پلاتوهنر

معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر جهان

به گزارش پلاتو هنر، هر ساله در جهان جشنواره‌های مختلفی در زمینه تئاتر برگزار می‌شوند که هنرمندان و فعالان تئاتر کشورمان آشنایی زیادی با آنها ندارند و شناخت و شرکت در این جشنواره‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای پیشرفت و ارتقای تئاتر و هنرمندان این عرصه باشد.

در این گزارش به معرفی برخی از این جشنواره‌ها که در در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، می‌پردازیم.

جشنواره هنر اریگال (Earagail Arts Festival)

مکان: شهرستان دونگال در ایرلند

جشنواره هنرهای اریگال که نام خود را از کوهی به همین نام در شهرستان دونگال کشور ایرلند گرفته است، یک جشنواره تابستانی دو زبانه (ایرلندی و انگلیسی زبان) است که هر سال در ماه جولای در سراسر شهرستان دونگال در امتداد سواحل اقیانوس اطلس در ساحل شمال غربی ایرلند برگزار می‌شود.
فستیوال هنری اریگال هر ساله علاوه بر میزبانی از هنرمندان بومی و خارجی، فرصت‌هایی را برای تبادل فرهنگی، در سالنهای تئاتر و گالری‌های ساخته شده در محیط روستا، جنگل‌ها و سواحل این منطقه فراهم و تجربه فرهنگی منحصر به فردی را برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره ایجاد می‌کند.

جشنواره هنر اریگال علاوه‌بر تئاتر، بخش‌های موسیقی، ادبیات و نمایش‌های خیابانی و سیرک را نیز شامل می‌شود و همچنین کارگاه‌های آموزشی نیز در این زمینه‌ها برگزار می‌کند.

جشنواره هنر اریگال امسال از 13 تا 28 جولای برابر با 23 تیر تا 7 مرداد برگزار می‌شود.

 

جشنواره بین‌المللی تئاتر سائو خوزه دو ریوپرتو (Festival Internacional de Teatro de São José do Rio Preto)

مکان: منطقه سائو ژوزه دو ریوپرتو در برزیل

جشنواره بین‌المللی تئاتر سائو خوزه دو ریوپرتو جشنواره‌ای ملی و بین‌المللی است که به صورت حضوری، در ژانرهای مختلف، جدید و کلاسیک، برای رده سنی بزرگسالان، کودکان و نوجوانان، در تماشاخانه‌ها، خیابان‌ها و میادین، برگزار می‌شود. آثار شرکت‌کننده در این جشنواره شامل آثار منتخب، مهمان، پروژه‌های ویژه و کارگاه‌های آموزشی است. این رویداد در سال 1969 به‌عنوان جشنواره ملی تئاتر آماتور ایجاد شد و در سال 2001 بر اساس مشارکت بین تالار شهر ریوپرتو و سسک سائوپائولو، مرزهای خود را گسترش داد و ابعادی بین المللی به خود گرفت. جشنواره هر ساله امکانات مختلفی را برای مناظره و مباحثه با موضوع تئاتر معاصر ارائه می‌دهد. جشنواره بین‌المللی تئاتر با برنامه‌ریزی نمایش‌ها و فعالیت‌های آموزشی با هدف دموکراتیزه‌سازی تولید، دسترسی و بهره‌مندی از کالاها و خدمات فرهنگی، فضایی موثر برای بحث و تأمل در مورد هنرهای نمایشی است.

بخش‌های مختلف این جشنواره شامل تئاتر صحنه‌ای، نمایش عروسکی، پرفورمنس و نمایش خیابانی است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر سائو خوزه دو ریوپرتو امسال از 18 تا 27 جولای برابر با 18 تیر تا 6 مرداد برگزار می‌شود.

 

جشنواره حاشیه‌ای تورنتو (The Toronto Fringe Festival)

مکان: شهر تورنتو در کانادا

جشنواره حاشیه‌ای تورنتو توسط یک سازمان مردمی و خیریه هر ساله در ماه جولای با هدف حمایت از جوانان، هنرمندان نوظهور، هنرمندان رنگین پوست و هنرمندان دارای معلولیت برگزار می‌شود.

این جشنواره یک فضای غیر رقابتی خلاق است که هنرمندان را با مخاطبان ارتباط می‌دهد و به همه قدرت می‌دهد تا هنرمند درون خود را آزاد کنند. همچنین فرصت‌های حیاتی را برای هنرمندان نوظهور و تثبیت شده ایجاد می‌کند تا آثار خود را با آزادی کامل هنری تولید کنند و در عین حال تولیدات را تا حد امکان مقرون به صرفه و در دسترس قرار دهند.

این جشنواره هر ساله پذیرای حدود 75 تا 140 شرکت از سراسر کانادا و جهان در 5 تا 30 سالن تئاتر در مرکز شهر تورنتو است. در طول 12 روز، بیش از 1200 هنرمند در اجراهایی در سراسر شهر شرکت می‌کنند که شامل کمدی، درام، موزیکال، بداهه‌نوازی، داستان‌سرایی، تئاتر کودکان، حرکات موزون و موارد دیگر است.

برنامه اجرایی جشنواره حاشیه‌ای تورنتو به صورت قرعه‌کشی مشخص می‌شود و نمایش‌ها به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند زیرا مسئولان این جشنواره معتقدند که هر صدایی حق برابر شنیده شدن دارد.

نکته جالب دیگر این جشنواره این است که اگر در تولید تئاتر تازه‌کار هستید، کارکنان جشنواره شما را در روند اجرای نمایش راهنمایی خواهند کرد.

جشنواره حاشیه‌ای تورنتو امسال از 3 تا 14 جولای برابر با 13 تا 24 تیر برگزار خواهد شد.

 

جشنواره بین‌المللی درام یونان باستان (International Festival of Ancient Greek Drama)

مکان: شهرهای پافوس، نیکوزیا و لیماسول در قبرس

در سال 1997، هیئت مدیره مرکزی موسسه بین‌المللی تئاتر قبرس (CCOITI)، جشنواره بین المللی درام یونان باستان را پس از پیشنهاد نیکوس شافکالیس، کارگردان تئاتر قبرسی، با هدف حضور گسترده‌تر درام یونان باستان در فعالیت‌های تئاتری این جزیره و کمک به ایجاد حساسیت تئاتری در بین مردم، با ارائه برنامه‌های سرگرمی‌ چند فرهنگی با استانداردهای زیبایی‌شناسی بالا، تاسیس کرد. اعتقاد این موسسه بر این بوده است که نمایشنامه‌های یونان باستان اساس درام معاصر اروپایی و عنصری از میراث فرهنگی جهانی را تشکیل می‌دهد که ارتباط مستقیمی با دنیای امروز دارد.

از آغاز، جشنواره بین المللی درام یونان باستان هر ساله توسط معاونت وزارت فرهنگ جمهوری قبرس، مرکز قبرس موسسه بین المللی تئاتر و معاونت وزارت گردشگری جمهوری قبرس برگزار می‌شود.

این جشنواره تاکنون توانسته شرکت‌های تئاتری را از نقاط مختلف جهان جذب کند و نمایش‌های یونان باستان را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث فرهنگی جهانی به نمایش بگذارد.

این جشنواره با میزبانی نمایش‌هایی از سراسر جهان، فضایی را برای کارگردانان تئاتر و آثار اقتباسی آنها فراهم می‌کند تا تفسیر خود را از نمایشنامه‌های یونان باستان به زبان خودشان ارائه و فرهنگی متمایز خود را بر روی صحنه نشان بدهند و در عین حال برای عموم مردم تماشای اجراهایی با کیفیت بالا را مهیا کند.

این جشنواره تاکنون با بیش از 135 گروه بین‌المللی تئاتر همکاری کرده است و آثاری از بیش از 24 کشور از جمله بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، چین، کرواسی، آلمان، گرجستان، یونان، مجارستان، ایتالیا، کره جنوبی، لتونی، پرتغال، رومانی، روسیه، صربستان، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، بریتانیا، آمریکا و… و همچنین قبرس در این جشنواره روی صحنه رفته‌اند.

نمایش‌ها در آمفی‌تئاترهای روباز و در مکان‌های تاریخی مانند اودئون باستانی در شهر پافوس و تئاتر باستانی کیوریم در شهر لیماسول و در آمفی‌تئاترهای مدرن در نیکوزیا مانند آمفی‌تئاتر اسکالی و آمفی‌تئاتر ماکاریوس سوم اجرا می‌شوند.

جشنواره بین المللی درام یونان باستان امسال در فصل تابستان برگزار خواهد شد.

 

در هفته‌های آینده جشنواره‌های دیگری را معرفی خواهیم کرد.

https://didhonar.ir/?p=51506