پلاتوهنر

مریم بحرالعلومی در گفتگو با پلاتو هنر:

امیدوارم کج سلیقگی مسئولان اشتیاق فیلمسازان جوان را از بین نبرد

مریم بحرالعلومی کارگردان سینما و عضو هیات انتخاب فیلم‌های داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به وضعیت فیلم کوتاه در ایران گفت: در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت در سینمای کوتاه بودیم. فیلم کوتاه یک مسیر رو به رشد را جلو آمده و این موضوع جای خوشحالی دارد.

این کارگردان با اشاره به فیلم‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: امسال شاهد جسارتی در آثار بودیم که نگاه فیلمسازان جوان در انتخاب سوژه‌هایشان را نشان می‌دهد. شاید بومی‌گرایی که هدف جشنواره بوده را در همین نگاه جسارت‌مند بتوان پیدا کرد. به نظرم این پیشرفت در آینده تاثیرش را در سینمای حرفه‌ای و بلند ما خواهد گذاشت. همانطور که در تمام این سال‌ها ابتدای مسیر فیلمسازان از همین‌جا بوده و خیلی از فیلمسازان درخشان از سینمای کوتاه به سینمای بلند معرفی و شناخته شدند.

بحرالعلومی ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان این جشنواره گفت: قطعا فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند، بی‌نقص و بی‌ایراد نیستند. من به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب با دید شخصی خودم این را می‌گویم که ما با یک کلیت مواجه بودیم، آثاری که کار ما را برای انتخاب بسیار سخت می‌کردند. فیلم‌های این دوره استاندارد ابتدایی و الفبای مشخص و اصولی سینمای ایران را در حوزه فیلم کوتاه رعایت کرده بودند. به‌نظرم کسی که در شرایط اقتصادی فعلی همت می‌کند و آن را به نتیجه می‌رساند و اعتماد به نفس را در خودش و فیلمش می‌بیند که اثرش را به جشنواره‌ای با این سطح و استاندارد بفرستد، به خودی خود قابل تحسین است.

فیلمسازی کار آسانی نیست

او ادامه داد: بعضا یک سری از دوستان جوان‌تر کمی سهل انگارانه با مقوله فیلمسازی مواجه می‌شوند و بیش از حد آسان می‌گیرند، درصورتی که فیلمسازی کار آسانی نیست. فیلمساز برای اینکه خروجی قابل قبولی داشته باشد باید برای اثرش زمان بگذارد و هر کاری که از دستش برمی‌آید برای آن انجام دهد.

تئوری سینما از سینمای عملی جدا نیست

این کارگردان با اشاره به اهمیت آموزش در فیلمسازی عنوان کرد: آموزش تاثیر زیادی در کیفیت آثار دارد. اکثر فیلم‌هایی که رد شدند از بحث آکادمیک ضربه خورده بودند. واقعا نمی‌شود بحث تئوری و عملی را از هم جدا کرد زیرا باید همدیگر را تکمیل کنند. اما اینکه کارگاه‌ها، دانشگاه‌ها یا کلاس‌های آموزشی چه سطح کیفی دارند واقعا بحث مفصلی است. نکته مهم اینجاست که به هیچ عنوان تئوری سینما از سینمای عملی جدا نیست. این را نه فقط بچه‌های جوان فیلم کوتاه بلکه فیلمسازان حرفه‌ای هم باید بدانند که یک فیلسماز باید دائما خود را بروز کند و اطلاعات جدید داشته باشد، زیرا دنیا در حال پیشرفت است. اینطوری نیست که اگر من کتابی را 20 سال پیش خوانده‌ام هنوز با همان متد فیلم بسازم یا کار کنم.

کثرت حضور بانوان در جشنواره فیلم کوتاه

بحرالعلومی با اشاره به کثرت حضور بانوان در چهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در این دوره بانوان حضور فعالی در جشنواره داشتند و از این بابت خیلی خوشحالم. امیدوارم هر سال به تعداد خانم‌های شرکت کننده در جشنواره اضافه شود.

او با اشاره به چالش‌هایی که فیلمسازان زن در مسیر ورود به عرصه سینما با آن رو به رو می‌شوند، تصریح کرد: همیشه تلاشم این است بین خانم‌ها و آقایان فاصله نگذارم اما در هر صورت این فاصله گذاری وجود دارد و خیلی چیزها برای خانم‌ها سخت‌تر از آقایان است، حتی شرایط ورود یا فرصت ادامه کار. اما این سخت‌تر بودن به این معنی نیست که کاری برایشان نشدنی است. منم در ابتدای مسیر که با دستیاری شروع کردم، از سختی‌ها آگاه شدم و با آگاهی از این مسیر سخت عبور کردم.

آگاهی از چالش‌ها برگ برنده است

او خاطر نشان کرد: خانم‌هایی که به فیلمسازی یا باقی حوزه‌های سینمایی علاقه‌مند هستند باید با آگاهی نسبت به مسیر سختی که انتخاب می‌کنند، عبور کنند. گاهی مسیر آنقدر زرق و برق دارد که دیگر اهمیتی به ناهمواری‌ها و دشواری‌های مسیرمان نمی‌دهیم، اما می‌توان گفت که آگاهی از چالش‌ها برگ برنده است. زمانی که کسی از سختی‌های راهش خبر دارد، مجهزتر وارد می‌‎شود.

امید و انگیزه در نسل جوان باعث رشد سینما می‌شود

مریم بحرالعلومی در پایان سخنانش عنوان کرد: به اهالی رسانه و برگزارکنندگان جشنواره بین المللی فیلم کوتاه خسته نباشید می‌گویم. در این جشنواره من سال‌ها به عنوان تماشاگر حضور داشتم و سال‌های بعدی به عنوان پخش کننده و فیلمساز، اما امسال به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب شاهد نظم، استقبال و شور و شوقی هستم که باید بابتش خدا را شکر کرد و قدرش را دانست. امیدوارم این امید و انگیزه در نسل جوان برای رشد سینما حفظ شود. این کار مسئولین و مدیران سینمایی است که از این اشتیاق بهره ببرند نه اینکه با کج سلیقگی یا عدم توجه، بچه‌ها سرد شوند و تازه کاسه چه کنم در دست بگیریم. قطعا این شور و شوق ما را به سمت تعالی برای سینمای فیلم کوتاه و بعد از آن سینمای فیلم بلند هدایت می‌کند.

قابل ذکر است؛ چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 27 مهرماه آغاز شده و تا 2 آبان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

فیلمسازان چریکان مبارز و مسلح نیستند

کارگردانان فیلم کوتاه آینده سینمای ایران هستند

 

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=33803