پلاتوهنر

امیرمحمد کوچک‌ زاده در گفتگو با پلاتو هنر؛

«رزیدنت» بازخوانی یک تصمیم تاریخی در عرصه نظام سلامت است

امیرمحمد کوچک‌ زاده در گفتگو با پلاتو هنر درباره مستند جدید خود با نام «رزیدنت» گفت: ساخت مستند «رزیدنت» را از یک سال و نیم پیش آغاز کردیم که درمورد بازخوانیِ یک تصمیم است که تقریبا حدود 40 سال پیش و در سال 64 گرفته شد. درواقع ما عواقب این تصمیم را در جامعه بررسی کردیم. در سال 64 در مجلس تصمیم می‌گیرند که آموزش پزشکی را از نظارت وزارت علوم خارج کنند و به وزارت بهداشت بسپارند. این تصمیم یک سری نتایج برای دانشجویان پزشکی، سیستم پزشکی، مردم و نظام سلامت کشور به همراه داشته است.

بازخوانی یک تصمیم تاریخی روی نظام سلامت کشور

کوچک‌ زاده ادامه داد: در جریان این تصمیم‌گیری، نماینده‌ها، کمیسیون‌ها، وزارت بهداشت و وزارت علوم وقت طرح‌ها و لایحه‌های مختلفی ارائه می‌کنند که این جلسه سه ساعته بررسی می‌شود و نماینده‌های مخالف و موافق طرح با حضور دو وزیر وقت، نظراتشان را مطرح می‌کنند و در انتها یک تصمیمی گرفته می‌شود. آن تصمیم 40 سال است که دارد اتفاق می‌افتد و ما در بلوغ جهموری اسلامی، در چهل و اندی سالگی آن را بررسی کردیم که اگر نیاز است اصلاحی صورت بگیرد و تصمیم جدیدی گرفته شود. به طور کلی ما بازخوانی یک تصمیم تاریخی روی نظام سلامت کشور را در این مستند بررسی کردیم.

کارگردان «رزیدنت» توضیح داد: رشته پزشکی در خانواده‌های ایرانی خیلی پر رنگ است که دانش‌آموزان به سمت رشته پزشکی بروند و زمان انتخاب رشته که می‌شود همه می‌گویند فرزندمان باید پزشک شود. در حال حاضر آمار هم نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزانی که کنکور تجربی می‌دهند، چندین برابر رشته‌های دیگر است. همچنین یک سری از اخباری که ما می‌شنیدیم از فضای دانشجویان رشته پزشکی بود که در سطح کشور خیلی مطرح شد که یک عده افزایش ظرفیت را مطرح می‌کردند و یک عده هم درمورد مهاجرت صحبت می‌کردند، تعدادی از خبرها هم مربوط به خودکشی‌ رزیدنت‌ها یا دانشجویان پزشکی بود که همه این مسائل باعث شد تا نظر ما جلب شود که چنین مستندی را تولید کنیم.

وی گفت: این موضوع باعث شد ما به سمتش برویم و وسعت مسئله به مرور در حین پژوهش ما مشخص شد. در ابتدا ما به کل مسئله واقف نبودیم اما این جذابیت پزشکی که چه چیزی دارد که همه دوست دارند پزشک شوند؛ شاید خیلی از افراد با این دیدگاه که خدمتی به مردم و جامعه کنند، وارد این رشته می‌شوند اما یک سری تبعاتی هم دارد. این‌ مسائل باعث شد که ما به سمت این موضوع برویم و درباره دانشجویان پزشکی تحقیق کنیم تا متوجه شویم که چه اتفاقی می‌افتد. چون تبعاتش روی سلامت مردم است، یعنی قشری از دانشجویان هستند که یک تاثیر مستقیمی روی وضعیت اجتماعی جامعه دارند و به همین دلیل اهمیت موضوع را بالا برد که ما به آن توجه کنیم.

مخاطب این مستند بیشتر مسئولین هستند

کوچک‌ زاده توضیح داد: ما یک مدت زمان طولانی درگیر تدوین مستند «رزیدنت» بودیم، برای اینکه چه روایتی را بیان کنیم که برای مخاطبان لازم باشد. دغدغه شخصی من دو طیف بود. در واقع ما دست روی مسئله‌ای گذاشتیم که هم مردم در آن سهیم هستند و تاثیر مستقیم می‌گیرند و هم دانشجویان پزشکی قشری هستند که رتبه‌های بالای کنکور را می‌آورند و می‌شود گفت قشر نخبه جامعه هستند. برای این دو قشر یک سری اتفاقاتی می‌افتد که تصمیم گرفتیم، بررسی کنیم. اما اینکه مخاطب این مستند به چه سمتی می‌رود؛ روایت «رزیدنت» به گونه‌ای بیان شده است که طیف نخبگان، پزشکان، دانشجویان پزشکی و علی‌الخصوص تصمیم‌گیران را هدف قرار می‌دهد. یعنی این مستند می‌رود پای درد و دل رزیدنت‌ها می‌نشیند که شاید این حرف‌ها را هر جایی نزنند. این موضوع باعث می‌شود که کمی مخاطب مستند «رزیدنت‌» نخبگانی‌تر شود اما با اهمیت بیشتر. تا جایی که می‌توانستیم سعی کردیم مستند با مردم هم ارتباط برقرار کند، چون اهمیت این موضوع در نهایت برای مردم خواهد بود. به نظرم مخاطب این مستند بیشتر مسئولین هستند که به شکل عمیق‌تری با این مسئله روبه‌رو شوند.

وی با تاکید بر اینکه مستند «رزیدنت» محصول موسسه سفیر فیلم است، ادامه داد: ما در تهران و تبریز تصویربرداری مستند «رزیدنت» را انجام دادیم و همچنین مصاحبه‌های صوتی هم داریم که به شکل تلفنی با افراد مختلف صحبت کردیم.

در «سینماحقیقت» به حقیقت مسائل پرداخته می‌شود

امیرمحمد کوچک‌ زاده در پایان گفت: جشنواره «سینماحقیقت» برای کسانی که در عرصه فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند، واقعا جایگاه خاصی دارد. در واقع این جشنواره یک اعتباری دارد که می‌تواند به دیده شدن مستندها کمک کند و مستندسازان نه اینکه کاری را برای جشنواره آماده کنند، اما اثری که آماده می‌شود در کنار آثار دیگر با همه سلیقه‌ها و با کیفیت بالا حضور خواهند داشت. در کنار هم قرار گرفتن آثار و مستندسازان محفلی برای گفت‌وگوهای بیشتر و همچنین ایده گرفتن برای کارها می‌شود. یعنی یک سری از دغدغه‌های اجتماعی در این جشنواره حضور دارند و در این آوردگاه به حقیقت مسائل پرداخته می‌شود.

عوامل مستند «رزیدنت» عبارتند از کارگردان: امیرمحمد کوچک‌ زاده، تهیه‌کننده: محمدتقی بستجانی، تدوینگر: مهدی رشوند، فیلم‌بردار: علی آقایی و مجتبی یزدی‌زاده، صدابردار: حسین همدرسی و محصول موسسه سفیر فیلم.

 

بیشتر بخوانید:

«بالاتر از نور» و تجربه سوگ میان آدم‌ها/ انیمیشن باید فانتزی باشد

https://didhonar.ir/?p=37365