پلاتوهنر

امیر روئینی در گفتگو با پلاتو هنر؛

مستند «جمال‌الدین» به زندگی سید جمال‌الدین اسدآبادی می‌پردازد

به گزارش پلاتو هنر، امیر روئینی تهیه کننده و کارگردان مستند «جمال الدین» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل‌گیری ایده این مستند بیان کرد: سوژه فیلم «جمال الدین» از دل یک طرح دیگر که درباره تاریخ مطبوعات انجام می‌دادم، پیدا شد و وقتی با شخصیت جمال الدین مواجه شدم به کل توجهم روی قصه سیدجمال الدین اسدآبادی رفت.

مستند جمال الدین امیر روئینی

انجام پروسه تولید «جمال الدین» در دو بخش آرشیوی و بازسازی

روئینی درباره پروسه تولید این مستند توضیح داد: فیلم مستند «جمال الدین» به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن آرشیوی و بخش دیگری از آن بازسازی بود. به طبع دو سمت ماجرا سخت بود. در بحث آرشیوی تمام تلاش من این بود تا نسبت به فیلم های آرشیوی که تا الان ساخته شده است، چند قدم موفق تر عمل کنم و حساسیتم روی میزان راش جدید و کیفیت راش زیاد بود به همین دلیل کار ما سخت تر اما موفقیت آمیز شده بود.

او افزود: از سوی دیگه چند فقره عکس از سیدجمال موجود بود که از روی کاغذ اسکن شده بود و این خودش ما را وارد چالشی کرد تا بازسازی به کمک آرشیو بیاید و جای خالی راش های نداشته را پر کند. حالا ما باید با یک پروداکشن قوی چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ مالی وارد بازسازی می‌شدیم. اولین جایی که به عنوان کارگردان روی آن حساس بودم، بحث گریم و بعد صحنه بود. خب این دو مورد بخش اعظمی از هزینه های تولید ما را در بر می‌گرفت، اما خب تصمیمم این بود تا گریم و صحنه به بهترین حالت برگزار شود. از سوی دیگر بحث سیاه لشکر و… نیز وجود داشت. درکل پروسه بازسازی خودش به اندازه یک فیلم کامل چه مالی و چه زمانی هزینه دربرداشت.

توجه به قصه گو بودن مستند

این مستندساز ادامه داد: تلاش من و تیمم بر این بود تا ما یک فیلم مستند با چارت سینمای جریان اصلی بسازیم، به طبع روی تمام بخش ها ازجمله قصه گو بودن ماجرا و نه اینکه صرفا استناد به واقعه‌ای باشد، توجه داشتیم. امیدوارم تلاش ما برای مخاطب نیز جذاب بوده باشد.

روئینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از ابتدا که سینما را شروع کردم فقط فیلم داستانی ساخته و چند تجربه نگارش (فیلمنامه کوتاه، سینمایی، سریال) داشتم که همه آن‌ها جدی و مرتبط با جریان اصلی سینما بودند. تا الان ۴ فیلم کوتاه داستانی و ۲ فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس و تهیه کننده بوده‌ام.

امیر روئینی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: چند ایده و پیشنهاد وجود دارد؛ هم در سینمای کوتاه داستانی و هم یک مجموعه مستند که در حال تصمیم گیری و رایزنی برای اولویت ساخت آن‌ها هستم.

عوامل این مستند عبارتند از فیلمنامه، تحقیق و پژوهش: امیر روئینی، کارگردان: امیر روئینی، علی کوشا، تدوینگر: محمد کریم پور و امیرمهدی طالبی، نویسنده گفتار متن: امیرمهدی کوچک زاده، گوینده گفتار متن: فخرالدین صدیق شریف و سعید مقدم منش، صداگذار: محمد درگاهی، مدیر فیلمبرداری: رضا دیدار، فیلمبردار: رسول تنهایی، طراح گریم: محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس: حمید بخشی، مدیر تولید: پرویز کاظم لو، دستیار کارگردان: شادی محمدی، گرافیک: مهدی قلی زاده، تولید شده در مرکز مستند سوره، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری حرکت، تهیه کننده: امیر روئینی.

 

بیشتر بخوانید:

«ققنوس» از مهاجرت می‌گوید/ لزوم حمایت از انیمیشن‌های سینمایی و سریالی

https://didhonar.ir/?p=38160