پلاتوهنر

حسام ناصری در گفتگو با پلاتو هنر:

موسیقی بی‌کلام فارغ از منافعش برایم جذاب است

به گزارش پلاتو هنر، قطعه عاشقانه «مرا ببخش» به تازگی با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری منتشر شده است. درحالی که پیش از این نسخه‌های بی‌کیفیتی از این قطعه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده بود.

حسام ناصری آهنگساز، نوازنده و موسیقی‌دان ایرانی در گفتگو با پلاتو هنر درباره این قطعه توضیح داد: همانطور که در اطلاعات مرتبط با انتشار آهنگ ذکر شده است، «مرا ببخش» شعری از حسین غیاثی است که از اولین مراحل ساخت این قطعه دو الی سه سالی است که می‌گذرد. پس از مقدمات تولید این آهنگ برای مدتی به دلیل وجود یک سری پیچیدگی ها، این اثر را کنار گذاشتیم که به مرور زمان این موارد را تکمیل کردیم. پس از کنسرت‌های کاخ سعدآباد که تابستان سال جاری برگزار شد، تصمیم داشتیم این قطعه را در موقعیت مناسبی منتشر کنیم که متاسفانه متوجه شدیم یک نسخه بی‌کیفیت از آن در فضای مجازی نشر پیدا کرده و بین مردم دست به دست می‌شود. حتی خیلی از مردم از این آهنگ ویدئو ساختند و خیلی جاها آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. می‌توان گفت این موضوع از کنترل ما خارج شده بود.

به احترام مخاطبان نسخه باکیفیت «مرا ببخش» را زودتر منتشر کردیم

او ادامه داد: در همین راستا باوجود این اتفاق تصمیم گرفتیم برای احترام به شعور مخاطب حداقل یک نسخه باکیفیت از این آهنگ را به گوش مردم برسانیم. با وجود اینکه این موضوع کاملا خارج از روتین برنامه‌ریزی ما بود ولی ما ترجیح دادیم نسخه سالم‌تری از این قطعه در اختیار مردم قرار بگیرد. بر اساس آنچه مشهود است، در همین مدت اندکی که نسخه بی کیفیت این آهنگ پخش شد، مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفت. همچنین از زمانی که نسخه باکیفیت این اثر در اختیار مردم قرار گرفت بازخوردهای مثبتی از آن دریافت کردیم.

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که در ساخت یک قطعه موسیقی چه پارامترهایی باید در نظر گرفته شود، گفت: این یک موضوع کلی است. ساختن یک آهنگ به عوامل بسیاری از جمله نوع و ژانر موسیقی، هنرمندی که به عنوان خواننده نقش اصلی را ایفا می‌کند، سابقه هنری این هنرمند، نوع مخاطبش و همچنین یک سری مسائل فنی بستگی دارد.

حسام ناصری عنوان کرد: در بازار موسیقی امروزه به طور کلی فاصله انتشار آلبوم برای هنرمندان این عرصه افزایش یافته است. می‌توان گفت بیشتر هنرمندان به سمت تولید تک آهنگ متمایل شده‌اند. یکی از دلایل این موضوع رسانه‌ای است که در اختیار مردم قرار گرفته است. پلتفرم‌ها و فضای مجازی تاثیر بسیار مهمی در نحوه انتشار آثار گذاشته‌اند و آثار دیگر در قالب CD و نوار کاست و شکل‌های این چنینی منتشر نمی‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا انتشار تک آهنگ برای هنرمندان راحت‌تر شود. همچنین مخاطب هم ترجیح می‌دهد در فاصله زمانی کوتاه‌تری آثار هنرمند محبوب خود را بشنود. در نتیجه آنچه در برآیند ماجرا به چشم می‌خورد این است که تک آهنگ بیشتر از آلبوم ها مورد استقبال قرار می‌گیرند. ممکن است فاصله بین انتشار آلبوم ها حتی به چند سال هم برسد. این اتفاق در شرایطی‌ست که ممکن است دراین بازه چندین تک آهنگ منتشر شود.

وضعیت ترانه ها بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی شده‌اند

این هنرمند درباره وضعیت ترانه و آهنگسازی در بازار موسیقی ایران بیان کرد: به طور کلی ژانرهای متنوع موسیقی، مخاطب و تولیدکننده های متفاوتی دارد. در حقیقت من همه بخش‌ها و ژانرهای مختلف را در بازار موسیقی ایران دنبال نمی‌کنم اما در بخش هایی که مورد علاقه‌ام است و در آن فعالیت می‌کنم مدت هاست که فعالیت کمتری صورت گرفته است. این مسئله دلایل مختلفی نظیر شرایط اجتماعی و اقتصادی و نوع واکنش مردم به آثار مختلف را دارا است. منتهی آنچه حائز اهمیت است، وضعیت ترانه‌ها بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی شده است. خیلی از معادلات و تجربه هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، این روزها قابل اتکا نیستند.

جذابیت موسیقی بی‌کلام فارغ از منافعش

ناصری درباره آلبوم موسیقی متن «سرگیجه» گفت: سریال نمایش خانگی «سرگیجه» تیر ماه امسال پخش خود را از نماوا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و بازیگران مطرحی چون حامد بهداد، رعنا آزادی ور، شبنم مقدمی و هادی حجازی‌فر به اتمام رساند. پس از پایان سریال تصمیم گرفتیم گزیده‌ای از قطعات موسیقی سریال را در قالب آلبوم ارائه دهیم. استقبال مردم از موسیقی بی‌کلام در قیاس با موسیقی باکلام قابل رقابت نیست. این پدیده در سینما و تئاتر هم دیده می‌شود. موسیقی بی‌کلام همیشه برای من فارغ از اینکه تا چه اندازه می‌تواند بازخورد و منافع داشته باشد، جذاب بوده است. در این سال ها هیچوقت از فعالیت در حوزه موسیقی بی‌کلام عقب نشینی نکرده‌ام و همیشه سعی کردم در این فضا حضور داشته باشم. خیلی از تولیدات موسیقی بی‌کلام در این سال ها به خوبی شنیده شدند و خوشبختانه از طریق موسیقی بی‌کلام همیشه از مخاطب های خاص این نوع موسیقی بازخوردهای مثبتی داشته‌ام که قطعا خیلی مغتنم و خوشحال کننده است.

تاثیر مسائل روانشناختی فردی در قطعات موسیقی

این آهنگساز مطرح کرد: قطعا زیست افراد در تولید آثارشان بسیار تاثیرگذار است. این موضوع برای یک نویسنده و یا یک مخترع و حرفه‌های دیگر هم صدق می‌کند اما در مورد هنر بسیار بسیار پررنگ تر است. حوزه موسیقی اساسا یک هنر انتزاعی است درنتیجه شرایط زندگی و محیطی و مسائل جامعه و روانشناختی فردی می‌تواند روی دیدگاه و سبک زندگی و قطعا آثار افراد تاثیر بگذارد. ممکن است منبع الهام یک سری افراد مواردی باشد که برای دیگران قابل توجه نیست. طبیعتا چیزی که می‌تواند باعث بهبود کیفیت و وضعیت آثار شود، این است که هنرمند در شرایطی قرار بگیرد که بتواند فارغ از دغدغه های روزمره زندگی خود روی اثرش متمرکز باشد. متاسفانه شرایط فعلی جامعه و شرایط اقتصادی و اجتماعی و فشارهای روانی بسیاری که در جامعه وجود دارد، این وضعیت را تضعیف می‌کند.

حسام ناصری درباره تجربه همکاری‌اش با علیرضا قربانی بیان کرد: از سن نوجوانی به طور جدی به یادگیری موسیقی پرداخته‌ام. موسیقی را با ساز گیتار شروع کردم. پس از آن به ساز فلوت علاقه‌مند شدم و سال ها به عنوان نوازنده فلوت در ارکسترها حضور داشته‌ام. منتهی در کنار نوازندگی به آهنگسازی و مباحث مرتبط با آن علاقه مند بودم و به مرور زمان این فرصت برای من مهیا شد که در این حوزه فعالیت کنم و قطعا به حوزه آهنگسازی علاقه بیشتری دارم. آشنایی من با علیرضا قربانی هم به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد که به عنوان نوازنده فلوت با ایشان آشنا شدم. دوستی و همکاری ما همانجا شکل گرفت. این دوستی به گونه ای ادامه پیدا کرد که در سال ۱۳۹۷ به عنوان آهنگساز و سرپرست ارکستر با ایشان شروع به همکاری کردم. در این مدت کنسرت های زیادی را با یکدیگر برگزار کردیم که همگی پر از خاطرات خوب هستند.

او ادامه داد: پس از انتشار قطعه «مرا ببخش» در حال حاضر برنامه خاصی نداریم. چند اثر دیگر هستند که آماده شده‌اند ولی برنامه مشخصی برای انتشار آنها نداریم.

سلیقه مخاطب در اجرای زنده باید تامین شود

حسام ناصری در پایان گفتگو توضیح داد: در ژانری که علیرضا قربانی در آن مشغول فعالیت است، کنسرت بیشتر متمایل به اجرای موسیقی ارکسترال است که قواعد ویژه خود را دارد. من به عنوان تنظیم‌کننده آثار باور دارم که قطعات موسیقی به خصوص آثاری که محبوب بودند، باید در اجرای زنده هم سلیقه مخاطب را نسبت به آنچه در حافظه شنیداری‌اش دارد، تامین کنند. باور دارم آنچه روی صحنه اجرا می‌شود باید بسیار نزدیک به اجرای اصلی اثر باشد. مخاطب نیز همین توقع را دارد و باید این موضوع را در نظر بگیریم. البته در کنسرت موسیقی پاپ معیارهای دیگری در نظر گرفته می‌شود. در کنسرت های پاپ خواننده سعی می کند برای مخاطب هیجان ایجاد کند ولی در موسیقی ارکسترال مخاطب به تعمق دعوت می‌شود.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=28431