فیلمی که چیزی جز بازیگر ندارد!
شاید بتوان به تواناییهای یک بازیگر این را هم افزود: خوب بودن در یک فیلم بد!
به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
حمید زرگرنژاد جدیدترین اثر خود را با ترکیب و بازی متفاوت بازیگرانی همچون مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین پرداز، هومن حاجی عبداللهی و علی دهکردی و با هنرمندی مهدی احمدی، امیررضا دلاوری، سیامک صفری، خاطره اسدی، محمدرسول صفری، رضا توکلی، مجید پتکی و بهزاد جعفری، بازیگر خردسال ویهان نوروزی جلوی دوربین برده است که پیشبینی میشود یکی از فیلمهای بحثبرانگیز جشنواره امسال خواهد بود.
دنیا خمامی، کارشناس رسانه درمورد فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی»، در یادداشتی برای پلاتوهنر نوشت:
تقلید فضای بازیهای جنگی
«شمال از جنوب غربی» اثری است که انگار از ابتدا تا پایانش، شما دستهی پلیاستیشن بهدست، مشغول بازی «کانتر» هستید. صدای ممتد اسلحه، تیراندازی و انفجار در تمام فیلم جاری است و دوربین، گویی چشم سومی است که با حرکات بیمنطقش، فضای بازیهای جنگی را تقلید میکند. اما در اینجا نه تیرها به مقصد میخورند، نه اهدافی وجود دارد که بخواهند اصابت کنند.
استراحت چندثانیهای نماهای چشمنواز
در میان این همهمهی شلوغ، نماهای چشمنواز کارتپستالی از شمال کشور جلبتوجه میکنند، اما این تصاویر زیبا تنها به استراحتی چندثانیهای برای تماشاگر بدل میشوند و هیچ کمکی به روایت نمیکنند. درست مانند دعوای بیحاصل کارگردان و بازیگر در نشست خبری فیلم، که بیش از آنکه داستان را غنی کند، بخشی از شلوغی اغراقآمیز این پروژه است.
اما «شمال از جنوب غربی» یک اتفاق ویژه دارد: مصطفی زمانی.
بازیگری که بارها ثابت کرده در ایفای نقشهای جدی، تلخ و تکبعدی که شخصیتهایشان تمام زندگی را فدای عقیده میکنند، توانمند است. اینبار نیز، او در نقشآفرینی خود نشان میدهد چگونه میتوان در میان ضعفهای آشکار یک فیلم، درخشان بود.
مکث و سکوت های حساب شده
زمانی در این فیلم با مکثهای حسابشده و سکوتهایی که از دیالوگ تأثیرگذارترند، لحظهها را بهطور ملموس میسازد. او با نفسهایی که شنیده میشوند، مخاطب را به درون پیچیدگی ذهن شخصیت خود میکشاند.
بازیگری که سعی میکند حس شود
همراهیاش با بازیگران مقابل، بهویژه در شاتهای نفسگیر و چالشهای درونی با امیر آقایی، جلوهای از هماهنگی کمنظیر دو بازیگر تواناست. نگاههای نیشدار و زیرپوستی زمانی در لحظههایی خاص نهتنها شخصیت را عمیقتر میکند بلکه زوایای جدیدی از داستان را میگشاید. بازی او ترکیبی از هوشمندی و غریزهی بازیگری است که تلاش میکند نهفقط دیده شود، بلکه حس شود.
فیلمنامه که میتوانست نقطه قوت باشد
اما مشکل اصلی فیلم، جایی است که باید نقطهی قوتش باشد: فیلمنامه. داستان، که میتوانست با عمق و ظرافت، شخصیتهای پیچیده و ایدئولوژیهای متناقض را روایت کند، با خطاهای آشکار در ساختار و جزئیات، مخاطب را نهتنها از خود دور میکند بلکه گاهی او را عصبی میسازد.
آثاری با این سبک پیشتر توسط محمدحسین مهدویان ساخته شدهاند اما او با بهرهگیری از روایتهای دقیقتر و دیالوگهای تأثیرگذار، توانسته لحن متفاوتتری ارائه دهد.
در نهایت، «شمال از جنوب غربی» اگر مصطفی زمانی و امیر آقایی را نداشت، چیزی جز یک تجربهی تصویری پر سر و صدا و بیهدف برای ارائه نداشت.
این فیلم محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح و تهیه شده در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است. در خلاصه داستان آمده است: « مشکل ما اینه که باید درد دلامون سربسته بمونه …»
سایر عوامل فیلم عبارت انداز کارگردان: حمید زرگرنژاد، تهیهکننده: مهدی مددکار، مجری طرح: مهدی اسدی، نویسندگان: محمد جواد اسلامی، حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی، مدیر فیلمبرداری: علی محمد قاسمی،طراح چهرهپردازی شهرام خلج، آهنگساز : حبیب خزاعی فر، تدوین: حمید زرگرنژاد، مجید طارمی، طراح لباس: نیاز حمیدی، صدا بردار: مسیح حدپور سراج، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، جلوه های ویژه بصری: حسن ایزدی، برنامه ریز: امیر رحمت حیدری، دستیار اول کارگردان : علی غیاثوند، جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان، اصلاح رنگ: سامان مجد وفایی، مدیر روابط عمومی: جواد تمدنی، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، مشاور رسانه و تبلیغات: مریم کریمیان.
بیشتر بخوانید: