پلاتوهنر

پیام آزادی:

موسیقیِ «بازنده» مخاطب را به سمت مظنون می‌کِشاند

به گزارش پلاتو هنر، سریال جنایی و رازآلود «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور و تهیه‌کنندگی احسان ضلی‌پور این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

علیرضا کمالی، سارا بهرامی، صابر ابر، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا، محمد علی محمدی، پیمان قاسم خانی، امیر غفارمنش، مهدی رکنی، علی مردانه، الهه اذکاری، ترنم کرمانیان، امیرحسین رضازاده، سپیده مولوی و ستاره قهرمانی بازیگران این سریال هستند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «کارآگاه کیانی، درگیر پرونده‌ای پیچیده می‌شود که رازهای بزرگی از یک خانواده را برملا می‌کند. آنطور که پیداست ما با سریالی جنایی و رازآلود طرفیم که قرار است یک پلیس، راز این ماجرا را به دست آورد.»

رمان «زن همسایه» نوشته شاری لاپنا یک رمان جنایی و معمایی است که روایتی دلهره‌آور دارد و امین حسین‌پور تلاش کرده است استخوان و اسکلت اثر خود را بر پایه این رمان که از آثار برگزیده سال ۲۰۱۶ است، بنا کند.

به بهانه پخش هفتگی سریال «بازنده» با پیام آزادی، آهنگساز این سریال گفتگویی داشتیم که ادامه می‌خوانید.

موسیقی «بازنده» با ترس و دلهره به ذهن مخاطب نفوذ می‌کند

پیام آزادی درباره موسیقی این سریال توضیح داد: از ابتدا تا انتهای سریال، موسیقی یکی از بازیگران اصلی سریال محسوب می‌شود که با شخصیت‌های اصلی سریال همراه است. موسیقی با عناصر ترس، وحشت، دلهره و رازآلود به ذهن مخاطب نفوذ می‌کند. این سریال برخلاف سایر فیلم‌های اجتماعی و جنایی که ممکن است قسمت‌هایی از اپیزود بدون موسیقی پیش رود، همیشه حضور موسیقی احساس می‌شود و تنها در قسمت‌هایی دیالوگ‌ها بیشتر از موسیقی شنیده می‌شوند. قسمت‌هایی هم که دیالوگ‌ها تاکید دارند، همان موسیقی به گوش می‌رسد.

این آهنگساز ادامه داد: نزدیک به یک ماه طول کشید تا تصمیم گرفتیم، چه نوعی از ملودی برای سریال مناسب‌تر است، یک قطعه موسیقی با یک ملودی و ساختار اصلی ساخته شد و ملودی‌های جزئی‌تر که روی اپیزودهای مختلف پیاده‌سازی شد، از ملودی‌ اصلی وام گرفته شده است و ملودی‌های ترس، رازآلودگی و… شکل گرفت. هر اپیزود با حفظ تنالیته و چارچوب اصلی به صورت استاندارد، وابسته به اتفاق‌های آن قسمت، موسیقی مرتبط به خود را دارد.

 

پیام آزادی
پیام آزادی

موسیقی «بازنده» با محوریت سازهای زهی

آزادی تصریح کرد: موسیقی سریال «بازنده» با ترکیب سازهای زهی و همراهی سازهای الکترونیک و پیانو ساخته شده است. ضبط، میکس و مسترینگ موسیقی این سریال در ایران و آلمان انجام شده است.

این هنرمند افزود: در آثار جنایی برای اینکه مخاطب با قصه همراه شود، موسیقی نقش مهمی را ایفا می‌کند. هنگام ساخت موسیقی «بازنده» برای هر اپیزود طی جلساتی با امین حسین‌پور کارگردان سریال، چیدمان موسیقی سکانس‌ها، حجم استفاده از سازهای زهی و خلوتی سکانس از موسیقی تعیین می‌شد.

پیام آزادی عنوان کرد: ارکستراسیون و سازبندی سریال «بازنده» حاصل تعامل با کارگردان است و فکرشده پیش رفت. هر کدام از شخصیت‌ها، موسیقی مرتبط با خود را دارند.

او تصریح کرد: در این سریال با موسیقی تلاش کردیم هر قسمت مخاطب را گول بزنیم تا گمان کند همه شخصیت‌ها ممکن است مظنون، گناهکار و بازنده باشند. موسیقی به صورتی چیده شده است که مخاطب گیج می‌شود و نمی‌داند برای کدام شخصیت دلسوزی کند. اگر در یک سکانس، شخصیتی بار درام به دوش می‌کشد، در سکانس بعدی مخاطب دچار تعلیق می‌شود و بار درام از دوش آن شخصیت برداشته می‌شود.

 

بازنده
بازنده

اتمسفر لوکیشن را نفس کشیدم

آزادی اظهار کرد: برای ساخت موسیقی این سریال حداقل 4 بار در لوکیشن فیلمبرداری حضور داشتم. داخل محیط لوکیشن می‌گشتم تا بتوانم رنگ، نور و فضای محیط را احساس کنم و سعی داشتم اتمسفر آنجا را نفس بکشم، تا بتوانم تحت تاثیر محیط و بازی‌ها موسیقی را بسازم. بعضی اوقات هم کارگردان تصویرهایی از یک سری اپیزود برای من می‌فرستاد تا برای موسیقی آن قسمت‌ها تمرکز بیشتری داشته باشم.

پیام آزادی در پایان گفت: از دیدگاه من امین حسین‌پور مسیری را شروع کرده است که امیدوارم در آینده با این نوع جنس سریال بیشتر مواجه شویم. «بازنده» مثالی از یک سریال جنایی به روز است که نسل جدید از این جنس سریال استقبال می‌کند.

دیگر عوامل این سریال نمایش خانگی عبارتنداز مدیر فیلمبرداری: آرش رمضانی، تدوین: سیاوش کردجان، طراح و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح لباس: مارال جیرانی، طراح صحنه: امین حسین پور، مدیر تولید: پوریا زمانی، مدیر صدابرداری: محمود کاشانی، طراح چهره پردازی: مهدی صیاد، سرپرست گروه برنامه‌ریزی و کارگردانی: علی مردانه، دستیار اول کارگردان: رضا مسعودی، برنامه ریز: حمید غفارزاده، منشی صحنه: فائزه فرزام، مدیر تدارکات: مرتضی اسکندری، طراح جلوه ویژه بصری: کامیار شفیع پور، طراح جلوه ویژه میدانی: مجید حیدریی و عکاس: محمد مهدی دل‌خواسته.

سریال «بازنده» هر جمعه ساعت 8 صبح از پلتفرم فیلیمو منتشر می‌شود.

 

بازنده
بازنده

بیشتر بخوانید:

اکران خصوصی «بازنده»/ گزارش تصویری

https://didhonar.ir/?p=67556