پلاتوهنر

موسس اولین ارکستر پاپ ایران پس از انقلاب که بود؟

به گزارش پلاتو هنر، امیر فرشید رحیمیان، موسس اولین ارکستر پاپ ایران پس از دوره انقلاب اسلامی و ارکستر فرهنگسرای بهمن، متولد ۲۷ آذر ۱۳۳۸ در تهران است. او فعالیت موسیقایی خود را در دوران دبستان آغاز کرد و به این ترتیب ساز بادی ترومپت را به عنوان ساز حرفه‌ای در هنرستان موسیقی انتخاب کرد.

امیرفرشید رحیمیان به دلیل علاقه شدیدی که به ساز ترومپت داشت، از همان دوران کودکی روی صحنه رفت و به نوازندگی در کنسرت پرداخت. در ادامه هم به عنوان نوازنده ترومپت به ارکستر سمفونیک هنرستان عالی موسیقی و ارکستر ژونس موزیکال ایران ملحق شد.

این رهبر ارکستر پس از موفقیت‌هایش در ایران در دانشگاه کنسرواتوار وین در رشته تحصیلی آهنگسازی و رهبری ارکستر در اتریش تحصیل کرد. در نهایت این هنرمند فقید پس از پایان تحصیلات خود در اتریش سال 1360 به ایران بازگشت و به طور رسمی در جایگاه نوازندگی ترومپت به ارکستر سمفونیک تهران پیوست.

موسس اولین ارکستر پاپ ایران، امیر فرشید رحمیان
موسس اولین ارکستر پاپ ایران، امیر فرشید رحمیان

روحیه لطیف آهنگسازی کودک و نوجوان

رحیمیان پس از اتمام تحصیلات آهنگسازی به حرفه آهنگسازی ورود پیدا کرد. این هنرمند، آهنگسازی آثار موسیقی ایرانی و فیلم‌های سینمایی «آشیانه»، «بادکنک سفید»، «زیر درختان زیتون»، «دایان باخ»، «هبوط»، «سفر بخیر»، «رؤیای نیمه‌شب تابستان»، «شیخ سفید»، «مرد نامرئی» و مجموعه تلویزیونی «به‌ سوی افتخار» را بر عهده داشت و موفق شد برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی «از خرمشهر تا ابدیت»، جایزه موسیقی متن جشنواره جوان را کسب کند.

این آهنگساز موسیقی کتاب صوتی «بازی‌های کودکان» نوشته منیرو روانی‌پور را ساخته است. روحیه لطیف و منعطف رحیمیان با توجه به عضویت در گروه کودک و نوجوان صدا و سیما و آهنگسازی و ساخت موسیقی برای گروه سنی کودکان و نواجوانان زبانزد بود و در آثار موسیقی‌اش شنیده می‌شد. این هنرمند فقید در عرصه آموزش موسیقی نیز فعالیت‌های مهمی انجام داده است که ترجمه کتاب «اطلس موسیقی» که در دو جلد نوشته شده است، یکی از اقدامات مهم امیرفرشید رحیمیان در عرصه موسیقی است.

کتاب صوتی «بازی‌های کودکان»

تشکیل اولین ارکستر پاپ ایران پس از انقلاب

امیرفرشید رحیمیان سال ۱۳۶۹، ارکستر فرهنگسرای بهمن را تاسیس کرد. او پس از انقلاب 1357، اولین ارکستر پاپ ایران را با همراهی 12 نوازنده و مهراد کاظمی در جایگاه خواننده، تشکیل داد.

تفكر تشكیل اركستر و آشنایی با موسیقی بین‌المللی در ایران به 150 سال پیش همزمان با تاسیس مدرسه دارالفنون و با تلاش امیرکبیر در دوره قاجار بازمی‌گردد. این تفکر با تاثیرپذیری ناصرالدین شاه در سفرهای خود به اروپا که به تاثیر موسیقی در نظم و انضباط واحدهای نظامی پی برده بود، شکل گرفت و فرمان تشكیل یک دسته موسیقی را صادر کرد و چنین جایگاهی برای موسیقی در نظر گرفته شد.

تشكیل اركستر در ایران با توجه به جایگاه موسیقی و با تعداد اجرای معدود نسبت به موسیقی بین‌المللی حاصل تلاش تعدادی از سرشناسان موسیقی ایران است.

عضویت امیرفرشید رحیمیان در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی ایران، انجمن ژونس موزیکال ایران، ارکستر سمفونیک صدا و سیما و آهنگسازی گروه کودک و نوجوان صدا و سیما، رهبری ارکستر فرهنگسرای بهمن، رهبری ارکستر پاپ، رهبری ارکستر ملی نغمه باران و آموزش موسیقی از مهم‌ترین فعالیت‌های هنری این هنرمند فقد در عرصه موسیقی محسوب می‌شوند.

ارکستر «نغمه باران» یکی از ارکسترهای فعال در بخش موسیقی ملی است که به رهبری امیرفرشید رحیمیان در گذشته بدون حمایت مالی به اجرای کنسرت می‌پرداخت و با همراهی 62 نفر از نوازندگان سازهای کلاسیک و ایرانی و با صدای علی امیر قاسمی به صحنه می‌رفت و نظر مخاطبان بسیاری را در میان علاقه‌مندان به آثار موسیقی ملی و تصنیف‌های اساتید فقید کشورمان، جلب کرد.

 امیر فرشید رحمیان

بیشتر بخوانید:

اولین زن پیانیستی که پس از انقلاب پا به تالار وحدت گذاشت

https://didhonar.ir/?p=61901