پلاتوهنر

معرفی فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند»

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه یکی از مهم ترین بسترهای بصری و جریان‌ساز در دنیا به حساب می آید که در عین موجز بودن می‌توان تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد و به دلیل همین تاثیرگذاری که دارد نمی‌توان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت. به همین دلیل در پلاتو هنر به معرفی برخی از فیلم های کوتاه خواهیم پرداخت.

فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند»

فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند» به کارگردانی عاطفه صالحی و بازی نفیسه زارع و روزبه اختری در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در جاده‌های اطراف شهر یزد به مدت ۶ شب فیلمبرداری شد.

این فیلم با نام انگلیسی «Mirage» در جشنواره های مختلفی چون بیست و نهمین دوره جشنواره پالم اسپرینگ آمریکا، ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم نپال، هفتمین جشنواره رپیدلیون آفریقای جنوبی، هجدهمین جشنواره بین‌المللی BIFF 2023 آمریکا و جشنواره Gandhara کراچی پاکستان حضور داشت.

«جاده موج می‌زند» که در خلاصه داستان آن آمده است: «زنی در جاده با یک راننده تریلی همسفر می‌شود و شبی را با او می‌گذراند. مرد، زن را به شدت یاد پدرش می‌اندازد…»، سوژه‌ای تلخ درباره دختری دارد که گذشته‌ای سیاه داشته و حالا در واکنش به آنچه در کنار پدرش در دوران کودکی تجربه کرده است، تصمیم به انتقام از دیگران گرفته است.

عاطفه صالحی پیش از این فیلم سه فیلم کوتاه داستانی ساخته است که یکی از آن‌ها نیز یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بوده است. وجه اشتراک همه این آثار با فیلم «جاده موج می‌زند» هم این است که کاراکتر اصلی در تمام آن‌ها یک زن است و به موضوعی زنانه می‌پردازند. صالحی در یکی دیگر از کارهای خود به خانم بارداری پرداخته بود که در آستانه زایمان متوجه ابتلایش به سرطان سینه می‌شود.

این فیلم برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم اقدام کرد که پذیرفته نشد و صالحی دلیل این اتفاق را پرداختن به موضوعی ممنوعه در سینمای ایران احتمال داده است.

«جاده موج می‌زند» اقتباسی از داستان کوتاهی است که پیش‌تر عاطفه صالحی نوشته است که البته در آن پدر نقشی نداشته و دختر از فرد دیگری انتقام می‌گیرد. در فرآیند تبدیل این قصه به فیلمنامه بخش‌هایی از آن توسط صالحی تغییر داده شده است.

این نویسنده و کارگردان در مصاحبه خود با خبرگزاری مهر درباره جرقه اصلی نگارش آن داستان که بعدها به فیلمنامه فیلم «جاده موج می‌زند» تبدیل شد، توضیح داد: «همسر من راننده ترانزیت است و روزی برایم تعریف کرد که در منطقه‌ای مشخص در مسیر جاده، هر گاه کنار می‌زند و توقف می‌کند، خانمی به شیشه ماشینش ضربه می‌زند و این کار را با همه تریلی‌ها انجام می‌دهد تا کسی در را به رویش باز کند و با او همراه شود. این اتفاق چند بار برای همسرم تکرار شده بود و وقتی این خاطره را برایم تعریف کرد، احساس کردم به جهان این زن‌ها پرتاب شده‌ام و همین اتفاق تبدیل به جرقه‌ای برای نوشتن این قصه شد. این زن‌ها واقعاً وجود دارند و اتفاقاً یکی از دوستانم که در وزارت بهداشت کار می‌کند، مطالعات و پژوهش‌های کاملی درباره این افراد دارد که نتایج آن‌ها را در اختیار ما هم گذاشت. وجود چنین زنانی واقعیت دارد و اتفاقاً وزارت بهداشت در مواردی، خدماتی هم به برخی گروه‌های آن‌ها ارائه می‌دهد تا مراقبت صورت بگیرد اما برخی ترجیح می‌دهند این گروه‌ها را نادیده بگیرند.»

این فیلم کوتاه تا مراحل نهایی پذیرش در جشنواره برلین هم پیش رفته بود و به دلیل برخی نکات جزئی از پذیرش نهایی بازماند.

لیست عوامل فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند» عبارت است از نویسنده و کارگردان: عاطفه صالحی، تهیه کنندگان: عاطفه صالحی و علی صالحی، مدیر فیلمبرداری: حامد بقاییان، دستیار و برنامه ریز: محمدعلی نعمت‌الهی، دستیار کارگردان: ابوالفضل حسینی پور و یوسف بهجتی، تدوین: فروغ عزیزی، منشی صحنه: امیرحسین راستی، دستیار اول فیلمبردار: یوسف صفایی، دستیاران تصویر: علیرضا طالبی و حسین بیات، اصلاح رنگ و نور: میلاد فرج‌الهی، صدابردار: سلمان، صداگذار: سامان شهامت، موسیقی: سراج‌الدین روحانی‌فرد، طراح لباس: عاطفه صالحی، دستیار لباس: فرناز تعمید، دوخت لباس: صالحه صولتی مقدم، طراح صحنه: محمدرضا رضایی، دستیار صحنه: وحید عارف علی، طراح گریم: بهناز علیمحمدی، مدیر تولید: سید مصطفی فخاری، جانشین‌تولید: محمد ذنوبی، تدارکات: علیرضا فرید، جلوه های ویژه: علی نیکوکار (گروه آرتان)، طراح پوستر: متین خیبلی، عکاس: امین قاآنی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی.

https://didhonar.ir/?p=22930