پلاتوهنر

تعامل فعال موزه با مخاطبان

به گزارش پلاتو هنر، صبح امروز ۲۱ خرداد ماه نشست رسانه‌ای عبادرضا اسلامی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران برگزار شد.
در این نشست امیر راد مشاور هنری نمایشگاه «رد پا» نیز حضور داشت.

اسلامی در ابتدای این نشست عنوان کرد: موزه رویکرد جدید خود را بنا بر رویکرد جدید اداره کل هنرهای تجسمی بیشتر تعمیقی و مطالعاتی تعریف کرده است و سعی داریم در فضای موزه ماموریت‌های خود را بر این اساس پیش ببریم.

او اظهار کرد: در مطالعه موزه های دنیا طراحی و ارتباط موزه با بازدیدکننده کاملا براساس حواس پنجگانه درنظر گرفته شده است. موزه شامل فضای بیرونی و داخلی می‌شود و موزه برگرفته از محیط های شهری و تعریفی است که خودش دارد. با این اعتقاد ما سعی داریم موزه را با نگاه بازدیدکنندگان تلفیق کنیم بدین صورت که فضای موزه چندحسی باشد. یعنی موزه‌ها مرده نیستند و در یک ارتباط فعال با مخاطبان قرار دارد.

رییس موزه از چاپ کتاب‌های جدید خبر داد و گفت: بحث کتاب یکی از برنامه‌های جدی ما است که در این زمینه به سمت ناشران و گالری‌ها و نهادهای هنری و دانشگاه ها رفتیم. به یاری خدا ۹ اثر به زودی رونمایی می‌شود. یکی از این کتاب‌ها شاهکارهای نگارگری است که با همکاری آقای یساولی چاپ و منتشر می شود‌.

اسلامی تصریح کرد: گالری‌های پایین ما دائما آثار گنجینه را نمایش می‌دهند. شاهد هستید که طی یک سال گذشته در فضای درونی موزه ازجمله رمل‌ها آثار بزرگ دوباره جانمایی شده است.

رییس موزه درباره حاشیه کاشت گیاه در باغچه موزه توضیح داد: موزه هنرهای معاصر تهران براساس نمادهایی که در آن کار شده است همچون خانه ایرانی، باغ ایرانی و معماری از اندرونی و بیرونی‌های متعددی برخوردار است به ویژه ۶ باغچه‌ای که در فضای مرکزی آن تعبیه شده است، از بدو تاسیس این موزه با پوشش‌ گیاهی که داشته، پابرجاست. باغچه‌هایی که در موزه هنرهای معاصر تهران است، بخشی از آنها عمیق هستند، درختچه‌ها و گل‌هایی که ضرورت دارد در مکان‌های عمیق‌تر کاشته شود، کاشته شده است و بخشی از آنکه عمق ندارد، در طول سالیان اخیر از گیاهانی؛ با بوته و گیاهان کوتاه بهره‌مند بوده است.

او در پایان اظهار کرد: آنچه که درباره فضای سبز موزه هنرهای معاصر تهران و کاشت گیاهانی خاص در فضای مجازی منعکس شد، بخشی از واقعیت بود، سپاسگزار هستیم که به این موضوع حساس شدید، و برای من که مسئول این نهاد و پاسخگو هستم خیلی رضایت بخش است که انقدر جامعه به موضوع موزه حساس است و این حساسیت برای ما سرمایه‌ای است که بتوانیم از آن بهره‌مند شویم، البته این سرمایه می‌تواند، مشاوره‌هایی را به موزه هنرهای معاصر تهران ارایه دهد.

امیر راد در ادامه این نشست بیان کرد: در نمایشگاه «رد پا» آثار فاخری از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی گنجینه به نمایشگاه درآمده است. چند اثر نیومدیا نیز بیرون از گنجینه برای این نمایشگاه دعوت شده است. ۲۳ اثر از گنجینه هم برای نخستین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند.

او تصریح کرد: موزه‌ها امروزه دیگر آرامستان آثار هنری نیستند و با مخاطب و فضاهای شهری تعامل فعال دارند. در این زمینه مخاطب در هر دو نمایشگاه حال حاضر موزه یعنی «هایپررئالیسم» و «رد پا» جزوی از آثار و فضای کلی نمایشگاه است و صرفا بازدیدکننده نیست.

در پایان این نشست خبرنگاران همراه با امیر راد از 2 نمایشگاه موزه بازدید کردند.

https://didhonar.ir/?p=20467