به گزارش پلاتو هنر، قطعه موسیقی «بخشش»، به عنوان موسیقی تلفیقی ایرانی و غربی به آهنگسازی و تنظیم محمد قشقایی به تازگی منتشر شده است. این آلبوم موسیقی با ترکیب سازهای تنبور و کوارتت زهی ساخته شده است.
«بخشش» قطعهای داستانی است که مراحل مختلفی از احساسات انسانی را به تصویر میکشد؛ از تنهایی و آغاز یک ماجرا، تا اوج هیجان، پایان ماجرا، و در نهایت، بخشش و رهایی.
تاکنون آثار کمی در تلفیق تنبور با سازهای غربی شنیدهایم، اما هدف این هنرمند در این قطعه موسیقی این است که هر نت و هر چندصدایی در این قطعه، قابل دفاع و توضیح باشد. این جدیت و نگرش جدید میتواند افقهای تازهای را در موسیقی تلفیقی ایرانی ایجاد کند.
محمد قشقایی این اثر را به علی قمصری تقدیم کرده است چرا که از او آموخته است چگونه میتوان چندصداییهایی مختص به موسیقی ایرانی را در آثار آهنگسازی به کار گرفت.
به بهانه انتشار قطعه موسیقی «بخشش» با محمد قشقایی گفتگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
موسیقی «بخشش»؛ چندصدایی در موسیقی تلفیقی ایرانی
محمد قشقایی متولد سال 1375 است که از سال 1390 فعالیت موسیقی خود را به صورت حرفهای آغاز کرده است. این هنرمند کارشناس آهنگسازی است و ساز تخصصی تار و تنبور را آموزش دیده است و در سال 1400 موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره موسیقی جوان شده است. محمد قشقایی تا به امروز با گروههای موسیقی گوناگونی همکاری داشته و قطعههای موسیقی «بخشش» و «فراق» را منتشر کرده است.
قشقایی درباره قطعه موسیقی «بخشش» گفت: انسانها طبق جبری که در زندگی دارند و احساسات و حالاتی که تجربه میکنند، با یک سری فراز و فرودهایی در زندگی روبهرو میشوند. من هم با خط داستانی که در زندگی داشتم، همیشه به دنبال این بودم که قصهگو باشم.
این هنرمند ادامه داد: محوریت قطعه موسیقی «بخشش» در ابتدا یک زندگی عادی، سپس یک اتفاق ویژه هیجانانگیز است که در پایان هم انسان با گذر کردن، فراموش کردن و بخشش میتواند ذهن خود را رها کند و با استفاده از زخمی که در زندگی متحمل میشود رشد کند تا بتواند بر اساس زخمها شخصیت خود را شکل بدهد.
موسیقی «بخشش»؛ متشکل از کوارتت زهی
قشقایی اظهار کرد: ایدهآل من در موسیقی همیشه کوارتت زهی ارکسترال برای سازهای زهی ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس بوده است. قطعه موسیقی «بخشش» نیز مناسب کوارتت زهی متشکل از دو عدد ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل است که ساز تنبور هم سازهای زهی را همراهی میکند.
این هنرمند ادامه داد: استفاده از هارمونی مختص به کشور ایران و استان کرمانشاه اتفاق مهم موسیقایی قطعه موسیقی «بخشش» محسوب میشود. همانطور که قرار شد این هارمونی و چندصدایی به صورتی در کنار هم شنیده شود که با چیدمان و ترکیب ایرانی شخصیت سازهای غربی حفظ شود.
او افزود: در حقیقت چندصدایی و هارمونی با توجه به موسیقی ایرانی کنار هم چیده شده است. چیدمان سازهای غربی به گونهای است که در درجات پایدار گامهای موسیقی ایرانی اساس هارمونی آن باشد و احساسی ایرانی به مخاطب دهد.
موسیقی نواحی باید متناسب با نیاز امروزه ارائه شود
قشقایی درباره نگرش موسیقی نواحی گفت: موسیقی نواحی در اقوام کرمانشاه کارکرد مذهبی دارد. برای ارائه موسیقی نواحی به جهانیان باید محتوای آهنگسازی پیشرفتهتر باشد تا مخاطب با توجه به نیاز امروزهاش شنونده آن باشد. به این صورت اصالت نواحی و جغرافیایی حفظ میشود. ساختن موسیقی نواحی با فرمول و ابداعات ایرانی با آزمون و خطا همراه است که ممکن است این مسیر مخالفت تعدادی از آهنگسازان را به همراه داشته باشد. مجموعه موسیقی «نی نوا» به آهنگسازی حسین علیزاده از چنین ایدهای پیروی میکند.
محمد قشقایی در پایان گفت: امیدوارم مسیر آثارم در موسیقی ایرانی به تحولی در استفاده از ساز تنبور در ترکیب با سازهای غربی منجر شود. البته در آینده، سه گانهای موسیقایی در ادامه همین خط داستانی مشابه منتشر میشود که «بخشش» قطعه اول سهگانه آن است.
محمد حسین زهتابچی ویولا، نرگس رحمانی ویولن، علی سیل سپور ویلن و جهان عیدانی ویلنسل گروه نوازندگان پروژه هستند. این در حالی است که ضبط این اثر نیز با همکاری استودیو سرنا و ضبط سازهای ویلن، ویولا و ویلنسل در استودیو کوشا صرافی گهر انجام شده است که ناظر ضبط آن شایان کریمینژاد است.