پلاتوهنر

علی فراهانی صدر در گفتگو با پلاتو هنر؛

مستند نسبت به سینمای داستانی بی‌آلایش‌تر است

به گزارش پلاتو هنر، کارگردان مستند «قوی‌دل» از برخورد جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های مستند گفت.

علی فراهانی صدر کارگردان مستند «قوی‌دل» در گفتگو با پلاتو هنر درباره این مستند گفت: مستند «قوی‌دل» پرونده خون‌های آلوده فرانسوی در ایران را از منظری دیگر مورد واکاوی قرار داده است و با قهرمان داستان و به زبان طنز به تحلیل این ماجرا می‌پردازد.

او درباره حضور در جشنواره فیلم فجر و نامزدی در این رویداد بیان کرد: حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر اتفاق مهمی‌ست اما نمی‌دانم چرا با آن کم‌رنگ برخورد می‌شود، فیلم مستند می‌تواند خیلی به سینمای داستانی کمک کند. اینکه چرا باید در افتتاحیه جوایز این بخش داده شود، جدول نمایش برای آن درنظر گرفته نمی‌شود یا اینکه سالن‌های نمایش آن اهمیتی ندارد؟ رسالت مستند این است که به مشکلات در کف جامعه بدون هیچ پرده‌ای می‌پردازد یعنی هیچ پرده‌ای جلوی لنز آن وجود ندارد که چیزی را سانسور کند یا اینکه کارگردان می‌خواهد هنرش را به رخ بکشد.

فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی خیلی بی‌آلایش‌تر است به همین دلیل نمایش مستندها در جشنواره فجر به سینمای داستانی کمک می‌کند تا کارگردانان کار را ببینند و بیشتر با جامعه آشنا شوند. خیلی از فیلم‌های داستانی با جامعه تفاوت دارند و شاید دلیل آن نشناختن جامعه از نظر اجتماعی، سیاسی و… باشد. مستندسازان با کم‌ترین بودجه فیلم‌هایی را می‌سازند که مخاطبان از دیدن‌شان حیرت‌زده می‌شوند. اینکه در فجر اینگونه به آن‌ها بی‌اهمیتی شود، کم‌لطفی‌ست.

https://didhonar.ir/?p=42287