پلاتوهنر

معرفی مستند «قصه دختران فروغ»

در پلاتو هنر تلاش خواهیم کرد تا به جوانب و حوزه‌های مختلف فعال در سینما بپردازیم. یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار سینما، مستند است. در این مطلب به معرفی مستند «قصه دختران فروغ» به کارگردانی خاطره حناچی خواهیم پرداخت.

معرفی مستند «قصه دختران فروغ»

مستند «قصه دختران فروغ» به کارگردانی خاطره حناچی یک اثر ۷۱ دقیقه‌ ای است که در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور داشت.

این مستند روایتگر زندگی دختران و پسران بدسرپرست ساکن شهر مشهد است. آنها مدت زمان زیادی همراه با یک زوج در یکی از مراکز خصوصی وابسته به بهزیستی زندگی می‌کنند. بعد از گذشت چند سال تعدادی از جوانان این مرکز علیه این زوج که زمان طولانی پدر و مادر خودشان می‌دانستند، شکایت می‌کنند.

عوامل مستند

عوامل مستند عبارتند از پژوهشگر: خاطره حناچی، فیلمبردار: محمدرضا جهان‌پناه، مهدی آزادی، صدابردار: حسن شبانکاره، تدوینگر: اسماعیل منصف، صداگذار: حسن شبانکاره، آهنگساز: صبا ندائی، مدیر تولید: باران کارگر، ابراهیم اللهیاری، تهیه‌کننده: خاطره حناچی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تصیح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره چیان و برنا جمشیدی، مترجم: بهمن نورایی، طراح پوستر: آرمین سعیدنیا.

ایده ساخت مستند

حناچی درباره ایده ساخت مستند «قصه دختران فروغ» توضیح داده است: سال ۹۱ مطلع شدم که یک گروه از کودکان بدسرپرست قرار است کنسرتی در تهران داشته باشند و دوست داشتم حتما آنها و مسئولانی که از آنها نگهداری می‌کنند را از نزدیک ببینم اما این اتفاق ممکن نشد و نتوانستم به آن کنسرت بروم و بعداً با پیگیری‌هایی که انجام دادم در آذر سال ۹۱ موفق به دیدن این بچه‌ها شدم. اولین صحنه‌ای که با آن مواجه شدم یک گروه حدودا ۴۵ نفره از بچه‌ها بودند که در یک اتاق بزرگ حضور داشتند و پدر آن شبه خانواده که جایگزین پدر اصلی آنها شده بود در حال روایت واقعه عاشورا برای آنها بود. در نهایت بعد از صحبت فراوان به توافق رسیدیم که از موسسه و اتفاقاتی که در روابط بچه‌ها با این زوج و بالعکس رخ می‌دهد، فیلم مستندی بسازم.

اولین چیزی که دغدغه من بود و باعث شد به سمت این موضوع بروم نوعی چالش ذهنی با خودم بود که در زمینه مقوله مادر شدن یا قبول سرپرستی کودکی دیگر داشتم. خرداد ۹۲ دومین مرحله فیلمبرداری و مهرماه ۹۳ سومین مرحله فیلمبرداری بود و در هرکدام از این تاریخ‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ روز فیلمبرداری انجام دادیم و نهایتا در اردیبهشت ماه سال ۹۴ کار نهایی شد ولی من با این زوج به مشکل برخوردم و آنها اجازه نمایش فیلم را ندادند و دقیقا تا آبان ۹۶ همین روال توقف فیلم برقرار بود و اجازه پخش و نمایش در هیچ جایی را نداشتیم تا اینکه از طریق روانشناس سابق موسسه متوجه شدم اتفاقات ناخوشایندی افتاده و بهزیستی آن شهر قصد بستن آن موسسه را دارد. با هماهنگی‌های لازم رفتم تا دخترانی را که آن خانواده را ترک کرده بودند، ببینم. قصه‌های آنها را شنیدم و این باعث شد که داستان فیلم را عوض کنم. همه چیز از صفر شروع شد و از فروردین ۹۷ فیلمبرداری را با قصه و دغدغه جدید شروع کردم. دیگر دغدغه من مادری کردن نبود، درد بزرگتری داشتم که آن مفهوم خانواده و نقد نظام تربیتی که سرنوشت افراد جامعه را رقم می‌زند، بود.

حاشیه‌های مستند

این مستند با حاشیه هایی هم همراه بود که یکی از آن ها حذف این مستند از جشنواره فجر توسط دبیر جشنواره بود. این مطلبی بود که خود حناچی به آن اشاره کرد.

حناچی درباره این اتفاق گفته بود: «قصه دختران فروغ» جزو ۱۰ فیلم مستند انتخاب شده برای جشنواره ملی فیلم فجر بود و معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی فیلم را تایید کرده بود ولی از روابط عمومی جشنواره خواسته بودند که از من تعهد بگیرند که بعد از نمایش فیلم تبعات آن برعهده خودم باشد؛ دقیقا کاری که برای جشنواره سینماحقیقت هم انجام شد و من با کمال میل پذیرفتم، اما آقای ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر «قصه دختران فروغ» را ندیده از بخش مسابقه خارج و فیلم دیگری را جایگزین آن کرد. من شخصا با دبیر جشنواره ملی فیلم فجر تماس گرفتم و گفتم که با این اتفاق حق حضور من و «قصه دختران فروغ» را از جشنواره ملی فیلم فجر می‌گیرید و در جواب به من گفتند که این حق دبیر جشنواره است که فیلمی را دربیاورد و حتی در پاسخ به این حرف من که هیات انتخاب فیلم من را انتخاب کرده بودند و شما فیلم را ندیده دارید حذف می‌کنید گفتند که هیات انتخاب را هم من انتخاب می کنم. در پایان گفتگو ایشان گفتند که فیلم شما دچار یک سوءتفاهماتی شده است و قرار شد فیلم را ببینند و به من خبر بدهند.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی مستند «همه چیز درباره آرزو»

https://didhonar.ir/?p=28872