پلاتوهنر

حسام صدفی‌نژاد:

«من اینجام» به کاربران شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود

به گزارش پلاتو هنر، حسام صدفی‌نژاد، متولد سال ١٣٧١، فارغ التحصیل رشته موسیقی نوازندگی ساز ابوا از هنرستان عالی موسیقی تهران است. این هنرمند موسیقی تجربه نوازندگی در جایگاه ابوا اول در اركستر ملی ايران، ارکستر سمفونیک تهران، اركستر صدا و سيما و… را در کارنامه هنری خود دارد. حسام صدفی‌نژاد در تابستان ۱۴۰۳ اولین آلبوم موسیقی خود را با عنوان «من اینجام» منتشر کرد.

صدفی‌نژاد تاکنون در ضبط آثار موسیقی با آهنگسازهایی نظیر فريدون شهبازيان، عليرضا مشايخی، علیرضا افکاری، بهزاد عبدی، حسام‌ناصری، مهیار علیزاده، امين هنرمند، كريستف رضاعی، پيمان يزدانيان،  همایون شجریان و كنسرت‌های خواننده‌هایی چون عليرضا قربانی، شهرام ناظری، سالار عقيلی، محمد معتمدی، همای، وحيد تاج، احسان خواجه اميری، گروه «دنگ شو»، گروه «چارتار» و… همکاری داشته است.

او از سال ۱۳۹۶ به عرصه آهنگسازی قدم گذاشت و موفق به کسب مدال برنز در مسابقه گلوبال موزیک برای قطعه «پلاسکو» شده است. ساخت چندین قطعه بی‌کلام و با کلام، آهنگسازی برای سریال و مستند از فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی بوده است.

به بهانه انتشار آلبوم موسیقی «من اینجام» با حسام صدفی‌نژاد گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ساختِ موسیقی «من اینجام» در راستای تولید محتوا 

حسام صدفی‌نژاد عنوان کرد: ایده تولید آلبوم موسیقی «من اینجام» به این صورت به ذهنم رسید که قصد داشتم ‌قطعه‌های بی‌کلام موسیقی را مرتبط با تولید محتوا، پادکست، شعر، داستان، ریلزهای اینستاگرامی، شبکه‌های مجازی و… بسازم که در نهایت 8 قطعه موسیقی اختصاصی در این زمینه ساخته شد.

این آهنگساز گفت: یک تا دو دقیقه بازه زمانی برای هر قطعه موسیقی در نظر گرفته شده است. در ترکیب سازبندی آلبوم موسیقی «من اینجام» ساز پیانو و سازهای الکترونیک و یک ساز سلو (تک‌نواز) ابوا، دودوک و کلارینت استفاده شد.

من اینجام
من اینجام

«من اینجام»؛ زمان‌بندی کوتاه ملودی در جایگاه همراهی‌کننده

صدفی‌نژاد مطرح کرد: بزرگ‌ترین چالش من برای این آلبوم موسیقی، ساخت یک ملودی روان و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی بود که مورد پذیرش و در دسترس عموم مردم قرار بگیرد که البته باید در نظر می‌گرفتم ملودی‌ها نباید به صورت سطحی ساخته شوند تا بتواند مورد توجه موزیسین‌های حرفه‌ای هم قرار بگیرد.

او ادامه داد: چالش بعدی برای این آلبوم موسیقی، زمان‌بندی کوتاه ملودی‌ها بود که در زمان کوتاه فرصت داشتم یک ملودی کوتاه را پردازش، معرفی و عرضه کنم تا به یک سرانجامی برسد.

صدفی‌نژاد توضیح داد: این آلبوم موسیقی با توجه به کارکردی که دارد، قرار است همراهی‌کننده یک کلام و یا یک متن باشد و به صورت جداگانه روی هر تصویری مستقل قرار بگیرد تا تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

هم‌ذات‌پنداری مخاطب با موسیقی ایرانی

این هنرمند اظهار کرد: آلبوم موسیقی «من اینجام» قطعا می‌تواند نقش پررنگی در ترویج موسیقی ایرانی داشته باشد، به خاطر اینکه در بعضی از قطعه‌ها از ساز ایرانی به عنوان ساز سولو استفاده شده است. شنیدن صدای ساز، ریتم و تم ایرانی برای مخاطب ایرانی دلچسب‌تر خواهد بود.

او افزود: بدیهی است مخاطب ایرانی با موسیقی ایرانی هم‌ذات‌پنداری بیشتری دارد و این جنس موسیقی در خاطرات او ثبت خواهد شد. استفاده از ساز ایرانی برای من نتیجه بهتری به همراه داشت.

صدفی‌نژاد از تجربه همکاری با حسام ناصری که میکس و مسترینگ این آلبوم را انجام داده است، گفت: حسام ناصری بیشتر از یک همکار برای من رفیق است که همیشه در پروژه‌های مختلف از تجربه و هنر او بهره گرفته‌ام. خلاقیت حسام ناصری در میکس و مسترینگ آلبوم موسیقی «من اینجام» در تاثیرپذیری این آلبوم موسیقی نقش قابل توجهی داشته است.

این آهنگساز مطرح کرد: قصد دارم تا پایان سال آلبوم موسیقی دیگری را با شیوه و سبک «من اینجام» با تمرکز بر موسیقی الکترونیک و تک‌نوازی ساز ایرانی در بازار موسیقی عرضه کنم که در حال حاضر 4 قطعه موسیقی از این آلبوم آماده شده است.

او ادامه داد: علاوه بر زمان‌بندی مناسب برای یک اثر موسیقی، تلاش شده است از نظر ارکستراسیون و تنظیم، از ریتم تند استفاده نشود، چرا که موسیقی در جایگاه پس‌زمینه، نباید شلوغ به نظر برسد.

حسام صدفی‌نژاد در پایان گفت: انتخاب نام قطعه‌های این آلبوم بر اساس احساسی که پس از شنیدن هر اثر داشته‌ام صورت گرفته است. تعدادی از اطرافیان من هم پس از شنیدن این آثار موسیقی احساس خود را در قالب واژه بیان کردند، که در مجموع در نام‌گذاری عنوان قطعات تاثیر گذاشت.

آلبوم موسیقی «من اینجام» با تم‌های عاشقانه و چند تم پرهیجان و ریتمیک و زبان ساده موسیقی به نسل نوجوان و جوان که کاربران اصلی شبکه‌های اجتماعی هستند، ارائه می‌شود. 

متأسفانه موسیقی بی‌کلام در سبد شنیداری نسل نوجوان و جوان ایرانی جایگاه بسیار کمی دارد. طی سال‌های اخیر تلاش‌های ستودنی متعددی در زمینه تولید این قبیل آثار انجام شده است ولی متأسفانه همچنان ضریب نفوذ در میان نسل جدید بسیار پایین است. حقیقت این است که موسیقی بی‌کلام در ایران بازگشت مالی خاصی از طریق کنسرت هم ندارد و بیشتر فعالیت‌ها برحسب علاقه است.

«خلوت»، «درخشش»، «رویای صلح»، «من اینجام»، «خاطره‌‌ای از تو»، «مواجهه»، «گذر و گذشته تا امروز» قطعات آلبوم جدید حسام صدفی‌نژاد هستند. میکس و مستر تمامی قطعات توسط حسام ناصری، آهنگساز و تنظیم‌کننده سرشناس موسیقی ایران، انجام شده است. سایوری شفیعی و آرش جامع هم در این آلبوم به عنوان نوازنده حضور داشته‌اند. ضبط قطعات هم توسط امید اصغری انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

اسرار جهانِ هستی را با زبانِ موسیقی بشنوید/ عاشقانه «من اینجام» با زبانِ موسیقی

https://didhonar.ir/?p=68308