنان ایرانی در دل داعش روایت می‌کند. «سقوط» داستانی است که پایان‌ و انتهایش تاریکی است.

حمید فرخ‌نژاد، الناز ملک، عباس جمشیدی‌فر و سجاد بابایی بازیگران اصلی «سقوط» را تشکیل می‌دهند.

 

سقوط
سقوط

«مرد بازنده»

فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول 1400 است. موسیقی متن «مرد بازنده» با یک فضای رازآلود به آهنگسازی حبیب خزایی‌فر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه سیمرغ شده است.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، شبنم قربانی، سجاد بابائی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

و در انتها بیننده قطعه موسیقی «شی ون» بر اساس تم موسیقایی «زخم کاری» باشید:

سولیست ویولن و ویولا: علی جعفری پویان، ويولن اول و دوم: علی جعفری پویان، ميلاد عالمی، امين غفاری، ويولنسل: مهرداد عالمی، گيتارالكتريک: آرمين مرشد، گيتار بيس: بابک رياحی‌پور، درامز: پيمان لطيفی، ضبط سازهای زهی، كوبه‌ای و الكترونيک: اميد اصغری، استوديو پاپ، ميكس و مسترينگ: محمد سعيد شايان، ويديو و تدوين: عليرضا صفرنژاد، مهرداد مجاوری، ضبط ويولن، ويولا سولو، ميكس و مسترينگ نهايي (شي وَن): مهدی رمضانی، استوديو خورشيد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به آثار خاطره‌سازِ رامین کوشا/ موسیقی متن

 

بازتاب جنبه‌های اخلاقی و معنوی در موسیقی «عطرآلود»

https://didhonar.ir/?p=63486