پلاتوهنر

دنیا فتحی در گفتگو با پلاتو هنر:

موسیقی فاخر با هارمونی غنی همیشه با استقبال مواجه می‌شود

به گزارش پلاتوهنر، دنیا فتحی نوازنده پیانو گروه موسیقی نوشه، گروه موسیقی نهال عضو و مدرس کنسرواتوار تهران است که در همان جا تحصیل کرده است. از ابتدا به واسطه پدر و برادرش بستر یادگیری موسیقی برای او فراهم بوده‌است. برادرش امیر فتحی پیانیست، آهنگساز و تنظیم‌کننده به‌نام با درجه دکترای افتخاری هنر و رهبر ارکستر محمد اصفهانی، فرزاد فرزین، بابک جهانبخش و گروه سون است.تنظیم و آهنگسازی و پیانو پراکیک را نزد برادرش دوره دیده است و دروس مستر موسیقی و دروس تخصصی هارمونی را هم نزد کنترپوان آموزش دیده است. پدرش نوازنده ویولن و آهنگساز است. این نوازنده پیانو را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرده است.

او تا به امروز با گروه «دست افشان» به خوانندگی آقایان محمد معتمدی و علی چراغی، گروه ارکستر ملی مهر به رهبری آقای ناصر ایزدی در جشنواره فجر ،بزرگداشت استاد جواد معروفی، بزرگداشت استاد همایون خرم، بزرگداشت استاد علی تجویدی و چندین کنسرت با ارکستر مهر در تالار وحدت با حضور خوانندگان وحید تاج و امیر رفعتی همکاری و در آلبوم «نگاه آسمانی» با خوانندگی سالار عقیلی و ضبط تک آهنگ‌هایی با ارکستر ملی مهر فعالیت داشته است.

دنیا فتحی از همکاری‌اش با گروه نوشه در گفتگو با پلاتو هنر گفت: کمتر از یک سال است که وارد گروه موسیقی نوشه به سرپرستی نیوشا بریمانی شده‌ام. در ابتدا توسط خانم بریمانی به عنوان نوازنده مهمان دعوت شدم و سه قطعه را با یکی از خوانندگان گروه نوشه به صورت سولو اجرا کردم. در حال حاضر در اجرای اخیر مهرماه پیانیست کلی قطعات اجرایی بودم و از ابتدا در اجرا حضور داشته‌ام. نوازندگان این گروه موسیقی پاپ موسیقی به این شرح هستند: سرپرست گروه و نوازندهکمانچه نیوشا بریمانی، قانون مینو قاسم پور، عود رخساره رستمی، فلوت نیلوفر ابراهیمی، گیتار باس آذین ملک زاده، کیبورد سپیده شایگان، درامز حدیث کرمی، پرکاشن ستاره هاتف، پیانیست دنیا فتحی، شیرین واعظی پرکاشن، سحر دزواری گیتار.

نیوشا بریمانی؛ حامی بانوان

این نوازنده درباره گروه موسیقی نوشه توضیح داد: اجراهای گروه نوشه ویژه بانوان روی صحنه می‌رود. البته تا به امروز اجراهای مختلط با حضور تماشاچی های خانم و آقا و خواننده آقا داشته‌اند ولی اکثر فعالیت این گروه موسیقی ویژه بانوان است و این تصمیم شخصی نیوشا بریمانی سرپرست این گروه موسیقی بوده است که چه از لحاظ نوازنده ها، ‌چه از لحاظ مخاطبین دوست داشتند حامی بانوان باشند.

او ادامه داد: قطعاتی که در این گروه اجرا می‌شود معمولا قطعات نوستالژی قدیمی و قطعات مخصوص به گروه موسیقی نوشه است.

استقبال گرم مخاطبان از سبک نوستالژیک آثار گذشته

فتحی از استقبال مخاطبان گروه موسیقی نوشه عنوان کرد: خوشبختانه تا به امروز اجراهای این گروه موسیقی توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و با استقبال گرم مخاطبان رو به رو شده است. از میان تماشاچیان، نسل جدیدی از مخاطبان توانسته‌اند به خوبی با اجرا ارتباط برقرار کنند. در حقیقت باور دارم سبک نوستالژیک آثار گذشته کارهایی است که همه نسل ها آن را می پسندند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

او ادامه داد: با وجود اینکه ذائقه مخاطبان و نسل جدید در انتخاب تماشای اجرای موسیقی تغییر کرده است و نسل جدید مخاطبان بیشتر به موسیقی الکترونیک مدرن و متال گرایش پیدا کرده‌اند، هنوز هم یک سری از موسیقی های فاخر با هارمونی غنی و یا تنظیم های درست با استقبال مواجه می‌شوند. باید در نظر گرفته شود گوش مخاطب باید به این نوع موسیقی آشنا شود. اگر در خانواده افراد موسیقی خوب گوش کنند فرزندان هم علاقه‌مند می‌شوند و این مسیر را پیگیری می کنند. این نسل باید با این نوع موسیقی آشنا شوند تا به مرور زمان علاقه مند شوند.

او افزود: معمولا از دوران نوجوانی ذائقه موسیقایی تغییر می‌کند و به شکل ثابت نمی ماند. محیط خانواده و ارتباط نوجوانان با یکدیگر در سلیقه موسیقایی بسیار تاثیر می‌گذارد. بعضی اوقات به علت نوع پوشش، فرهنگ و زبان ممکن است نوجوانی به یک نوع موسیقی علاقه‌مند شود و به تبع سلیقه خود را به اطرافیان خود تزریق کند.

نقش پیانو در ارکستر

این نوازنده درباره نقش پیانو در ارکستر گفت: پیانو در ارکستر به صورت های سولو و هم نوازی دیده می‌شود ولی بیشتر نقش اکمپانیمان و پرکردن گروه را دارد. معمولا آکوردهای ارکستر لحظه به لحظه توسط پیانو همراهی می‌شود. ولی به عنوان پیانیست پیش می‌آید که به صورت سولو دعوت شوم تا همراه با خواننده ارکستر اجرا داشته باشم.

او در ادامه گفت: یک سری سازها مانند فلوت در سراسر ارکستر در حال نواخته شدن نیستند و در آهنگ ها ملودی اجرا می‌کند و در یک سری از موارد فاصله می‌گیرد. سازهایی مانند سازهای کوبه‌ای و پیانو در طول ارکستر که پیوسته در حال نواخته شدن هستند، حجم خاصی را به ارکستر منتقل می‌کنند. گاهی قسمتی از ملودی وقتی خالی باشد، حجم خالی ممکن است با پیانو پر شود. در یک سری از اجراها هم پیانو پررنگ تر دیده می شود و به صورت سلو نواخته می شود که در اصل، اجرا پیانو محور است. به طور کلی نقش پیانو در ارکستر به نوع قطعات اجرایی بستگی دارد. قطعات موسیقی مشخص می‌کنند محور اجرایی بر چه اساسی باشد. در بعضی قطعات بیشتر نقش همراهی کننده دارد و در بعضی قطعات به صورت سولو نواخته می‌شود و یا حتی بعضی از قطعات هم با پیانو شروع می شوند.

سبک های رسیتال پیانو

فتحی مطرح کرد: رسیتال پیانو اکثرا در سبک موسیقی کلاسیک دیده می‌شود که معمولا نوازنده ۱۲ الی ۱۵ قطعه موسیقی را انتخاب می‌کند. این قطعات می تواند از یک دوره کلاسیک مانند آثار بتهوون و موزارت انتخاب شوند. همچنین می توانند از دوره باروک مانند آثار باخ و یا دوره رمانتیک انتخاب شوند. حتی در یک سری از اجراهای رسیتال ترکیب دوره های رمانتیک، کلاسیک و باروک توسط نوازنده اجرا می‌شود. در ایران بیشتر رسیتال سبک کلاسیک دیده می‌شود.

سبک خاص‌پسند رسیتال کلاسیک

او ادامه داد: بعضی اوقات از خارج ایران هم برای برگزاری رسیتال کلاسیک نوازنده دعوت می‌شود که مخاطب خاص خود را دارد. برای جلب رضایت تماشاچی نوازنده خیلی باید از لحاظ جایگاه موسیقی جااُفتادا باشد. طبیعتا این سبک موسیقی همه‌پسند و عام نیست و مخاطبانش کسانی هستند که به آثار کلاسیک علاقه‌مند هستند.

این نوازنده تصریح کرد: در خارج از ایران اجرای رسیتال در انواع سبک ها برگزار می‌شود. در ایران به غیر از سبک کلاسیک، سبک الکترونیک و جز هم دیده می‌شود. چون در ایران این سبک از اجرا بیشتر به چشم هنری دیده می‌شود یا باید به این فضا علاقه داشته و یا در این محیط فعالیت هنری داشته باشید. کسانی ک این نوع موسیقی را تا به امروز نشنیدند و با آن آشنا نیستند، با این فضا غریبه هستند و شاید برایشان جذاب نباشد و بالعکس شاید به مرور با آشنایی به آن علاقه مند شوند.

با وجود تمرین یک سری از قطعات مجوز اجرا نمی‌گیرند

این هنرمند درباره محدودیت بانوان در حوزه موسیقی توضیح داد: گاهی اوقات پیش می‌آید با وجود تمرین ها و کارهای اولیه صدور مجوز یک سری از قطعات با مشکل رو به رو می‌شود و زحمات یک گروه هدر می‌رود. طبیعتا در اجراهای مختلط بانوان و آقایان به علت پوشش حساسیت بیشتری ایجاد می شود.

پیانو، وصف یک صدای عرفانی

دنیا فتحی در پایان در توصیف پیانو مطرح کرد: پیانو برای من یک صدای عرفانی دارد. احساس می‌کنم یک سری پنجه ها شیرین هستند مانند بعضی ادم ها که انرژی خوبی دارند. یک سری قطعات موسیقی هم آنقدر عمیق روی من تاثیر می گذارد حس می‌کنم به خدا خیلی نزدیک شده‌ام.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

بانوان در تالار وحدت روی صحنه می‌روند

 

https://didhonar.ir/?p=34691