پلاتوهنر

معرفی مستند «همه چیز درباره آرزو»

در پلاتو هنر تلاش خواهیم کرد تا به جوانب و حوزه‌های مختلف فعال در سینما بپردازیم. یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار سینما، مستند است. در این مطلب به معرفی مستند «همه چیز درباره آرزو» به کارگردانی کتایون جهانگیری خواهیم پرداخت.

معرفی مستند «همه چیز درباره آرزو»

این مستند 40 دقیقه ای در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور داشت. ازجمله عوامل این مستند می توان به کارگردان: کتایون جهانگیری، ترکیب صدا و موسیقی: بهروز شهامت، تدوین: محمدرضا گودرزی اشاره کرد.

همانطور که گفته شد مستند «همه چیز درباره آرزو» به کارگردانی کتایون جهانگیری ۴۰ دقیقه است که نریشن محور و مصاحبه محور نیست. این فیلم گزارش یک اتفاق است و با توجه به این که مسئله ای را شرح می‌دهد، دیدگاهی دارد و در عین حال رسالتی بر دوش خود دارد.

فیلمبرداری این کار از بهمن سال ۹۵ شروع شد و تا دی ماه ۹۶ ادامه داشت. در طول فیلمبرداری تنها خود کارگردان اجازه حضور در آنجا را داشته است و فیلمبرداری را خود جهانگیری انجام ‌داده است.  تنها دو جلسه با گروه فیلمبرداری انجام شده است که مربوط به بخش مصاحبه و گفتگوهای کار است.

کتایون جهانگیری درباره موضوع فیلم مطرح کرده است: آرزو پلنگی بود که یک حرکت را ایجاد کرد و دامپزشکان را متوجه رسالت جدی آنها که درمان حیات وحش است، کرد تا جایی که دیدم در بعضی موارد رایگان نیز به این کار می‌پردازند. تعدادی از دامپزشکان گفتند که در حال مردن است و پوست و… آن را باید رد کنند و اختلافاتی بین خود سازمان محیط زیست ایجاد شد و تصمیم گیری برای نژاد آرزو خیلی حساس شده بود.

این کارگردان درباره دلیل ساخت مستند «همه چیز درباره آرزو» مطرح کرد: از آنجایی که چندسالی است درباره محیط زیست فعالیت می‌کنم با خیلی از مسایل از نزدیک مواجه شدم و شاهد مشکلات بسیار و آسیب‌های جدی در حوزه حیات وحش بودم. از آنجایی که یکی از رسالت‌های ما آگاه کردن است، تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم تا مردم ببینند و به حساسیت قضیه پی ببرند.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی مستند «خط باریک قرمز»

https://didhonar.ir/?p=27464